Volkswagen Groep plaagt met elektrische stadsauto’s

0

De zussen Volkswagen, Skoda en Cupra zullen elk in 2025 ultra compacte elektrische stadsauto’s lanceren. Die zullen worden gebaseerd op een verkorte versie van het MEB platform van (onder andere) de ID.4, Enyaq IV en Born. Alle drie zullen worden gebouwd op een nieuwe productielijn in Spanje.

De nieuwe auto’s kan je hier in schetsvorm zien. De afbeeldingen werden gepresenteerd door Herbert Diess, de CEO van de Volkswagen Groep, die zei dat ze “de toegang tot elektrische mobiliteit gemakkelijker zullen maken en de toekomstige mobiliteit van Spanje voor toekomstige generaties zullen stimuleren”.

De bevestiging dat de stedelijke elektrische auto’s in dit land zullen worden gebouwd, komt op het moment dat de Volkswagen Groep een enorm bedrag van 10 miljard euro uit haar knip trekt om een ​​nieuwe batterijfabriek in de regio van Sagunto te bouwen om de voertuigproductielijnen in Martorell en Pamplona te bevoorraden. Het is de derde van zes batterijfabrieken die de Volkswagen Groep tegen 2030 in Europa zal bouwen, en er zijn er al 2 locaties bevestigd in Duitsland en Zweden. Andere landen die in de running zijn voor de overige 3 zijn Tsjechië, Slowakije, Polen en Hongarije.

Bovengenoemde investering wordt beschreven als “de grootste industriële investering die ooit in Spanje is gedaan” en Volkswagen zegt dat het meer dan 3.000 banen zal creëren in het land. De fabriek, die voor zijn energiebehoefte een beroep doet op een speciale zonnepanelenboerderij op minder dan 9,6 km afstand, zal een jaarlijkse capaciteit hebben van 40 GWh en een oppervlakte van 200 hectare beslaan. De bouw begint in het eerste kwartaal van 2023 en de productie van batterijen moet in 2026 aanvangen.

CupraIDelektrischeStadsauto

De auto’s zelf zullen gebaseerd zijn op een speciale architectuur die MEB Entry wordt genoemd en die afgeleid is van het bestaande ‘gewone’ MEB platform van onder andere de Volkswagen ID.3 en ID.4. Ze zullen in wezen dienen als vervanging voor de Volkswagen e-Up, de Skoda Citigo-e iV en de Seat Mii. Volkswagen gaf vorig jaar september in München al sterke hints dat zij concrete plannen heeft voor een familie van stedelijke elektrische auto’s. Op de autoshow aldaar werd toen de ID.Life conceptstudie getoond. Dat ontwerpvoorstel heeft het evenwel niet gehaald. Het ontwerpteam is terug naar de tekentafel gestuurd om het retro-ontwerp te verruilen voor een meer futuristische look.

De nieuwste schetsen die Diess laat zien, verwijzen zeker naar een volledig nieuwe benadering van de ‘baby Volkswagen’. Het simplistische, hoekige silhouet is verwisseld voor een rondere look die het model in lijn lijkt te brengen met de Trinity; het toekomstige vlaggenschip van Volkswagen. Deze sedan zal rond dezelfde tijd worden gelanceerd. De auto van Cupra zal een evolutie zijn van de bizarre Urban Rebel conceptstudie uit 2021, zij het, zoals de schets laat zien, met minder openlijk op motorsport geïnspireerde ontwerpelementen. De gedrongen, compacte proporties blijven, maar de enorme achtervleugel is verwisseld voor een meer conventionele spoiler, de voorkant heeft zijn prominente splitter laten vallen en de achterruit is aanzienlijk verlengd; mogelijk om plaats te bieden aan een tweede paar deuren.

Maar terwijl de ontwerpen van Cupra en Volkswagen evoluties zijn van eerder geziene concepten, zal Skoda’s versie van de formule geheel nieuw zijn. Het is een van de eerste productieauto’s van het Tsjechische merk die de nieuwe ontwerpbehandeling krijgt die ‘Modern Solid’ wordt genoemd. De eerste auto die voor deze opdracht is ontworpen, zal later in 2022 worden getoond. Uit deze schets wordt duidelijk dat Skoda de nadruk zal leggen op robuustheid en eenvoud met zijn styling uit het nieuwe tijdperk; een duidelijke afwijking van zijn huidige auto’s, vooral die in lagere segmenten. Eerder dit jaar beloofde de toenmalige CEO van Skoda, Thomas Schäfer, dat de kleinste elektrische auto van het bedrijf “gedifferentieerd zou zijn van onze zustermerken en een prachtig design zou hebben dat echt bij Skoda past”, wat suggereert dat de divisies in dit segment voor veel meer onderscheid zullen zorgen dat bij de Volkswagen ID.3 versus de Cupra Born het geval is. Zonder carrosseriedecoratie en badges zijn die modellen namelijk bijna identiek.

SkodaIDstadsauto

Reageren is niet mogelijk.