Volkswagen geeft toe: wij hebben Tesla onderschat

0

Het is nog maar 1 jaar geleden dat Volkswagen voornemens was om in 2025 wereldwijd meer elektrische auto’s te ver­kopen dan Tesla. Maar de kans dat dat lukt, wordt gestaag kleiner.

Met bovenomschreven doelstelling was Volkswagen van plan om uiterlijk in Tesla te onttronen als ’s werelds grootste aanbieder van elektrische mobiliteit. De Duitse autoreus brachten hiertoe een groot elektrisch offensief in stelling. Maar die lijkt net zo weinig succesvol te zijn als de ‘speciale operatie’ van Rusland in Oekraïne. Een verschil tussen beide grootmachten is wel dat Volks­wagen haar gebrek aan succes toegeeft. “Ik had niet verwacht dat onze Amerikaanse concurrent zo snel zou groeien”, zo liet CEO Herbert Diess onlangs tijdens een bijeenkomst weten. “Het zal spannend worden, maar wij geven niet op”, zei hij. “We zullen minstens tweede worden”. Dat klinkt natuurlijk ook niet slecht, maar de taal van een winnaar klinkt per definitie anders.

Diess noemt de oorlog in Oekraïne als belangrijke reden waarom het elektrische offensief van Volkswagen niet opschiet. Het Duitse autoconcern heeft net als haar landgenoten BMW en Mercedes veel last van de toeleveringsproblemen met kabelbomen. Bekabeling vormen het ‘zenuwstelsel’ van een auto. Met name bij elektrische modellen zijn kabelbomen onontbeerlijk. Maar die komen momenteel amper Oekraïne uit. Daardoor kon Volkswagen in het eerste kwartaal van dit jaar slechts 99.100 volledig elektrische auto’s af­leveren aan klanten. Het resultaat van Tesla was meer dan 3 keer ­hoger.

Ook de chiptekorten, die van de corona pandemie dateren, blijven het Volkswagen concern parten spelen. Daardoor stokte de levering van elektrische auto’s vorig jaar ­bij 452.900 exemplaren. Volkswagen had gehoopt om 1 miljoen klanten te bedienen, ­maar dat is dus verre van gelukt. Voor Diess en zijn team is dat een frustrerende ervaring, want de vraag is volgens hem groot. De autoproducent heeft orders voor meer dan 300.000 elektrische auto’s, maar krijgt die simpelweg niet gebouwd. Autointernationaal meldde vorige week al dat alle productieplaatsen voor dit jaar reeds vergeven zijn. Dit betekent dat wie nu een ID.3, ID.4 of ID.5 bestelt, sowieso tot in moet ­2023 wachten voordat hij zijn elektrische Volkswagen afgeleverd krijgt. Ondertussen groeit Tesla gestaag door. Het bedrijf van Elon Musk opende de afgelopen tijd 2 nieuwe fabrieken, waar­onder de veelbesproken ‘Gigafactory’ nabij ­Berlijn. Tesla slaagt er ook beter dan andere spelers op de automarkt in om zich te ­weren tegen de tekorten aan onderdelen. Dat doet het bedrijf onder meer door zelf chips te ontwikkelen.

Diess stelt dat Volkswagen inmiddels oplossingen heeft gevonden. De toeleveringsproblemen vanuit Oekraïne zouden volgens hem “onder ­controle”zijn. “Wij hebben alter­natieve toeleveringsroutes gevonden voor de kabelbomen in Oekraïne”. Toch is het duidelijk dat de oorlog de elektrische ambities van Volkswagen ondergraaft. De Duitse auto-industrie is namelijk structureel afhankelijk van toeleveringsbedrijven uit Oekraïne. Voor Diess is dat reden om te pleiten voor een snelle beëindiging van de oorlog. Dat kan volgens hem alleen aan de onderhandelingstafel. “Wij mogen vrije markten en vrij­handel niet opgeven. En wij mogen ook het onderhandelen niet opgeven en moeten proberen tot een akkoord te komen”. Het probleem is alleen dat ‘zijn’ land wordt geleid door een bondskanselier die aan die onderhandelingstafel niet echt met zijn vuist op tafel durft te slaan. Olaf Scholz lijkt te bang te zijn dat hij de grote beer uit Rusland tegen zich in het harnas jaagt.

 

Reageren is niet mogelijk.