Volkswagen produceert nu ook in Emden elektrische auto’s

0

Volkswagen zet vaart achter de elektrische transformatie. Niet alleen met haar modellen, maar ook met haar fabrieken. De nieuwste locatie waar vanaf nu ook elektrische auto’s worden gebouwd, is de fabriek in Emden, waar onlangs de eerste ID.4 van de band rolde.

Na Zwickau is Emden de tweede Duitse fabriek waar elektrische Volkswagens het levenslicht zien. Het merk bouwt ook dergelijke auto’s ook in 2 Chinese fabrieken (Anting en Foshan) en start later dit jaar met de productie in Chattanooga (USA) en Hannover (Duitsland). Het wereldwijde netwerk van productielocaties voor elektrische auto’s is een belangrijke schakel bij het realiseren van de jaarlijkse verkoopdoelstelling van 1,2 miljoen emissievrije voertuigen op basis van het MEB platform.

VolkswagenID4emdenProductiestart2

Emden is de nieuwste hightech locatie voor elektrische mobiliteit in de deelstaat Nedersaksen. De Volkswagen Groep gaat er tot 2026 in totaal zo’n 21 miljard euro investeren en wil deze deelstaat daarmee tot hét centrum voor elektrische mobiliteit in Duitsland maken. Emden gaat vanaf volgend jaar naast de ID.4 ook de productieversie van de ‘Aero B’ conceptstudie (een sedan model) produceren. En in Hannover, de hoofdstad van Nedersaksen, start dit jaar nog de productie van de ID.Buzz. In Wolfsburg wordt vanaf 2023 ook de ID.3 gebouwd. Tevens zijn aldaar inmiddels de voorbereidingen gestart voor de productie van de Trinity; een elektrische auto van de volgende generatie. Het Volkswagen concern investeert ook in Braunschweig, Salzgitter en Kassel, onder andere in de verdere uitbreiding van de bestaande productie van accusystemen, stators en elektromotoren. De vestiging in Salzgitter wordt verder uitgebouwd tot een Europese accu hub.

De opstart van de productie van de ID.4 in Emden verloopt volgens plan, ondanks de uitdagingen tijdens de twee jaar durende ombouwfase. Afhankelijk van de situatie in de toeleveringsketen kunnen er vanaf eind 2022 maximaal 800 auto’s per dag worden gebouwd. Volkswagen heeft op het fabrieksterrein 6 nieuwe productiehallen, 5 nieuwe transportbruggen en meerdere logistieke gebouwen met een totale oppervlakte van ongeveer 125.000 vierkante meter gebouwd. En de duizenden werknemers zijn intensief getraind om zich optimaal voor te bereiden op de overschakeling naar de productie van elektrische modellen. Met de opening van Emden, en binnenkort ook Chattanooga, groeit het aantal productielocaties voor de ID.4 tot 5 plekken wereldwijd.

“De extra capaciteit is hard nodig, gezien het grote succes van de elektrische SUV”, zo schrijft de PR afdeling van Volkswagen in het persbericht. “Alleen al in het eerste kwartaal van 2022 leverde Volkswagen meer dan 30.000 exemplaren af aan klanten wereldwijd. Met 163.000 verkochte auto’s sinds de lancering is de ID.4 niet alleen het bestverkochte elektrische model van het merk Volkswagen, maar ook van de gehele Groep”. Relatief gezien kan dus inderdaad gesproken worden van een succes, want de Audi e-Tron, de Cupra Born en de Skoda Enyaq iV gingen minder vaak over de toonbank. Dat geldt ook voor de eigen ID.3. Maar in absolute cijfers kan Volkswagen met haar verkoopresultaten absoluut nog niet tippen aan Tesla, BYD of de Chinese joint venture SAIC-General Motors-Wuling.

Reageren is niet mogelijk.