308 als hoge fastback: dit is de nieuwe Peugeot 408

0

Peugeot introduceert een fastback versie van de 308. Die typeaanduiding is van toepassing indien er sprake is van een schuine achterzijde. Die heeft de nieuweling zeker. Maar de Peugeot heeft tegelijkertijd een veel hogere bouw dan wij van fastback modellen gewend zijn. In combinatie met de wielbasis die groter is dan die van de SW uitvoering van de 308 levert dit een auto op die de 508 qua interieurruimte naar de kroon steekt. De modelnaam ‘408’ geeft aan dat de nieuweling toch wat lager gepositioneerd wordt. Heeft Peugeot een gat in de markt ontdekt? Begin 2023 weten wij het antwoord op die vraag, want dan start de levering.

Volgens Peugeot is de 408 ondanks zijn hoge bouw uitdrukkelijk geen ‘3008 Coupé’. Daarom heeft hij slechts 1 nul in zijn naam (de SUV modellen van het Franse automerk hebben 2 nullen). We moeten de 408, anders dan zijn postuur op het eerste gezicht doet vermoeden, dan ook niet bestempelen als een cross-over. De nieuwe Peugeot is 4 centimeter hoger dan een 308 SW (1,48 meter) en 5 centimeter langer, namelijk 4,69 meter. Het grootste verschil zit in de wielbasis. De Peugeot 408 staat namelijk op hetzelfde platform als de Citroën C5 X. Dat betekent een royale 2,79 meter tussen voor- en achteras. De Citroën C 5 X is echter van bumper tot bumper 12 centimeter langer (en heeft zowel voor als achter een grotere overhang). In vergelijking met de 308 hatchback is de nieuwe Peugeot 32 centimeter langer

Peugeot408live2

Een lange wielbasis is het ideale recept voor veel beenruimte achterin. Die eigenschap van de 408 had dan ook prioriteit tijdens de ontwikkelingsfase. Peugeot wil de 408 namelijk ook in China gaan verkopen. Daar wordt de status van een auto niet alleen afgemeten aan het merklogo, maar ook aan de ruimte voor passagiers op de achterbank. Peugeot gaat de 408 lokaal in China bouwen, maar de Europese markt zal worden bediend vanuit de fabriek in Mulhouse (de eerder genoemde Citroën C5 X ziet alleen in het Aziatische land het levenslicht).

Peugeot408live5

De 408 is het laatste Peugeot model dat nog ontworpen is onder leiding van Gilles Vidal, de designer die in 2020 de overstap naar Renault maakte. Het basisontwerp is inmiddels al 7 jaar oud, want reeds in 2015 circuleerden embryonale schetsen op het hoofdkantoor in Parijs. Niet elk directielid was namelijk bij voorbaat verkocht toen hij het designvoorstel voor de 408 zag. In 2015 was het plan nog om met dit model een comeback te maken op de Noord Amerikaanse automarkt, maar door de fusie met Fiat Chrysler Automobiles was dat niet langer noodzakelijk. Het bedrijf denkt met de lokale volumemerken Chrysler en Dodge aldaar veel meer klanten te kunnen trekken. Wat ook voor een vertraging bij de introductie van de 408 zorgde, is het feit dat Peugeot 7 jaar geleden nog niet over de technologie beschikte om op grote schaal auto’s met zulke scherpe carrosserie vouwen (zoals in de portieren en de achterste spatborden) te kunnen produceren. Opvallend is ook de Codatronca achterkant, die zó ontworpen is dat hij negatief lijkt te hellen.

Peugeot408live4

Vanuit die hoek heeft de Peugeot 408 zelfs wat van een Lamborghini Urus. Dat komt door de hoge kont. De ruitpartij aan de zijkant loopt visueel een flink eind naar achteren door. De 408 heeft bovendien een behoorlijk vlak liggende achterruit die uitloopt in een in de klep geïntegreerde achterspoiler. De neus lijkt erg op die van de 308; de motorkap en voorruit zijn zelfs identiek. De GT topversie beschikt over een specifiek ontworpen grille en draagt het nieuwe merkembleem op de flank. De 308 kreeg dit designelement al in 2021. Ook het zwarte vlak tussen de achterlichten kennen wij reeds van andere Peugeot modellen. Al met al is er sprake van een erg ‘druk’ ontwerp, maar je zou het design net zo goed als ‘boeiend’ kunnen bestempelen.

Peugeot408live7

Op de foto is een 408 te zien met asymmetrische spaken. De betreffende velgen kunnen gerust bestempeld worden als een huzarenstuk. Een velg moet, om ongewenste vibraties te voorkomen, qua gewicht immers volledig in balans zijn. De ingenieurs van Peugeot hebben veel slapeloze nachten gehad om dat met asymmetrische spaken voor elkaar te krijgen.

Peugeot408live8

Het kostte de ontwikkelingsafdeling liefst anderhalf jaar om deze ‘grap’ van de ontwerpafdeling productierijp te maken. Het gaat om velgen die 20 inch groot zijn; het grootste beschikbare formaat voor de 408. De standaardversie beschikt over 17 inch grote velgen. De Peugeot 408 wordt leverbaar in 6 kleuren, waaronder in het hier afgebeelde nieuwe ‘Obsession Blue’, maar ook in een nieuwe grijstint die Titanium Grey heet.

Peugeot408live9

Het dashboard lijkt rechtstreeks afkomstig te zijn uit de 308, maar eigenlijk is het omgekeerd: dit boordplank ontwerp was vanaf het begin bedoeld voor de 408. Het werd tijdens de ontwikkelingsfase echter overgenomen voor diens kleinere broer die afgerond een jaar geleden debuteerde. Het dashboard kenmerkt zich door 2 kleurenschermen die elk 10 inch groot zijn. Een daarvan, dat dienst doet als instrumentarium, beschikt over een driedimensionale weergave van rij informatie.

Peugeot408live12

De opstarttijd van het multimedia systeem is verkort en men kan er (net als in de 308) 2 telefoons tegelijk aan koppelen. Bijladen kan ook volop, dankzij 4 USB-C aansluitingen. Onder het centrale scherm zitten aanraakgevoelige snelkoppelingen die gebruikt kunnen worden om in één tik in het juiste menu te komen. Fysieke knoppen zijn er ook nog: die zitten weer een verdieping lager. Wie helemaal niet met de handen in de weer wil, kan door “Oké Peugeot” te zeggen de auto verbaal opdrachten geven. In de middenconsole zit de van tal van andere auto’s uit de Stellantis stal bekende keuzeknop voor de rijrichting. Die is standaard, want de Peugeot 408 wordt niet leverbaar met een handbak.

Peugeot408live3

De schuine achterzijde heeft geen negatieve invloed voor de hoofdruimte voor de achterpassagiers. Ook grote volwassenen kunnen daar dus prima zitten. De hoeveelheid beenruimte is er eveneens voldoende. In dit opzicht is de 408 dus gastvrijer dan de 308. En voor wat betreft de hoofdruimte voor de achterpassagiers geeft hij duidelijk de 508 het nakijken.

Peugeot408live6

Ook de bagageruimte is prima voor elkaar. In de versies met verbrandingsmotor kan men maximaal 536 liter aan koffers kwijt en 1.611 liter als de achterbank leuning plat wordt gelegd. De plug-in hybride 408 is met zijn 471 respectievelijk 1.545 liter zo’n 65 liter krapper.

Peugeot408live13

Net als de meeste andere nieuwe modellen die Stellantis het afgelopen jaar uitbracht (Citroën C5 X, DS 4, Opel Astra en Peugeot 308) staat de 408 op de derde generatie van het EMP2 platform. Dat is geschikt voor de montage van stekker hybride techniek. De 408 wordt in die vorm dan ook leverbaar. De klant kan kiezen uit 2 versies, die beiden een 1,6 liter turbobenzinemotor als basisunit hebben. Het verschil zit hem in het systeemvermogen: dat is 180 of 225 pk. De elektromotor van beide stekker hybride versies put zijn stroom uit een accu met een capaciteit van 12,4 kWh. De elektrische actieradius wordt nog bepaald, maar die zal waarschijnlijk afgerond 60 kilometer bedragen. Een 3,7 kW 1-fase boordlader is standaard. Tegen meerprijs is een 7,4 kW exemplaar verkrijgbaar. Met die laatste verkort men de oplaadtijd van zo’n 3 uur en 50 minuten naar 1 uur en 55 minuten. De basisversie van de 408 heeft een 1,2 liter turbobenzinemotor van 130 pk. Die is net als bij de 2 stekker hybride uitvoeringen gekoppeld aan een 8-traps automaat.

Peugeot408live14

Een dieselmotor behoort niet langer tot de mogelijkheden, wel komt er in 2024 een volledig elektrische versie, e-408 genaamd. Die krijgt een batterijcapaciteit van richting de 100 kWh, hetgeen een actieradius van minimaal 600 kilometer betekent. Stellantis zal daarvoor echter eerst het platform moeten aanpassen. De nieuwe architectuur heet ‘STLA Medium’. Ook in de pijplijn zit mild hybride techniek voor de 1,2 liter turbobenzinemotor op basis van een 48 volt systeem in combinatie met een nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling.

Peugeot408live10

De Peugeot 408 krijgt standaard 6 camera’s en 9 radars om zijn omgeving in de gaten te houden en om de bestuurder tijdig te waarschuwen of zelf in te grijpen als het mis dreigt te gaan. Er komen diverse rij hulp- en veiligheidssystemen naar de 408. Zo is er Night Vision, Long Range Blind Spot Monitoring, dat tot op 75 meter afstand werkt, maar ook Autonome Emergency Braking, Lane Correction, Rear Traffic Alert en verkeersbordenherkenning. Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go functie is ook van de partij. Optioneel is het rij hulpsysteem Lane Change Assist leverbaar. Daarmee kan de 408 op snelheden tussen 70 km/u en 180 km/u zelfstandig inhalen en terugkeren naar de oorspronkelijke rijstrook.

Peugeot408live15

De productie van de Peugeot 408 wordt in november opgestart. In januari 2023 worden de eerste exemplaren in Nederland afgeleverd. Voor exacte prijzen is het nog wat te vroeg , maar Peugeot belooft een tarief tussen dat van de 308 en de 3008. Gaat we uit van de 1.2 PureTech uitvoering met EAT8 automaat in Allure tenue, dan hebben wij het over een basisprijs van 39.500 euro. Daarmee wordt de 408 een kleine 4 mille goedkoper dan de Citroën C5 X. Het prijsverschil met de 508 is nu nog klein (afgerond 2.000 euro), maar dat zal veranderen als dit Peugeot model een facelift ondergaat. Die update zal nog dit jaar plaatsvinden.

Peugeot408live11

Reageren is niet mogelijk.