General Motors vindt zichzelf in Zuid Korea opnieuw uit

0

Het is maar goed dat de Nederlandse Mededingsautoriteiten niks te zeggen heeft over de automarkt van Zuid Korea, want daar zou de toezichtsinstantie spontaan jeukende rode vlekken in haar nek van krijgen. Dat heeft alles te maken met de machtspositie van de Hyundai Motor Groep. Het marktaandeel waarover het eigen hoofdmerk en dochter Kia in eigen land beschikt is zó alles overschaduwend, dat er voor de rest niks meer tot bloei komt op autofabrikanten vlak. SsangYong is technisch failliet, Renault (in het Aziatische land actief sinds de overname van de autoactiviteiten van Samsung) is op dood spoor beland en ziet in Geely haar reddende engel, en bij General Motors (dat ooit dacht met de acquisitie van Daewoo een meesterzet gedaan te hebben) is al jaren aan het kwakkelen.

 

Zuid Korea: het Italië van Azië

Over die laatste speler op de Zuid Koreaanse automarkt gaat dit artikel, maar laten wij eerst even stil staan bij het machtsblok Hyundai – Kia, want er is een oorzakelijk verband tussen de kommer en kwel bij General Motors Korea, en de dominantie van het merken duo. Toegegeven, dat Hyundai en Kia zo’n sterke positie hebben kunnen opbouwen is deels een eigen prestatie, maar toch zeker ook het gevolg van het feit dat de lokale mededingingsautoriteiten een oogje dichtgeknepen hebben toen Hyundai zich inkocht bij het in financieel zwaar weer verkerende Kia. Het feit dat de regering van het land hier geen bezwaar tegen maakte, roept herinneringen op aan Italië waar buitenlandse spelers lange tijd niet aan de bak kwamen doordat autofabrikanten die op invallen stonden (Lancia, Alfa Romeo) aan Fiat werden gegund. Op de korte termijn werd daarmee de nationale trots veilig gesteld, maar nu een Peugeot topman de dienst uitmaakt bij het nieuwe fusiebedrijf Stellantis, kan men zich afvragen of Fiat niet harder voor haar zelfstandigheid zou hebben leren vechten als zij niet eerst Lancia en vervolgens Alfa Romeo in de schoot geworpen had gekregen.

Maar goed, dat is napraten. Van Italië wordt gezegd dat corruptie nooit ver weg is, en dat is in Zuid Korea niet anders. Denk aan het omkopingsschandaal bij Samsung en de voormalige president Park Geun-hye die niet bepaald zuiver op de graat bleek te zijn. In die cultuur is Hyundai – Kia onmiskenbaar tot wasdom gekomen en heeft de autofabrikant zich kunnen ontwikkelen tot een geduchte tegenstander van zowel het Toyota concern als de Volkswagen Groep. Voor een bedrijf met een relatief kleine thuismarkt is dat een indrukwekkende prestatie. Maar alles heeft zijn keerzijde en dat is op de Zuid Koreaanse automarkt niet anders: SsangYong, Renault en General Motors zijn daar alle drie op hun eigen manier aan het kwakkelen. Met als gevolg dat er na de Hyundai Motor Groep een hele tijd niets komt. Dat is in Japan toch anders. Toyota is daar weliswaar duidelijk de bovenliggende partij, maar Honda en Nissan weten zich op het internationale toneel anders dan bijvoorbeeld SsangYong heel goed staande te houden. Ook Mazda, Suzuki en Subaru zijn in staat om op inventieve wijze altijd weer perspectief voor zichzelf te creëren. De sterke onderlinge concurrentie zorgt er voor dat de Japanse automarkt niet alleen een veel vitalere indruk maakt dan die van Zuid Korea, maar ook veel beter in staat is om de groei van het marktaandeel van importmerken te beteugelen.

De vraag is hoe lang de schoorstenen bij SsangYong, Renault en General Motors nog blijven roken in Zuid Korea. Je kan het vergelijken met een natuurlandschap waar als gevolg van stikstof één boomsoort zeer dominant is geworden. Ja, er worden nog steeds auto’s verkocht in Zuid Korea. Net zoals er op de Veluwe onverminderd bomen zijn te vinden, maar de diversiteit staat sterk zonder druk. En een dergelijke verschraling van het aanbod maakt een bedrijfstak in een land kwetsbaar. Van Groot-Brittannië weten wij dat het op een hoop vegen van automerken als Austin, Jaguar, Morris, Rover en Truimph uiteindelijk ook niet de oplossing bleek te zijn. Het was beter geweest als de Britse regering de concurrentiestrijd tussen BMC, Jaguar, Rover – Alvis en Truimph annex Leyland het onderling had laten uitvechten. Dat zou een paar verliezers hebben opgeleverd, maar ook zeker winnaars die op internationaal niveau zich staande zouden hebben gehouden.

 

General Motors herpakt zich

Maar nu terug naar de aanleiding voor dit artikel: General Motors Korea. Dit bedrijf introduceerde woensdag zijn nieuwste Sierra Denali pick-up, het eerste model dat op de Koreaanse markt wordt geïntroduceerd onder het premium label GMC. De pick-up zal in de tweede helft van het jaar voor verkoop worden vrijgegeven, aldus een woordvoerder van General Motors, met als doel de leveringen binnen het jaar te starten.

De beslissing van General Motors om het merk GMC op de Koreaanse markt te lanceren, maakt deel uit van de “multi-merken strategie van de autofabrikant uit Detroit, in welk kader de Koreaanse divisie heeft besloten om haar lokale klanten diverse wereldwijde voertuigkeuzes te bieden”, zei Roberto Rempel (foto), de president en CEO van GM Korea tijdens een Brand Day evenement dat woensdag in het Paradise City Hotel in Incheon gehouden werd. GMC, opgericht in 1902, is het premium SUV en pick-up merk van General Motors. Dit autoconcern verkoopt momenteel wereldwijd voertuigen met de labels Chevrolet, Cadillac, Buick en GMC.

RempelGeneralMotorsKorea2

Modellen van de eerste 2 merken zijn momenteel reeds beschikbaar in Korea. De nieuwe GMC Sierra Denali wordt geleverd met een 6,2 liter benzinemotor en een automatische transmissie met 10 versnellingen. Hij kan maximaal 420 pk genereren. Met de GMC Sierra Denali, die alleen online besteld zal kunnen worden, richt General Motors zich duidelijk niet op het hart van de Koreaanse automarkt, maar dit nicheproduct laat zich in niets vergelijken met wat reeds op autogebied te koop is in het Aziatische land. En dat is een goed uitgangspunt voor lucratief zaken doen.

“Met de multi-merken strategie willen wij inspelen op de hoge verwachtingen van Koreaanse consumenten met verschillende levensstijlen en kansen creëren om hen nieuwe ervaringen op voertuiggebied te bieden, dus niet alleen via Chevrolet en Cadillac”, zei Carlos Meinert, vicepresident verkoop, service en marketing van GM Korea. Details over de prijs en aanvullende specificaties worden later bekendgemaakt, zo laat Rempel, weten. Hij voegt er aan toe dat General Motors tegen 2025 minimaal 10 elektrische voertuigen (EV’s) op de Koreaanse markt zal introduceren. “GM zal zijn ’triple zero strategie van nul crashes, nul emissies en nul congestie voortzetten met een geweldig portfolio en de implementatie van nieuwe technologieën voor elektrische auto’s zoals de Ultium en Ultifi platforms”.  Rempel gaat verder: “Ultium is een innovatief platform speciaal voor elektrische voertuigen, ontworpen om aan de behoeften van klanten voor dergelijke auto’s te voldoen en kan worden toegepast op meerdere modeltypen”. Het bijbehorende batterijsysteem is gezamenlijk ontwikkeld door LG Energy Solution en General Motors, en is ook te vinden in de nieuwe elektrische (GMC) Hummer pick-up. “De interesse van klanten in dit model is erg groot en wij analyseren momenteel zowel de wereldwijde als de binnenlandse eisen van het model”, aldus Meinert. “Samen met onze andere EV modellen, zoals de Cadillac Lyriq en Celestiq, zou de Hummer een grote ‘game changer’ kunnen zijn op de markt voor elektrische auto’s in Zuid-Korea.

Rempel beloofde ook om de jaarlijkse productiecapaciteit van GM Korea tegen het einde van volgend jaar te verhogen tot 500.000 auto’s in haar 2 fabrieken, te weten Bupyeong in Incheon en Changwon in Zuid-Gyeongsang. De afgelopen jaren kampten de Amerikanen met dalende verkopen op de Zuid Koreaanse markt. Van januari tot mei dit jaar werden er in totaal 13.118 auto’s op kenteken gezet; een terugval van 52 procent in vergelijking met dezelfde periode van 2021. GM Korea, dat sinds 2018 een enorm herstructureringsproces heeft ondergaan, hoopt dit jaar een break-even punt te bereiken en weer te gaan groeien. “We bevinden ons in de fase van een nieuw hoofdstuk voor General Motors in Zuid Korea. Wij komen onze toezeggingen na die wij in 2018 hebben gedaan en hoewel wij met veel tegenwind te maken hebben, doen wij er alles aan om onze belofte na te komen om dit jaar door te breken, op weg naar een betere toekomst”, aldus Rempel.

Vanaf volgend jaar staat er dus winst op het menu bij General Motors. GM Korea leed vorig jaar een operationeel verlies van W376 miljard en eindigde al 8 jaar op rij in het rood ($1=W1.297). Tijdens een media-evenement in Incheon zei Rempel, die vorige maand op zijn post werd benoemd, dat de autofabrikant zich in het verleden heeft geconcentreerd op kostenbesparingen, maar zich vanaf nu proactief zal inspannen om nieuwe voertuigen te produceren. Hij onthulde ook plannen om de export uit te breiden: “General Motors zal met de nieuwe, in Zuid Korea te produceren, Trailblazer en een volgende generatie cross-overs een sterk wapen in handen hebben om wereldwijd klanten de scoren. Vorig jaar produceerde het bedrijf in het Aziatische land  slechts 240.000 auto’s.

 

Blauwdruk voor Europa

De revitalisatie strategie van General Motors in Zuid Korea vertoont duidelijke overeenkomsten met de plannen die de Amerikaanse autofabrikant voor Europa in petto heeft. Wij zullen weliswaar niet de GMC Sierra Denali geserveerd krijgen en ook de lancering van de elektrische Hummer pick-up is geen speerpunt, maar de Cadillac Lyriq en Celestiq zullen zeker bij ons op de markt gebracht worden. Beide modellen pronken met een bouwkwaliteit die wij niet eerder bij General Motors gezien hebben. Eindelijk, na vele decennia ploeteren, lijkt de Amerikaanse autobouwer dit kunstje onder de knie te hebben.

De hoogwaardige Cadillac modellen worden natuurlijk per definitie niet goedkoop, maar toch kan bij ons de prijs dankzij ons fiscale systeem meevallen. Van een zware belasting als gevolg van een hoge CO2-uitstoot is immers geen sprake. Op deze manier kan Cadillac net zo’n begerenswaardig merk worden als zij in de jaren vijftig met haar vleugel vin modellen was.

 

 

Reageren is niet mogelijk.