Prijs vergelijking Volkswagen Polo GTI

0

Na veel vijven en zessen heeft Volkswagen eindelijk de prijs van de vernieuwde Polo GTI bekendgemaakt. Sinds de introductie van de pre facelift editie in 2017 is het stil geworden in het hete B segment. Modellen als de Opel Corsa OPC. Peugeot 208 GTI en Renault Clio RS hebben namelijk geen opvolger gekregen. Hyundai heeft weliswaar een N versie van de i20 ontwikkeld, maar die uitvoering is in Nederland niet te koop. De extreme, vierwielaangedreven Toyota GR Yaris is veel te duur om een serieus alternatief te kunnen zijn voor de Volkswagen. Eigenlijk is er maar één directe rivaal voor de Polo GTI: de Ford Fiesta ST. Maar linksom of rechtsom is er voor hetzelfde geld natuurlijk veel meer te koop. Zoals de Mini Cooper S.

Het hart van de Polo GTI wordt gevormd door de 2.0 TSI motor van de Volkswagen Groep. Die is er in diverse vermogenssmaken. De variant die in de Polo GTI zit, levert 207 pk. Hij is standaard gekoppeld aan de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Dat is een beetje jammer, want dit soort auto’s is bedoeld voor mensen met een ‘actieve’ rijstijl en dan is het jammer dat de transmissie zich te veel met het rijden bemoeit: volledige controle door de bestuurder over wanneer er van versnelling moet worden gewisseld, is niet mogelijk.

Volkswagen Ford Mini Volkswagen
Polo Fiesta Hatch 3-deurs Golf
2.0 TSI GTI 1.5 EcoBoost ST 3 Cooper Yours 1.5 eTSI 150 pk R-Line
37.995 euro 36.365 euro 37.540 euro 39.790 euro

Ook op andere terreinen is de Polo GTI het volgens hete hatchback criteria het net niet. Zo zouden de sportstoelen meer zijdelingse steun mogen leveren en mist de besturing scherpte. Daardoor was en is de Fiesta ST met kilometers voorsprong de leukste hete hatchback om mee rijden: die biedt veel meer rijplezier. Aan optisch genot kom je evenwel niks tekort in deze Volkswagen. Je krijgt namelijk een Polo met een dubbele uitlaat, speciale mistlampen, een honingraatpatroon voor de grille, natuurlijk diverse GTI logo’s en (als je bijbetaalt) dikke 18 inch Faro velgen. Er is ook een multimediasysteem maar daarvan wekt de bediening vanwege de bedieningsonvriendelijkheid veel irritatie op. Dit minpunt geldt overigens niet alleen voor de Polo GTI maar vandaag de dag voor heel wat Volkswagen modellen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.