Werk in uitvoering: de nieuwe Peugeot 408

0

Half maart had ik de gelegenheid om de werkplaats van de Peugeot fabriek in Sochaux te bezoeken die de serieproductie van de 408 voorbereidt. De cross-over zal in Mulhouse gebouwd gaan worden, maar zoals bij elk nieuw model met het leeuw logo het geval is, wordt er eerst ‘geoefend’ op een mini-assemblagelijn. In Sochaux kon ik, voordat de serieproductie, de generale repetitie met de Peugeot 408 bijwonen. Er is dan nog tijd om de laatste gebreken te corrigeren voordat in Mulhouse de daadwerkelijke bouw van de onder de projectnaam P54 ontwikkelde cross-over gaat beginnen.

De Peugeot 408 die je op de foto’s ziet, is de VRS versie. Dat is het Franse acroniem voor serie representatieve voertuigen. De mini-assemblagelijn, die een oppervlakte van 2.200 m2 beslaat, werd opgezet in een periode van 5 maanden, van oktober 2021 tot maart 2022. Teams van 40 medewerkers monteerden om de beurt elk voertuig in optimale omstandigheden.

Peugeot408productiestart5

In Sochaux wordt de montage van een Peugeot 408 in 3 dagen uitgevoerd, terwijl zodra de productie is gestart, op de locatie in Mulhouse, waar 750 operators zijn gemobiliseerd, de bouwtijd moet worden verkort tot 7 uur. Het doel van deze tijdelijke workshop is om te dienen als algemene repetitie zodat alles in Mulhouse vervolgens zonder grote problemen kan verlopen. Tijdens de activiteit van de proeflocatie werden 200 preproductie exemplaren van de Peugeot 408 vervaardigd.

Peugeot408productiestart4

Het fabricageproces begint met de aankomst, in Sochaux, van witte carrosserieën van de Peugeot 408. Die zijn in Mulhouse vervaardigd. De rompen hebben een antiroest behandeling ondergaan, de kieren zijn afgedicht en nadat er vervolgens geluidsisolatie is aangebracht zijn ze volledig geverfd. De eerste stap is het demonteren van de deuren, motorkap en achterklep om het voor de arbeiders gemakkelijker te maken om alle interne stukjes van deze enorme puzzel in elkaar te zetten. Iedereen herhaalt de gebaren die ze dan in Mulhouse sneller zullen moeten uitvoeren.

Peugeot408productiestart6

Deze pilotsite heeft slechts 8 pitches, oftewel 8 fabricagestappen. In de fabriek die de productie-exemplaren van de Peugeot 408 zal assembleren, zijn dat er 200. Natuurlijk is alle ervaring die eerder is opgedaan met de derde generatie 308 en 308 SW, die hier ook zijn geweest en waarmee de 408 technische elementen deelt, goed gebruikt. De aandacht gaat daarom vooral uit naar de nieuwe onderdelen, zoals de achterdeuren, de panelen die de zijkant bedekken en de achterklep als geheel. Ook de uitrustingen in SUV-stijl worden onder de loep genomen. Daar gaan we het hieronder over hebben.

Peugeot408productiestart9

Tijdens mijn bezoek is de mix van onderdelen nog niet helemaal assemblage klaar. Zo zijn de aangeleverde wielkasten glad, d.w.z. gemakkelijk te bekrassen. OP de exemplaren van de 408 die hier de revue passeren, zien we gele of paarse zelfklevende pads. Die maken het mogelijk om de Appearance Quality Index (AQI) te meten. Deze laatste is onderverdeeld in 5 categorieën: veiligheid, storing en 3 soorten defecten die geclassificeerd zijn als A, B en C. De eerste daarvan (A) duidt op een ondraaglijk defect, B komt overeen met een potentieel grote ontevredenheid van de klant en C duidt op een defect dat in het oog springt. Om dit goed te begrijpen, zijn 10 type C fouten gelijk aan 2 type B fouten.

Peugeot408productiestart3

In het onderhavige exemplaar van de 408 geeft het cijfer 4 aan dat dit onderdeel in zijn vierde versie is en dat het gewijzigd zal blijven worden zolang niet aan de gedefinieerde specificaties wordt voldaan. Er is geen limiet. Er is ook een functionele kwaliteitsindex (IQF), die van toepassing is op het verifiëren van alle functies van het voertuig. Recht onder neonlampen, een ideale configuratie om het kleinste carrosseriedefect aan het licht te brengen, is een bataljon specialisten aan het werk om de kleinste vierkante millimeter plaatmetaal of plastic, de naden tussen carrosseriedelen en de perfecte uitlijn openingen te onderzoeken. Elke operator heeft altijd apparatuur bij de hand waarmee hij de regelmatigheid van de spelingen tussen de onderdelen kan controleren. Zo worden er elke dag 20 voertuigen onder de loep genomen.

Peugeot408productiestart8

Het doel van deze mini-assemblagelijn is niet om voertuigen aan klanten te leveren, maar om de technische ontwikkeling van een bepaald model af te ronden. Elk exemplaar wordt vervolgens gecontroleerd op verschillende criteria (afdichting, remmen, rijden, prestaties, weggedrag, afwerking, enz.). De betrokken ingenieurs en technici werken het voertuig af zodat hij klaar is voor de geplande lanceringsdatum.

Peugeot408productiestart2

Het gebouw met de mini-assemblagelijn sloot enkele dagen na mijn bezoek de deuren. De fabricage apparatuur werd vervolgens op 22 maart overgedragen aan de fabriek in Mulhouse, waar men vervolgens begon met de voorbereiding van de serieproductie van de Peugeot 408. Op het moment dat de eerste exemplaren van de band rollen, is de cross-over op internet al voorgesteld. Zijn carrière kan beginnen!

Peugeot408productiestart7

Reageren is niet mogelijk.