Toyota zou dit jaar voor het eerst het populairste automerk van Spanje kunnen worden. De Japanners heeft de eerste 7 maanden voltooid met 43.634 registraties, ruim voor Volkswagen of Kia, die respectievelijk 36.738 en 36.466 auto’s op kenteken wisten te zetten.
Hyundai eindigde heel dichtbij het podium met 36.136 eenheden en Peugeot vervolledigt met 35.807 auto’s de top 5, zo blijkt uit gegevens van Anfac, de National Association of Automobile and Truck Manufacturers in Spanje. De score van Toyota is goed voor een marktaandeel van exact 9 procent. Dat is relatief hoog want in heel Europa komt het Japanse merk volgens cijfers van Acea uit op een marktaandeel van 6,6 procent. De rest van de Spaanse merken top-10 werd per 31 juli gevormd door Seat met 34.188 registraties, Citroën (25.124), Renault (24.772), Dacia (22.235) en Mercedes (20.429).
Toyota’s leidende positie is gebaseerd op haar aanbod van hybride voertuigen. Van alle autoverkopen van het Japanse merk, wordt 80 procent gerealiseerd met dit type modellen. Bij de bestverkochte modellen springt de Corolla eruit, die met 11.577 eenheden de vierde bestverkochte auto tot nu toe in 2022 in Spanje is. De populariteit van de C-HR doet daar amper voor onder. Daarvan heeft Toyota tot en met juli 10.988 exemplaren afgeleverd. Geen van beide bovengenoemde modellen was echter de meest geregistreerde auto van de Japanse fabrikant in juli. De betreffende bokaal gaat naar de Yaris. Die voegde 1.624 registraties toe en was Toyota’s best verkochte model. De Corolla van zijn kant was goed voor 1.134 registraties, terwijl de C-HR 1.193 nieuwe klanten kreeg.
In de eerste 7 maanden van 2022 was ruim 43 procent van de in Spanje verkochte personenwagens een benzinemodel, 17,5 procent een diesel en rijdt de overige 39,1 procent op andere brandstoffen zoals aardgas en LPG (GLP). Ook was een groot deel van de nieuwe auto’s volledig elektrisch of een (plug) in hybride.