General Motors zou de groenste autofabrikant zijn. Maar klopt dat wel?

0

Greenpeace roept autofabrikanten op om veel meer doen voor het milieu. De industrietak laat nu te veel steken vallen bij het koolstofvrij maken van haar bedrijfsactiviteiten. Als autofabrikanten op deze voeten verder gaan, zal het niet lukken om de klimaatdoelstellingen te halen, zo concludeert de actiegroep in haar jaarlijkse Environmental Guide.

De wereldwijde verkoop van emissievrije voertuigen is voor het eerst in 5 jaar meer dan verdubbeld, maar Greenpeace vindt dat niet voldoende. Autofabrikanten transformeren volgens de actiegroep namelijk niet snel genoeg om de wereldwijde gemiddelde temperatuurstijging tot 1,5 graad te beperken. De transportsector is volgens Greenpeace verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van de wereldwijde uitstoot van CO2, ondanks dat er steeds meer emissievrije voertuigen worden verkocht. In 2021 waren ze goed voor 5 procent van de wereldwijde autoverkoop, tegenover 2 procent in 2020. Maar hoewel de wereldwijde afzet van elektrische auto’s de grens van 10 miljoen exemplaren heeft overschreden, gebruikt volgens Greenpeace 99 procent van de voertuigen nog steeds fossiele brandstoffen.

GreenpeaceScoreboard

Met name de 3 grootste Japanse autofabrikanten zouden volgens Greenpeace nalatig zijn. Waarbij Toyota vanuit milieuoogpunt het slechtst presterende merk is. Deze autofabrikant zou achterop zijn geraakt bij op het gebied van klimaatbeleid en de introductie van elektrische voertuigen. Tegen 2029 zal naar verwachting slechts 14 procent van Toyota’s wereldwijde productie bestaan ​​uit volledig elektrische voertuigen (waarbij de stroom afkomstig is van batterijen). Ter vergelijking: andere grote fabrikanten zoals Ford en de Volkswagen Groep zitten dan naar verwachting op een outputaandeel van respectievelijk 36 procent en 43 procent. Toyota heeft weliswaar veel hybride modellen in de aanbieding, maar veel te weinig volledig elektrische auto’s. Dit betekent dat ruim 99 procent van de voertuigen van dit Japanse merk nog steeds een verbrandingsmotor heeft. Wat Greenpeace ook niet zint, is het feit dat de autofabrikant actief zou lobbyen om de overschakeling naar elektrisch rijden te vertragen.

Ook Nissan en Honda doen het volgens Greenpeace slecht. Nissan was met de elektrische Leaf weliswaar ooit een pionier, maar is vandaag de dag inderdaad geen voorloper meer. Bij Honda zijn de inspanningen om de uitstoot van CO2 terug te dringen erg beperkt. Er zou niet eens een strategie bestaan voor de transitie naar elektrisch rijden. Alleen de kleine en peperdure Honda E is leverbaar. Althans, in Europa, want in de Verenigde Staten is deze elektrische auto niet verkrijgbaar.

Toyota zal van mening zijn dat er nogal wat af te dingen valt op het standpunt van Greenpeace. Vermoedelijk zullen zij met een verweer komen dat enig hout snijdt. Maar het meest verbazingwekkende aan de verwijten van de actieclub is, dat General Motors het beste zou presteren. De Amerikanen hebben die kwalificatie echter uitsluitend te danken aan het feit dat zij in China partner zijn van een joint venture die lokaal een elektrisch miniautootje in grote aantallen weet te slijten. Daardoor is het wereldwijde verkoopaandeel van uitstootvrije auto’s bij General Motors 8,18 procent. Maar dat is eerder toeval dan de oogst van een rationele. strategische keuze. In eigen land verkoopt General Motors minder elektrische auto’s dan Ford!

General Motors wordt door Greenpeace ook geprezen voor het tempo waarin zij de verbrandingsmotor vaarwel zegt. In eigen land is amper wat van te merken. Pas volgend jaar zal de verkoop van een nieuwe generatie elektrische auto’s bij General Motors op gang komen. Maar als de milieuclub het van de hand doen van haar Europese (Opel / Vauxhall) divisie ook beschouwt als een vorm van “de verbrandingsmotor vaarwel zeggen’, dan is dat een wel erg vreemde manier om General Motors de hemel in te prijzen.

Een verdere uitblinker is volgens Greenpeace de CO2-reductie in de leveringsketen. Mercedes-Benz en Volkswagen volgen op de respectievelijk tweede en derde stek. Greenpeace bekritiseert dus vooral Toyota: Dit bedrijf zou net als Honda ook aanzienlijk minder dan andere autofabrikanten doen om de uitstoot in hun leveringsketen te verminderen”. Dat zou kunnen, maar de manier waarop General Motors op modellengebied wordt aangewezen als de groenste autofabrikant ter wereld, doet het ergste vrezen voor wat betreft de beoordelingswijze van de CO2 reductie in de leveringsketen. Bij Autointernationaal.nl heeft de Environmental Guide dan ook slechts de status als een stuk papier om je …. mee af te vegen. Het is bekend dat politieke partijen als Groen Links en de Partij van de Arbeid korte lijntjes hebben met Greenpeace. Hopelijk worden die doorgeknipt voordat zij regeringsverantwoordelijkheid krijgen.

 

Reageren is niet mogelijk.