Hummer Petit: Citroën Oli

0

Citroën heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van knotsgekke en/of geniale conceptstudies. Die krijgen soms zelfs een vertaling naar een productiemodel, zoals de Ami. Citroën kwam eerder deze week in het nieuws met de mededeling dat zij een nieuw logo voor zichzelf heeft ontworpen omdat zij streeft naar een ander imago. Echter, vossen verliezen wel hun haren, maar niet hun streken. Dus Citroën gaat gewoon door met het presenteren van studieauto’s die op zijn minst opvallend te noemen zijn. Het jongste bewijs daarvan is deze Oli.

‘Oli’ spreek je op z’n Frans uit als “All-ë” (oftewel: volledig elektrisch). Dat weet je direct wat voor type aandrijving het showmodel heeft. Logisch, want de Oli is ontworpen conform de kernideeën fun, economisch en ecologisch. Hoewel hij er enigszins uitziet als een te heet gewassen Hummer, wil Citroën zich met deze conceptstudie juist afzetten tegen die zware, complexe en dure elektrische pick-up van General Motors.

CitroënOli15

Het Franse automerk wil terug naar de basis. Daartoe werd ook het op de Oli gelanceerde, nieuwe merklogo versimpeld. En Citroën wil zich in de toekomst focussen op eenvoudig te produceren auto’s die gemaakt zijn van lichte en goedkope materialen. Met het oog op de naderende recessie in Europa is dat geen slecht idee.

CitroënOli10

De originele Ami 6 uit 1961 was vooral vanwege zijn achterover hellende achterruit een markante verschijning. En de Oli valt vooral op door zijn rechtop staande vooruit. Daarnaast doet het studiemodel enigszins denken aan de hoekige Panda 1980. Dat was een minimalistische auto pur sang. Citroën wil met uitwisselbare koetswerkpanelen, speciale afwerkingsdetails en vlakke glazen panelen die zowel links als rechts gebruikt kunnen worden de productiekosten binnen de perken houden.

CitroënOli

Om deze reden is de voorbumper identiek aan het exemplaar achter. Citroën past daarnaast veel lichte materialen toe. Zo is de Oli voorzien van ‘hybride’ velgen die met hun combinatie van staal en aluminium lichter en goedkoper te maken zijn. Er zitten speciale Goodyear banden met een profiel van 11 millimeter omheen met een extreem lange levensduur (50.000 km; waar is de tijd dat Citroën en Michelin nog een huwelijk vormden)?

CitroënOli13

Sensoren controleren voortdurend de gezondheid van de band, die gemaakt is van natuurlijke elementen als silicium uit as van rijst kaf, hernieuwbare tractiehars, rubber. De 20 duim grote velgen zijn hybride, met een aluminium naaf dop die op stalen naven is geschroefd.

CitroënOli5

Ondanks de rechtopstaande voorruit, is de Oli wel degelijk aerodynamisch. Hij is namelijk voorzien van geleiders voor de luchtstroom. En omdat de cabine dankzij de rechtopstaande voorruit aanzienlijk minder (snel) wordt opgewarmd dan conventioneel vormgegeven auto’s, hoeft de airco minder vaak / hard te werken. Dat scheelt stroom en maakt het mogelijk dat de Oli ondanks zijn relatief bescheiden accupakket van 40 kWh toch 400 kilometer ver kan komen op een lading.

CitroënOli21

Qua carrosserieconcept is de 4,2 meter lange en 1,65 meter hoge Oli niet eenvoudig in een hokje te plaatsen. Er zijn designelementen van een hatchback, een SUV en zelfs een pick-up.

CitroënOli8

De van gerecycleerd karton gemaakte lichte panelen op de motorkap, het dak en in de laadbak zijn met glasvezel extra stevig uitgegoed zodat men er op kan zitten om dingen te bevestigen.

CitroënOli23

Zoals een surfplank, het resultaat van een uit de hand gelopen bezoek aan de Ikea of een dak tent? Met het oog op zijn geschiktheid als kampeer maatje is de Oli 1,90 meter brede uitgerust met V2L ((Vehicle To Load) zodat je hem middenin de wildernis kan gebruiken als 230 volt stopcontact.

CitroënOli29

Ook van binnen valt de modulaire Oli, ontworpen door de Belg Pierre Leclercq, hoofd design bij Citroën, op met diverse slimme ideeën ten dienste van de eenvoud, lichtheid en gebruiksgemak. Zo hebben de zetels iets weg van bureaustoelen met mesh zittingen en is de vloer afwasbaar. Als infotainmentsysteem dient men de eigen smartphone te gebruiken, waarbij de informatie op het dashboard geprojecteerd kan worden. Een complexe boordcomputer ontbreekt, want dat is alleen maar gewicht verhogend.

CitroënOli32

In het interieur bevat de lange HMI balk (Human-Machine Interface) op de console een klein high definition scherm en een reeks led lampjes om allerlei informatie of animaties weer te geven. Het gebruik van de eigen smartphone, die volgens Citroën krachtig en efficiënt genoeg is om als centraal infotainmentunit dienst te doen, heeft bovendien als voordeel dat deze interface altijd up-to-date is, in tegenstelling tot een in het dashboard geïntegreerd apparaat.

CitroënOli16

De oranje elementen verbergen verschillende materialen, waarvan het ene al interessanter dan het andere. Het gaat om oplossingen die worden aangeboden door BASF.

CitroënOli35

Zoals de stoelen met hun textielgaas van gerecycleerd polyester. Ze zijn vastgemaakt aan een buisvormige constructie. Het frame van de achterbank dient ook als steun voor accessoires. Zacht, recyclebaar 3D geprint thermoplastisch TPU polyurethaan wordt gebruikt voor een deel van de stoelen en voor de opbergrekken.

CitroënOli28

Dit materiaal doet ook dienst voor de eendelige vloer van geëxpandeerd thermoplastisch polyurethaan (E-TPU). Dit ‘tapijt’ moet tijdens het rijden ook schokken absorberen. Bovendien is dit alles zeer gemakkelijk te reinigen, zelfs met grote hoeveelheden water, dankzij afvoergaten in de vloer.

CitroënOli11

Hoewel de Oli een 4-zitter is, laat hij zich simpel ombouwen tot een pick-up. De hoofdsteunen achterin dienen hiertoe weg geklapt te worden in het plafond en het paneel dat de kofferruimte bedekt (en dat gemaakt is uit hetzelfde recycling honingraatkarton als het dakpaneel) moet men verwijderen. Met een naar buiten geopende achterruit ontstaat er dan een laadbak.

CitroënOli36

De Oli is met het oog op de pick-up toepassing uitgerust met rails om accessoires of sjorhaken aan te bevestigen. Op het lagere paneel, dat er voor moet zorgen dat er niets uit de laadbak rolt, valt de nieuwe slogan van Citroën te lezen: “Nothing Moves Us Like Citroën”.

CitroënOli25

De Oli mag er dan wel speels uitzien, Citroën heeft heel serieus nagedacht over het concept. Er is bewust gekozen voor duurzame materialen die niet alleen lang meegaan, maar ook maximaal gerecycled kunnen worden aan het einde van hun leven. De Oli is dus helemaal klaar voor de circulaire economie. Daarnaast is heeft hij een heel lichte constructie.

CitroënOli18

De Oli weegt afgerond slechts 1.000 kilo hetgeen voor een elektrische auto een knappe prestatie is. Citroën belooft zoals gezegd een rijbereik van 400 km. Daarvoor is de topsnelheid begrensd op 110 km/u. Cijfers over het laadvermogen van de Oli geeft Citroën niet, maar bijladen van 20 tot 80 procent van de maximale capaciteit neemt slechts 23 minuten in beslag.

CitroënOli26

Citroën heeft geen productieplannen met de simplistisch ogende, maar tegelijk revolutionaire Oli. Het Franse automerk omschrijft de conceptstudie als een “optimistisch laboratorium op wielen”. Daaruit kunnen intelligente ideeën geput worden voor modellen die in de toekomst bij de dealer staan. Bijvoorbeeld voor een nieuwe C1 oftewel een auto die het gapende gat in het gamma tussen de Ami en de C3 kan opvullen.

CitroënOli3

 

 

Reageren is niet mogelijk.