Meer dan ooit nummer één: test BMW X1 xDrive23i

0

Van de compacte SUV ster van BMW, waarvan sinds 2009 wereldwijd meer dan 2,7 miljoen exemplaren zijn verkocht, is afgelopen zomer de 3dee generatie X1 (type U11) voorgesteld. Die staat nog dichter bij de X3. Gespierder en atletischer met een moderner design en zeer gespierde: de nieuwe X1 lijkt daarmee op voorhand te bevestigen dat hij de nummer één in zijn segment blijft.

Op het eerste gezicht is het verrassend dat de nieuwe X1 een uitstraling heeft die zo dicht bij die een X3 komt, dat hij menig keer zal worden aangezien voor zijn grote broer. Ondanks dat de X1 gegroeid is, blijft het model met zijn 4,50 meter een compacte SUV. Zijn expressievere ontwerp en zijn technologische bagage brengen hem echter nog dichter bij de X3; ook in zijn prijs omdat de X1 sinds de generatiewisseling weer een stukje duurder is geworden. Het af te rekenen tarief vliegt met name omhoog zodra jij opties, die voor sommigen bijna essentieel zijn, aan vinkt.

BMWx1xDrive23iTest9

Deze nieuwe X1 3 (type U11 voor insiders en kenners van interne BMW aanduidingen), valt ook op door zijn diversiteit van aandrijfopties. Benzinefans kunnen kiezen uit een 3-tal TwinPower turbobenzinemotoren (18i met 136 pk, 20i met 170 pk en 23i met 218 pk (testauto was de laatste in M Sport tenue en met standaard xDrive vierwielaandrijving). Aan dieselrijders biedt BMW de keuze uit de 18d (150 pk), 20d (182 pk) en 23d (211 pk). Daarnaast is er een volledig elektrische variant, de iX1 xDrive30, evenals 2 oplaadbare hybride uitvoeringen, de xDrive25e en xDrive30e.

BMWx1xDrive23iTest6

Langer, breder en hoger: de nieuwe X1 is in alle richtingen gegroeid (hij werd 53 millimeter langer, 44 millimeter hoger en 24 millimeter breder) en deze winst komt ten volle ten goede aan het interieur omdat de wielbasis er kostbare centimeters bij heeft gekregen. Iedereen kan een goede rijhouding vinden. Het zitcomfort staat buiten kijf, zeker als je voor de optionele sportstoelen gaat. Men kan voor het eerst ook masserende en geventileerde zetels krijgen.

BMWx1xDrive23iTest5

Achterin genieten passagiers van voldoende beenruimte dankzij de verschuifbare achterbank en de uitsparing in de rugleuning van de voorstoelen. Zelfs boomlange pubers schurken niet met hun kruin tegen het plafond. Het koffervolume is met 50 liter gegroeid naar 540 liter in de configuratie met 5 zitplaatsen. Zijn er geen achter passagiers, dan kan de bagageruimte worden vergroot tot 1.600 liter. Het is mogelijk om, mits er is bijbetaald, te variëren met de positie oftewel de hoek van de achterbankleuning.

BMWx1xDrive23iTest3

Met een lengte van 4,50 meter vormt de nieuwe X1 het hart van het premium compacte SUV segment en beschikt hij over de nieuwste technologieën van het merk, waaronder het gebogen digitale paneel (‘Curved Display’ genaamd) zoals ook in de i4 te vinden is. Dat bestaat uit een scherm waarop wij een 10,7 inch klokkenwinkel vinden plus een centraal 10,25 inch display voor het geheel nieuwe infotainmentsysteem.

BMWx1xDrive23iTest

Dat is een concentraat van geavanceerde technologie dat, ondanks zijn intuïtieve kwaliteiten en snelheid, de blik afleidt en dus de bestuurder afleidt. Vrijwel alle touchscreens zijn onderhevig aan deze kritiek omdat men met de vinger naar de digitale knop of de applicatie moet zoeken, en daardoor de blik niet op de weg gericht kan houden, terwijl de goede oude iDrive knop (vooral voor het aanpassen van de temperatuur) blind met druk/draai bewegingen kan worden gehanteerd. Een hightech uitrusting is leuk, maar als de gebruiker er al rijdend niet goed mee over weg kan, is niet elke verandering perse een verbetering. Maar wie op zoek is naar de ‘ultieme’ digitale ervaring in zijn auto, is bij de X1 ontegensprekelijk aan het juiste adres. Er zijn liefst 5 ‘My Modes’ om uit te kiezen, met elk hun eigen kleurtjes en schermthema’s. Nuttig? Niet echt, maar dit soort eye-candy lijkt voor BMW wel een Unique Selling Point te zijn. De gebruikte materialen zijn grosso modo premium, al moet je niet verbaasd zijn als je her en der wat minder fraaie plastics tegenkomt.

BMWx1xDrive23iTest7

Knap is de zwevende middenconsole, die het dus genoeg zonder iDrive controller stelt. Gelukkig is het menu van het aanraakscherm voldoende logisch opgebouwd zodat je tijdens de bediening niet compleet de weg kwijt raakt. Handig is echter anders, ook omdat het aantal functies dat BMW’s Operating System 8 mogelijk maakt, duizelingwekkend is. Je kunt bijvoorbeeld jouw smartphone gebruiken om de X1 te ontgrendelen en te starten. Men kan ook anderen een digitale sleutel sturen zodat zij de auto kunnen gebruiken. Men kan ook opties ‘huren’ in plaats van kopen. The cloud (and your wallet) is the limit.

BMWx1xDrive23iTest11

Hoewel van de X1 dus ook elektrische en oplaadbare hybride versies leverbaar zijn, is voor deze test van de nieuwe X1 gekozen voor een benzine-uitvoering: de xDrive23i met de sportieve M Sport afwerking. Onder de motorkap ligt een 2,0 liter 4 cilinder met een vermogen van 204 pk. De combinatie met mild hybride 48 Volt techniek, waarvan de assisterende elektromotor in de versnellingsbak is geplaatst (wat veel efficiënter is dan een locatie op de krukas), maakt een systeemvermogen van 218 pk mogelijk.

BMWx1xDrive23iTest4

Hoewel de prestatiewinst daarvan minimaal is, is er toch sprake van een toegevoegde waarde: de efficiëntie die het mild hybride systeem mede dankzij de regeneratie van remenergie oplevert, zorgt er voor dat het benzineverbruik beperkt blijft tot ongeveer 7,5 liter per 100 km. Voor een auto die is uitgerust met vierwielaandrijving, grote 20 inch wielen (optioneel) en een gewicht van meer dan 1.600 kg is dat niet slecht.

BMWx1xDrive23iTest14

Voortaan is een automatische versnellingsbak altijd standaard in de X1. Het gaat daarbij om een 7-traps exemplaar met dubbele koppeling. Die laat zich in P, N, R en D zetten via een tuimelschakelaar in plaats van via het traditionele pookje. Even wennen is het feit dat men niet langer handmatig kan ingrijpen op de werking van de automaat, tenzij de optionele schakel peddels achter het stuur aangevinkt zijn.

BMWx1xDrive23iTest2

Wil je een vorm van motorrem creëren, bijvoorbeeld tijdens het afdalen van een steile helling, dan moet je de L stand (van ‘low gear’) selecteren.  Maar het feit dat er standaard niet meer handmatig ingegrepen kan worden, is in de praktijk niet echt een probleem: de gerobotiseerde 7-bak doet zijn werk uitstekend. Hij is intelligent genoeg om te weten wanneer hij moet schakelen en past zich braaf aan jouw rijstijl aan. 

BMWx1xDrive23iTest12

Op de snelweg, demonstreert de X1 zijn uitstekende geluidsisolatie (de Cw-waarde bedraagt slechts 0,26 zodat windgeruis schittert door afwezigheid) en vervolgens de kwaliteiten van zijn Eco modus door de vrijloopmodus te gebruiken zodra het profiel van de weg dit toelaat (in de praktijk zal dat vooral op vlak terrein en bergafwaarts zijn). Deze vrijloop is tamelijk effectief en zorgt voor een echte brandstofbesparing.

BMWx1xDrive23iTest10

In bochten en op bergwegen laat de X1 tijdens de test zijn dynamische kwaliteiten de boventoon voeren. Perfect geveerd en comfortabel, zelfs met 20 inch wielen, is de X1 bijzonder dynamisch met een perfect geleide vooras en bijna compleet afwezige carrosserie bewegingen.

BMWx1xDrive23iTest13

 

 

90%
90%
Awesome

De nieuwe X1 legt de lat nog hoger in zijn segment en maakt daarnaast de keuze tussen hem en de X3 niet gemakkelijk. Maar dat is een luxeprobleem van de rijken, want deze nieuwe X1 biedt, naast zijn moderne design, alles wat men van een Premium voertuig mag verwachten: stijl, technologie, een optieboek met een dikte waar een encyclopedie jaloers op zou zijn en plezier onderweg. Alles bij elkaar opgeteld (de basisprijs is reeds 56.785 euro) kan je de tarieven die BMW hanteert moeilijk "scherp" noemen, maar je krijgt wel een SUV die op heel wat terreinen de beste in zijn klasse is.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (16)
    6

Reageren is niet mogelijk.