Niet goed uitontwikkeld: Renault Austral Mild Hybrid 130

0

Autointerationaal.nl publiceerde vorige maand een best wel positieve testrecensie van de Renault Austral. Het betrof toen de Hybrid 200 uitvoering. Met de Mild Hybrid 130 versie kon toen nog niet worden gereden en dat is een veeg teken. Terecht, want die is lang niet zo goed.

Ik vond het moeilijk om een ​​zekere teleurstelling niet te onderdrukken na de eerste kilometers achter het stuur van de Austral met 130 pk. Hoewel de 1,2 liter motor zich dankzij de beheersing van zijn trillingen prettig gedraagt ​​voor een driecilinder, vormt hij een slecht op elkaar afgestemd huwelijk met de microhybridisatie techniek. Het ingrijpen van de elektromotor lijkt bij lage snelheden slecht gesynchroniseerd, waardoor het moeilijk is vlot te accelereren bij lage snelheden, terwijl er regelmatig schokken worden gevoeld als je de koppeling intrapt. Als ik daar de onaangename bediening via kabels van de handgeschakelde 6-bak aan toevoeg, dan is het rijplezier in de stad ver te zoeken.

RenaultAustralMHEV130b

Op buiten de bebouwde kom verbetert dit  beeld nauwelijks, omdat de Renault gebukt gaat onder onvoldoende isolatie tegen windgeruis. Daardoor is al vanaf een tempo van 80 km/u turbulentie nadrukkelijk aanwezig. Ik moest sterk de neiging onderdrukken om niet steeds te kijken of er niet een raam open stond! Ook de Hybrid 200 uitvoering die ik eerder testte produceerde nogal veel windgeruis, maar lang niet zoveel als de Mild Hybrid 130 variant. Het heeft waarschijnlijk niks te maken met het type motor, maar een gevolg van een met de Franse slag uitgevoerde bouwkwaliteit (hoewel de Austral in Spanje het levenslicht ziet).

Een ander comfortissue betreft de vering. De Austral heeft gelukkig veel minder sterk de neiging om langs zijn lengteas te rollen, maar de keerzijde is een ophanging die bepaalde onregelmatigheden in het wegdek niet goed weg weet te filteren. Tegelijkertijd kan de Austral bij hoge snelheid behoorlijk gaan deinen. Verder vertoont de stuurbekrachtiging variaties in consistentie die onnatuurlijk zijn voor de bestuurder.

Jammer, want de Austral is in Mild Hybrid 130 vorm een erg zuinig auto met een prima bochtgedrag. Ook maakt hij indruk met de afwerking van het interieur en zijn hightech uitrusting. Maar hij heeft serieuze updates nodig om het beste uit zijn op zich goed ontwikkelde motor te halen en een niveau van comfort te bieden dat zijn segment waardig is. Een motor die vriendelijk in de omgang is en een prettig hoog comfortpeil zijn erg belangrijk voor een gezinsgerichte SUV.

 

60%
60%
Awesome

Van Franse auto's word wel gezegd dat je ze pas moet kopen nadat ze een facelift hebben ondergaan. De Renault Austral Mild Hybrid 130 blijkt helaas geen uitzondering op die regel te zijn ...

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (38)
    4.2

Reageren is niet mogelijk.