Peugeot heeft alle prijzen bekendgemaakt van de nieuwe 408, die afgelopen maand op de Paris Motor Show zijn publieksdebuut beleefde.
De tarieven beginnen bij 41.490 euro beginnen. Voor dit bedrag levert Peugeot de 408 als PureTech 130 benzineversie met een 8-traps automaat. Het uitrustingsniveau luistert naar de naam Allure. Dit betekent dat een 10-inch multimediascherm en touchscreen snelkoppelingen tot de standaarduitrusting behoren. Andere uitrustingsniveaus zijn Allure Pack en GT. Daarvoor gelden meerprijzen van respectievelijk 2.000 euro en 4.700 euro.
Er is ook een 180 pk sterke 408 plug-in hybride. Die gaat als Allure 46.160 euro kosten. Peugeot gaat de 408 ook leveren met een 225 pk variant van de plug-in hybride uitvoering. De meerprijs daarvan bedraagt 1.500 euro. Alles bij elkaar opgeteld, betekent dit dat de 408 met de krachtigste stekker hybride aandrijflijn in GT tenue 52.360 euro kost. Peugeot levert de 408 tijdelijk als First Edition. Die heeft minimaal dezelfde uitrusting als de GT uitvoering én is voorzien van dezelfde, 225 pk sterke stekker hybride aandrijflijn. De prijs bedraagt 51.260 euro. Dat illustreert het prijsvoordeel dat traditioneel door introductie-uitvoeringen geboden wordt.
Peugeot…… | DS……….. | Renault…… | Toyota |
408 | 4 | Arkana | C-HR |
PT 130 | PT 130 | TCe 160 | 2.0 Hybrid |
Allure | Performance | R.S. Line | Executive |
41.490 euro | 41.540 euro | 40.790 euro | 41.410 euro |
Peugeot…… | Citroën…… | Cupra…….. | Mercedes….. |
408 | C5 X | Formentor | CLA SB |
PT 130 | PT 130 | TSI 150 | 180 |
GT | Feel | Business | Business |
46.190 euro | 45.940 euro | 46.035 euro | 45.561 euro |
Peugeot…… | Cupra…….. | Mitsubishi… | Peugeot…… |
408 | Leon ST | Eclipse Cross | 508 |
Hybrid 180 | VZ | PHEV | Hybrid 225 |
Allure+ Pack | Business | Instyle | Business |
48.160 euro | 48.640 euro | 47.990 euro | 48.570 euro |
Peugeot is op haar Franse thuismarkt ultra dominant met haar SUV modellen 2008 en 3008 en het merk met een leeuw als logo is ook van plan dat te blijven. Maar het bedrijf weet ook dat je nooit al je eieren in één mand moet leggen. Dus zonder echt iets nieuws uit te vinden, presenteerde Peugeot eerder dit jaar haar nieuwe 408. Deze imposante en verhoogde liftback, waarvan de achterkant schuin afloopt als een coupé en als een hatchback noch stationwagen oogt, wil de Franse autofabrikant inspelen op de behoeften van autoconsumenten die ‘SUV moe’ zijn, maar niet terug willen keren naar een carrosserietype die zij kennen van hun vader of grootvader.
Met zijn unieke silhouet heeft de 408 momenteel geen concurrentie. De pers zal hem echter zeker gaan vergelijken met de recente Citroën C5 X, gebouwd op hetzelfde platform, maar met een veel langere carrosserie (4,80 m). Die is er met dezelfde benzinemotor en automaat vanaf 45.940 euro. De 408 is wel duurder dan zijn meer ingetogen broer 508. Die kost in topuitvoering (225 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn, GT uitrustingsniveau) 47.870 euro en kan door zakelijk rijders in Business tenue al worden gereden voor 38.370 euro. De 408 verantwoordt zijn meerprijs met een spectaculairdere look en met zijn hyper tech interieur
In de Allure afwerking is de Peugeot 408 voorzien van dual-zone airconditioning, automatisch grootlicht, sleutelvrij starten, een digitaal instrumentarium het eerder genoemde 10 inch multimediascherm plus touchscreen snelkoppelingen en draadloze smartphone-replicatie. De klant zal bij deze uitvoering wel genoegen moeten nemen met een iets minder agressieve look dan het hier afgebeelde GT exemplaar. De wielen zijn namelijk ‘slechts’ 17 inch groot waardoor zij enigszins verdrinken in het imposante silhouet. Pas als Allure Pack zijn 19 inch wielen standaard, evenals adaptive cruise control met stop & go functie plus verkeersbordherkenning. Helemaal bovenaan voegt de GT-afwerking een elektrische achterklep, autonoom rijden op niveau 2 en een 3D instrumentarium toe, evenals enkele esthetische kunstgrepen, waaronder 20 inch velgen.