Volkswagen topman herziet productstrategie

0

Het nieuwe topmanagement van Volkswagen is niet tevreden. En reageert scherp. De mengelmoes van modellen moet uitgedund worden. Wel komt er een elektrische Tiguan. En de bouwplannen voor een nieuwe fabriek in Wolfsburg zullen waarschijnlijk met de grond gelijk worden gemaakt.

Toen Thomas Schäfer in de zomer aantrad als CEO van het merk Volkswagen, was een van zijn eerste vragen: waar is de elektrische Tiguan? Dat was niet terug te zien in de mengelmoes van toekomstige auto’s die de productontwikkelaars en ontwerpers hem voorschotelden. Gevolg: Die brei is opgeruimd en de elektrische Tiguan gaat gebouwd worden.

Schäfer (foto), geboren in Marburg en een pragmatisch type met een voorkeur voor rechte zinnen en gedachten, volgt het motto: wat je hebt, dat heb je. En de feiten zijn: een slechts gedeeltelijk competitief platform voor elektrische auto’s genaamd MEB en de oersterke modelnamen Golf en Tiguan. Dat zijn de riemen waarmee Schäfer gaat roeien.

De verkoopresultaten die de op het MEB platform gebaseerde ID modellen mogen dan tegenvallen, de betreffende bodemplaat is wel degelijk een pijler onder het Volkswagen concern. De voorganger van Schäfer, Herbert Diess, was van plan om het MEB platform medio 2025 te vervangen door een compleet nieuwe onderstelarchitectuur (genaamd SSP) en tot die tijd geen eurocent meer te investeren in de bodemplaat van de ID modellen. Maar de nieuwe topman van Volkswagen kiest er, conform zijn motto “wat je hebt, dat heb je”, voor om de architectuur op een concurrerend niveau te brengen. Vooral de tekortkomingen van de elektrische modellen van het merk ten opzichte van het aanbod van Hyundai en Kia hebben het nieuwe topmanagement rond Schäfer en groepsvoorzitter Oliver Blume de stuipen op het lijf gejaagd.

De MEB platform maakt de ID modellen zwaar, zorgt er voor dat ze slechts langzaam kunnen opladen en biedt niet genoeg bereik. Dat is althans het imago van de architectuur bij de vakpers. Maar zo slecht is het volgens Schäfer blijkbaar niet. Hij is van mening dat het MEB platform nog steeds potentie heeft. Daarom zal er een aanzienlijk bedrag worden geïnvesteerd om het te verbeteren. Er wordt gesproken over 1,5 miljard euro. De beoogde laadsnelheid moet minimaal 175 à 200 kW gaan bedragen en vervolgens dienen op te lopen tot “Tesla niveau”. De actieradius van de op het MEB platform gebaseerde elektrische auto’s moet daarnaast fors toenemen.

De volgende batterijgeneratie, die in 80 procent van alle modellen van de Volkswagen Groep moet worden geïnstalleerd, zal niet pas worden gebruikt als de SSP architectuur klaar is, maar al worden toegepast in het MEB platform. De door Schäfer ingezette koerswijziging betekent wel dat de voor 2026 geplande elektrische luxe sedan Trinity pas later op de markt komt.

Natuurlijk is de productstrategiewijziging geen vrijwillige keuze. De nieuwe koers wordt afgedwongen doordat Volkswagen momenteel sterk gebukt gaat onder haar trage en storingsgevoelige softwareontwikkeling. Voor de Trinity betekent dit dat de marktintroductie met 18 maanden uitgesteld is. Die staat nu gepland voor 2028. Bovendien wordt de Trinity niet meer ontworpen als een sedan, maar krijgt het model een stevig SUV karakter. Want alleen in dat segment blijven de verkopen toenemen, met als gevolg dat bijna alle fabrikanten daar hun portfolio op af stemmen.

Het uitstel van het Trinity project zal waarschijnlijk zijn weerslag hebben op Audi en Porsche, maar het zet vooral vraagtekens bij de geplande nieuwe fabriek in Wolfsburg, waarvan de bouw volgend jaar naast het huidige fabrieksterrein van start zou moeten gaan. Zoals gezegd is Schäfer een nuchter man. “Ik vind het lastig om uit te leggen dat er in een bestaande fabriek ter grootte van de staat Monaco geen plaats is voor een nieuw model”, zo merkte hij onlangs droogjes op in een interview.

Daarnaast zijn de randvoorwaarden voor de auto-industrie gewijzigd. De onlangs door politici in Brussel aangenomen Euro 7-norm voor de uitstoot van verontreinigende stoffen bevat tussenstappen die, volgens het Volkswagen management, het afscheid van de verbrandingsmotor eerder zullen versnellen dan afremmen. Daarom moet er ruimte worden gecreëerd voor toekomstige elektrische auto’s op de bestaande lijnen in de fabriek in Wolfsburg, waarop tot nu toe benzine- en dieselvoertuigen worden gebouwd.

Hoe die vervanging tijdig kan worden gerealiseerd (de Euro 7-norm wordt in 2025 van kracht), is nu onderdeel van de discussie over de toekomstplanning. Er zijn wezenlijke verschillen tussen de ideeën van de bedrijfsleiding en die van de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de implementatie in de fabrieken. Zij voorzien grote moeilijkheden omdat het geschikt maken van de montagelijnen die oorspronkelijk bedoeld zijn voor modellen met een verbrandingsmotor voor elektrische voertuigen een zeer complexe bezigheid is. Maar dat is voor Blume en Schäfer geen reden om het licht voor nieuwbouw dan maar op groen te zetten.

De upgrade van het MEB platform creëert de mogelijkheid om een ​​echt elektrisch performance model op de markt te brengen. Daarnaast moet de aanpassing leiden tot een aanzienlijke verbetering op het gebied van autonoom rijden. De elektrische Tiguan heeft alles in zich om een ​​bestseller te worden. De compacte SUV wordt volgend jaar opnieuw gelanceerd als model met een verbrandingsmotor. Uiterlijk in 2026 moet de Tiguan volledig elektrisch kunnen rijden. Hij wordt door Schäfer aangekondigd als een model met een actieradius van 700 kilometer. Verder wordt voor de nieuwe Tiguan mooie looks en veel interieurruimte beloofd. Als productielocatie wordt de fabriek in Wolfsburg genoemd.

Ontevredenheid over de bestaande en geplande modellen heeft verdere gevolgen. Het elektrische compacte model ID.3 wordt het komende jaar herzien. Het oorspronkelijke ontwerp van de toekomstige kleine elektrische auto ID.2 is weggegooid en zal opnieuw worden ontworpen zonder de marktintroductiedatum van 2025 aan het wankelen te brengen. Uitstel is geen optie omdat er op dat moment sterke concurrentie te verwachten is, waaronder in de vorm van de verleidelijk vormgegeven elektrische R5 van Renault. Bij Volkswagen wordt de Golf VII herhaaldelijk genoemd als maatstaf. Diens tijdloze design en vanzelfsprekende kwaliteitsindruk moet terugkeren bij de toekomstige modellen van het merk.

Hierover is reeds een beslissing genomen door de nieuw opgerichte Raad van Bestuur comité dat er voor moet zorgen dat  klantgerichtheid weer hoog in het vaandel komt te staan bij Volkswagen. Na veel kritiek op het bedieningsconcept van onder andere de huidige Golf, laat men het stuur met drukknoppen een comeback maken. De volgende generatie Passat en Tiguan zullen de eerste modellen zijn die het hebben. Een secundair aspect van de nieuwe klantgerichtheid: het VW logo, dat nog niet zo lang geleden opnieuw is ontworpen, is in de ogen van de nieuwe directie te somber en vormloos. Ook op dit punt kan Volkswagen besluiten om terug te grijpen naar haar verleden.

Volkswagen vreest het einde van betaalbare kleine auto’s. Dat komt doordat een model als de Polo als gevolg van nieuwe wetgeving van de Europese Unie op het gebied van uitstoot en veiligheid eigenlijk standaard uitgerust zou moeten worden met de DSG automaat en een frontcamera. De kosten van deze 2 toevoegingen worden geschat op 5.000 tot 7.000 euro. Daarmee zou de Polo zich uit de markt prijzen. Dit betekent dat de B segment auto (hatchback én SUV) op het punt staat om uit te sterven. Binnen de Volkswagen Groep heeft dat dus ook gevolgen voor de Seat modellen Ibiza plus Arona, en voor de Skoda Fabia plus Kamiq. En bij Volkswagen zelf voor de T-Cross en Taigo. Audi heeft al eerder besloten om geen vervolg te geven aan de A1.

De tijd van betaalbare kleine auto’s lijkt dus voorbij te zijn. De elektrische ID 2 heeft als Nederlandse richtprijs 28.000 euro. Pas in de verre toekomst verschijnt er voor het concern een micro-auto, bedacht onder leiding van Skoda, met een geplande prijs van 20.000 euro. Tot nu toe wordt dat als onhaalbaar beschouwd vanwege de dure batterijen en hoge grondstofprijzen. Omdat dit een hachelijke situatie is, speelt Schäfer nu met een ander idee: de comeback van de kleine elektrische auto e-Up. Ondanks een enorme vraag werd het model door de vorige leiding van de Volkswagen Groep uit het assortiment gehaald. Zijn wedergeboorte past volledig in de geest van hoe Schäfer wenst te opereren: pragmatisch zijn. En: wat je hebt, dat heb je.

Reageren is niet mogelijk.