Duel der verliezers: Peugeot 408 vs. Renault Austral

0

Peugeot 408 tegen Renault Austral: het is niet alleen een match van 2 nieuwe Franse auto’s, maar ook een duel tussen 2 verliezers. Beide modellen grepen namelijk naast de ‘Auto van het Jaar 2023’ bokaal, hoewel zij wel genomineerd waren. Cross-over aan de ene kant, traditionele SUV aan de andere kant, maar met een prijs van 46.190 euro à 46.480 euro ongeveer even duur. Welkom aan boord van dit Franse onderonsje: welke nieuweling wint?

De vergelijkende test vindt plaats tussen de Peugeot 408 in 1.2 PureTech GT uitvoering (met standaard 8-traps automaat) en de Renault Austral Hybrid 200 Iconic. De laatste beschikt vanwege zijn hybride aandrijflijn ook over een automatische transmissie. Daarnaast is hij met 200 pk ruim 50 procent sterker. Maar gelukkig voor de Peugeot wordt de aantrekkelijkheid van een auto niet alleen door het (systeem) vermogen bepaald.

Peugeot408RenaultAustral2

Men zou Autointernationaal.nl kunnen verwijten appels met peren te vergelijken aangezien de Peugeot zoals gezegd slechts 130 pk sterk is en de Renault liefst 200 pk biedt. Maar aangezien de prijs vrijwel identiek is, vallen zij toch in hetzelfde segment. Zij hebben bovendien  redelijk vergelijkbare afmetingen (4,69 meter carrosserielengte voor de 408 en 4,51 meter voor de Austral). Maar terwijl de Peugeot een kruising is tussen een liftback, een coupé en een SUV, heeft de Renault een klassieke SUV look. Dat komt tot uiting in de wagenhoogte: 1,48 meter voor de 408 en 1,62 meter voor de Austral. Beide auto’s menen evenwel zeer geschikt voor gezinnen te zijn, en waarom zouden we daar aan twijfelen? Er leiden immers meer wegen naar Rome.

Peugeot408RenaultAustral10

Peugeot408RenaultAustral11

Deze auto’s bieden 2 zeer verschillende visuele uitingen en iedereen zal zijn eigen mening hebben over de esthetiek. Tijdens mijn test was het de 408 die het meest in het oog sprong met telkens duidelijke reacties, terwijl de Austral een meer geruststellend gezicht liet zien. Ook het motorgamma weerspiegelt andere keuzes aangezien Peugeot inzet op óf enkel benzineaandrijving (130 pk) óf plug-in hybride techniek (180 of 225 pk), terwijl Renault het bij 2 vormen van niet oplaadbare hybride aandrijflijnen houdt (130 pk of 200 pk). In beide gevallen bleef de dieselmotor in de kast.

Peugeot408RenaultAustral12

Peugeot408RenaultAustral13

Voor deze vergelijkende test heb ik dus 2 versies met een vergelijkbare prijs bijeengeroepen om de modellen op gelijke voet te plaatsen. In beide gevallen is er sprake van de aanwezigheid van een benzinemotor en een hoogwaardige afwerking. Peugeot levert die, zonder hybride techniek, in de vorm van de 408 PureTech 130 GT en Renault als Austral Hybrid 200 Iconic. Het onderlinge prijsverschil is met 290 euro verwaarloosbaar. Geldt dat ook voor het rijden?

 

Achter het stuur van de Peugeot 408 en de Renault Austral

Peugeot408RenaultAustral16

De zitpositie in de 408 is identiek aan die van de jongste 308. Wat dit betreft is de nieuwste Peugeot ‘gewoon’ een hatchback. Je zit laag in massief en hoekige meubilair dat worden aangevuld met een kleine stuur en een hoog geplaatst instrumentarium; van Peugeot verwachten wij vandaag de dag niet anders.

Peugeot408RenaultAustral17

In/uitstappen bij de Austral is gemakkelijker dankzij een hoog geplaatste stoelen, terwijl de meer verticale zithouding het mogelijk maakt om het dashboard te domineren en een beter zicht naar voren te hebben. Ook naar achteren toe is het zicht veel beter; dit aspect is duidelijk een zwak punt van de 408 met bijna nul zicht naar schuinachter.

Peugeot408RenaultAustral4

Met (dik) 46.000 moet de 408 het doen met een driecilindermotor. Dat klinkt als een aanfluiting, maar vergeet niet dat je bij BMW in het geval van een 48 à 50 mille kostende X1 of X2 heus niet meer pitten krijgt. In het geval van de Peugeot gaat het om de bekende 130 pk sterke 1.2 PureTech unit die in de 408 standaard wordt geleverd met de automatische EAT8 versnellingsbak. In de stad zal deze aandrijflijn nooit jouw grootst vriend worden (schokkerig wegrijden, traag Stop & Start systeem), maar buiten de bebouwde kom weet de Peugeot alsnog een glimlach op het gezicht van de bestuurder te voeren: de 1.2 PureTech motor ontpopt zich dan als een erg flexibele unit met voldoende respons. Maar de motor brult snel (leuk in een 208, minder aangenaam in een forse gezinswagen) en tijdens vakantieritten met volle bepakking op lange snelweghellingen zal je de rest van het verkeer niet altijd bij kunnen houden. Wie een dergelijke situatie wil vermijden, kan dus beter voor een HYbrid uitvoering gaan. Beide versies (180 of 225 pk) bieden wél de respons om van de 408 een goede tourer te maken.

Peugeot408RenaultAustral5

Met 200 pk is de Austral beter bewapend dan de 408. Zijn hybride technologie heeft hetzelfde werkingsprincipe als in soortgelijke uitvoeringen van de Arkana, Clio en Captur, maar de basisunit verschilt. Renault monteert in haar jongste aanwinst geen atmosferische 1,6 liter motor van alliantiepartner Nissan, naar een nagelnieuwe 3 cilinder met een longinhoud van 1,2 liter (het betreft dezelfde krachtbron als in de Mild Hybrid Advanced 130 uitvoering te vinden is). De benzine-unit levert dankzij een turbo met variabele geometrie 130 pk en 205 Nm. Een elektromotor voegt daar 68 pk aan toe en de starter/generator (die kan dus energie opwekken tijden het afremmen) levert een bijdrage van 34 pk. Samen is dat goed voor een systeemvermogen van 200 pk. De Austral Hybrid 200 is daarmee een heel stuk potenter dan de soortgelijke uitvoeringen van de Arkana, Clio en Captur. Een ander verschil betreft het batterijpakket, dat in de Kadjar opvolger meer cellen telt, waardoor de spanning steeg van 240 volt naar 400 volt. De zelf opladende accu set (die direct is afgeleid van de Formule 1 techniek van Renault) heeft een capaciteit van 2 kWh. Trap je de Austral Hybrid 200 op zijn staart, dan zit je in 8,4 seconden op 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 175 km/u, terwijl de milieuschade beperkt blijft tot 104 à 106 gram. Die knappe waarde is te danken aan een gemiddeld benzineverbruik van 4,6 liter per 100 km. Ter vergelijking: de Peugeot 408 1.2 PureTech heeft 11,5 seconden nodig heeft voor de sprint naar 100 km/u met een emissiewaarde van 136 gram en een gemiddeld benzineverbruik van 6,0 liter. Van een begrensde topsnelheid is evenwel geen sprake, waardoor je op de Autobahn kan doorknallen tot 210 km/u. Dat de Renault desondanks duidelijk vlotter accelereert én tegelijkertijd aanzienlijk zuiniger is, komt mede door zijn geniale multimode-automaat (met 5 versnellingen voor de 3-pitter en 2 verzetten voor de elektromotor). Die maakt zoveel mogelijk gebruik van de elektrische reserves. Ongeacht voor welke Multi-Sense rij modus de bestuurder heeft gekozen (Eco, Comfort, Sport of Personal). De 15 verschillende modi operandi die via die multimode-versnellingsbak mogelijk zijn, variëren dan ook van puur elektrisch rijden (starten en wegrijden geschiedt altijd op stroom), via een combinatie van beide (waarbij de benzinemotor zowel kan aandrijven als opladen) tot alle ballen inzetten op de 3 cilinder krachtbron. Wie nu denkt dat er sprake is van nerveus heen en weer schakelen, heeft het mis. Je merkt niets of nauwelijks wat van de wisselingen. De hybride techniek wil in andere E-Tech modellen van Renault nog wel eens weifelen (inclusief de 130 pk ‘milde’ uitvoering van de Austral!), maar in deze 200 pk variant laat hij zich zelden op een fout betrappen. Gelukkig maar, want daardoor kan de bestuurder zich volledig kan focussen op het rijden in de stad, waar de Renault echt comfortabeler is.

Peugeot408RenaultAustral6

Het is duidelijk: als het om prestaties, aandrijfcomfort en verbruik gaat, kan de 408 met 130 pk motor dit duel niet winnen, maar de Peugeot pakt punten terug bij de rijeigenschappen en de onderstelkwaliteiten. Goed geschoeid op zijn 19 inch velgen, combineert hij een nauwkeurig weggevoel, een aangenaam comfort met (buiten de stad) een verrassend prettig rijgemak.

Peugeot408RenaultAustral8

De positieve indruk die de 408 op dit vlak maakt, wordt versterkt door een besturing met precies de juiste mate van bekrachtiging en een vering die de carrosseriebewegingen goed dempt. Ik vind het rijplezier van de 308 groter (wendbaarder en bijtender), maar dat is ook niet gek gelet op de langere wielbasis (2,78 meter; +10 cm) en het verhoogd zwaartepunt van de 408.

Peugeot408RenaultAustral7

Het weggedrag is in ieder geval goed genoeg om de Austral op dit testonderdeel te verslaan. De Renault biedt weliswaar ook een goede koetswerk controle en een ongecompliceerde geleiding van de vooras. Hij is responsief en heeft weinig last van rolbewegingen in bochten, maar hij vertoont hij niet dezelfde lichtvoetigheid als de Peugeot. Bovendien merk je bij de Austral wat aandrijfinvloeden in de besturing bij sterke acceleratie.

Peugeot408RenaultAustral9

Maar het is vooral jammer dat de 20 inch wielen die standaard zijn op de Iconic uitvoering het veercomfort aantasten. Vanuit deze optiek is het aan te raden om te kiezen voor de Techno versie die met zijn 19 inch velgen beter in staat moet zijn om oneffenheden in het wegdek te absorberen. Dat scheelt bovendien 3.500 euro. Tot slot een laatste opmerking over de 20 inch wielen van de Austral Iconic: ze veroorzaken bovengemiddeld veel afrolgeluiden.

Peugeot408RenaultAustral15

 

Aan boord van de 408 GT en Austral Iconic

Peugeot lijkt niet langer tevreden te zijn met een semi-premium positionering à la Volkswagen. Het merk wil nog steeds hogerop, mogelijk omdat het zustermerk DS niet lukt om met name Audi slapeloze nachten te bezorgen als het gaat om de bouwkwaliteit. Deze 408 moet het voortouw nemen bij het realiseren van de ambities van Peugeot. Maar het voertuig met de meest hoogwaardige cabine is niet degene waar wij het nu over hebben. Met name als Iconic straalt de Austral een meer verfijnde sfeer uit dan die van de 408 GT. Materiaalkeuze en algehele consistentie vallen ook in het voordeel van Renault uit, dat in de vorm van haar jongste SUV een prachtig interieur levert.

Peugeot408RenaultAustral26

Het interieur van de Peugeot leent zich voor wat betreft de afwerking niet voor kritiek en de waargenomen bouwkwaliteit is er, maar de ingewikkelde vorm van het dashboard is minder flatterend. Daarnaast vallen enkele elementen in negatieve zin op, zoals de plastic knop die dienst doet voor de bediening versnellingsbaken en het ietwat goedkope plaatje eromheen. Deze 2 elementen zien we ook terug bij de Citroën C4. Niks premium aan dus.

Peugeot408RenaultAustral24

Peugeot408RenaultAustral25

Voor wat betreft de multimedia is de Austral ook de bovenliggende partij dankzij het zeer vloeiende en responsieve 12 inch scherm dat werkt via de Google interface met alle daaraan gekoppelde services. Het systeem van de 408 kan dat niet bijbenen. Je hoeft alleen maar een bestemming in de Google Maps van de Renault en in het GPS van de Peugeot te programmeren om dat te begrijpen. De kaarten spreken voor zich. Ten slotte biedt de Austral meer directe toegangstoetsen om te voorkomen dat men voor de meest gebruikte functies te veel op het scherm moet vertrouwen. Het belang én het gemak daarvan kan niet genoeg worden onderstreept.

Peugeot408RenaultAustral18

Peugeot408RenaultAustral19

De 408 heeft veel gemeen met de 308, inclusief het dashboard. De zithouding is typerend voor een hatchback en de waargenomen kwaliteit blijkt, ondanks enkele minpunten, per saldo toch wel van een goed niveau te zijn. De Austral laat een meer pragmatische rijhouding zien, en dat zet zich achterin voort. Hij verwelkomt daar passagiers beter dankzij een uitnodigende zitbank met verstelbare rugleuningen, voldoende hoofdruimte en goede stoelondersteuning. De 408 biedt dankzij zijn langere wielbasis iets meer knieruimte, maar de hoofdruimte is beperkter. Bovenal mist de zitting van de bank diepte voor een goede ondersteuning van de benen van volwassenen, die achterin de Austral op meer comfort kunnen rekenen.

Peugeot408RenaultAustral20

Peugeot408RenaultAustral21

De match is spannender als het gaat om de kofferbak. Die van de Peugeot is breed en diep, het volume piekt op 536 liter en de achterklep gaat makkelijk open. De Renault biedt een iets kleinere kofferbak (500 liter) maar dat volume is nog steeds voldoende. Bovendien kan zijn bagageruimte worden gemoduleerd tot 575 liter dankzij de standaard aanwezig verschuifbare zitbank. In beide gevallen zijn er bedieningselementen in de kofferbak om de rugleuningen neer te klappen, maar dit creëert in geen van beide modellen een vlakke vloer. Jammer.

 

Uitrusting

De 408 PureTech 130 GT is de goedkoopste in deze vergelijking. Met 46.190 euro vergt hij een 290 euro minder grote investering dan de Austral Hybrid 200 Iconic, die gefactureerd wordt voor 46.480 euro. Eigenlijk is het een verwaarloosbaar verschil en na onderzoek van de standaarduitrusting valt de balans duidelijk in het voordeel van de Renault uit. De Austral Iconic biedt namelijk ook elektrische, verwarmde en masserende voorstoelen en een 360 graden parkeercamera. Op de 408 GT zijn dit bij elkaar 1.700 euro kostende opties. De Renault heeft zelfs uitrusting die op zijn concurrent überhaupt niet leverbaar is, zoals een verschuifbare zitbank en techniek om de Austral handsfree te parkeren.

Peugeot408RenaultAustral22

Peugeot408RenaultAustral23

 

Mijn keus: Renault Austral

Met zijn aangenamere, discreet werkende mechanica, zijn betere ontvangst van passagiers aan boord en zijn gezellige, hoogwaardige sfeer is de Austral Iconic aangenamer om in te wonen én om in te rijden. Zij multimediasysteem is een feest om te bedienen. Hij heeft ook een betere prijs : uitrusting verhouding dan de 408 GT. Dat maakt de Renault tot mijn keuze, ondanks dat ik de Austral slaapverwekkend saai vindt om te zien. Alleen zou ik dan voor een versie met 19 inch velgen gaan. Die zorgen voor minder rolgeluid en een beter veercomfort.

De Peugeot heeft als troeven een hoger comfortniveau, een scherpere besturing, een iets grotere kofferbak en, als het jouw smaak is, een onderscheidend uiterlijk waarmee hij een verfrissend alternatief is voor de bestaande gezinsauto’s. Voor wie graag ‘anders’ rijdt, is de 408 de juiste keuze, ondanks dat zijn navigatiesysteem verouderd is en de overzichtelijkheid van de achterzijde dramatisch slecht is. Maar spaar dan door voor de stekker hybride versie met (minimaal) 180 pk óf wacht tot dat Peugeot een 1,2 PureTech versie lanceert met milde hybride techniek, een vermogen van 136 pk en een compleet nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling (die hopelijk wel goed bij de les is en in de stad voor een minder schokkende aandrijflijn zorgt). Dat gebeurt binnenkort.

Peugeot408RenaultAustral3

 

 

Reageren is niet mogelijk.