Een nieuwe elektrische auto voor minder dan 20.000 euro? Vergeet het maar

0

De merk chef van de volumemerken Volkswagen, Seat en Skoda, Thomas Schäfer, gelooft niet in goedkope elektrische auto’s. In het segment onder de 20.000 euro ziet hij namelijk geen serieuze concurrentie uit China.

Schäfer verwacht daarnaast dat de prijzen van instapmodellen in het A- en B-segment enorm zullen stijgen. Als reden hiervoor noemt hij de Euro 7 emissie-eisen en cybersecurity. “De Europese Commissie zegt dat de strengere uitstoot- en veiligheidsregels zullen leiden tot 200 à 300 euro aan extra kosten, maar dat is onzin”, zegt Schäfer. “De prijs van kleine auto’s zal stijgen naar een veel hoger instapniveau, namelijk ongeveer naar de prijs van de huidige elektrische auto’s”.

Thomas Schäfer wird Aufsichtsratsvorsitzender von SKODA AUTO

Schäfer (foto) geeft 22.000 tot 27.500 euro als onderste prijsgrens voor de elektrische auto’s die momenteel in Spanje ontwikkeld worden voor de merken Volkswagen, Cupra en Skoda. “Het is aannemelijk dat compacte auto’s met een verbrandingsmotor die voldoet aan de Euro 7 emissienorm binnenkort meer zullen kosten”. In het geval van Volkswagen kan hij het woord ‘binnenkort’ trouwens weglaten, want de simpelste Polo kost nu al 26.840 euro.VW wil “de auto van het volk” ontwikkelen.

Voor een auto onder de 22.000 euro is bij Volkswagen nog geen oplossing gevonden, zegt de merkbaas. Dat Dacia de Spring in Nederland voor 21.750 euro aanbiedt, maakt op hem geen indruk. “Voor dat bedrag wordt een uitvoering geleverd die niemand wil. Niet voor niets brengt Dacia nu de duurdere Extreme versie in stelling”.

De Volkswagen manager is momenteel niet bang voor concurrentie uit China in de prijsklasse onder de 22.000 euro. “Het zal voor de Chinese fabrikanten moeilijk worden om onder deze tariefgrens te blijven als ze naar Europa komen, dit in verband met alle veiligheidstechnologie, beveiligingscontroles en invoerrechten”. Toch acht Schäfer het niet voor onmogelijk om een ​​manier te vinden. “Volkswagen moet slagen, want het merk staat voor de ‘auto van het volk’. Daar voel in mij persoonlijk bij betrokken”.

 

Leveringsproblemen blijven

Toen hem werd gevraagd naar de aanhoudende leveringsproblemen, gaf Schäfer weinig hoop. Hoewel hij toenemende hoeveelheden onderdelen verwacht omdat China de coronaregels nu versoepeld heeft, is een productiestijging van 30 tot 40 procent in het eerste kwartaal in ieder geval onrealistisch. En voertuigen importeren uit China, zoals Tesla doet, heeft voor Volkswagen geen zin.

 

MEB+ en Trinity

De Volkswagen Groep werkt aan het MEB+ platform, dat in 2025 of 2026 het huidige modulaire systeem moet vervangen. Op de vraag of dat niet te laat is omdat er al concurrenten op de markt zijn met moderne technologie zoals 800 volt elektrische voertuigsystemen, antwoordde Schäfer dat Volkswagen goed gepositioneerd is. “MEB is competitief. Met een boordspanning van 800 volt wachten wij tot het Scalable Systems Platform (SSP) klaar is. Het is voor volumemerken niet de moeite waard om daar miljoenen in te investeren. We praten immers over slechts een ​​paar minuten tijdswinst bij een half uur snel laden”.

Momenteel wordt onderzocht of er een nieuwe fabriek nodig is voor het Trinity-project. In het eerste kwartaal van 2023 wordt hierover een besluit genomen. Aangezien de productiestart (SOP) van het prestigeproject is uitgesteld tot 2028, zou het voertuig mogelijk in de hoofdfabriek van Wolfsburg kunnen worden geproduceerd. Hiervoor moeten de 4 bestaande assemblagelijnen dan worden samengevoegd tot 2 lijnen.

Tot die tijd zouden elektrische auto’s met de modelnamen Golf en Tiguan de gaten kunnen dichten. Beide types zijn zeer waardevol en Schäfer beschouwt het als een vorm van kapitaalvernietiging om deze modelnamen niet te gebruiken.

 

Cariad en Seat

Voor de problemen bij softwaredochter Cariad legt Schäfer de schuld bij de Volkswagen Groep. Die zou de complexiteit van de software onnodig hebben vergroot met verschillende modellen, die elk verschillende varianten vereisen. “Dus het was grotendeels aan ons en niet aan Cariad om met een slanker en meer gestroomlijnd plan te komen”.

Hij gaf ook commentaar op de toekomst van Cupra en Seat. Hoewel het sportmerk zeer succesvol is, zijn er nauwelijks modellen voor Seat aangekondigd. “Cupra is de toekomst van Seat”, vertelde Schäfer. Cupra is succesvoller dan Seat ooit had kunnen zijn. Het dupliceren van modellen voor beide merken heeft echter geen zin. Het hoofd van de volumemerken van de Volkswagen Groep ziet de toekomst van het traditionele Spaanse merk elders in de mobiliteitssector. “Seat verdwijnt niet, maar het merk gaat zich in de toekomst met andere zaken bezighouden”.

Reageren is niet mogelijk.