Porsche herziet Cayenne ingrijpend

0

Porsche werkt keihard aan de facelift van de Cayenne. Autointernationaal.nl nam deel aan de laatste testritten met gecamoufleerde prototypes!

In 2017 presenteerde Porsche de derde generatie van de Cayenne, intern E3 genoemd, die in 2018 in de showrooms arriveerde. Sindsdien zijn de experts in Stuttgart-Zuffenhausen bezig met de voorbereidingen voor de aanstaande facelift. Je leest het goed: het gaat om een ​​update, niet om een ​​nieuwe generatie, die volgens de beproefde 7-jarenregel in autoland eigenlijk al in de startblokken klaar zou moeten staan.

PorscheCayenneFaceliftTest2

Hoewel het in Stuttgart gevestigde bedrijf zich nog niet uitspreekt over de toekomstplannen voor hun grote SUV, heeft wie de elektrificatiestrategie van Porsche onder de loep neemt weinig fantasie nodig om zich voor te stellen dat de 4de generatie Cayenne waarschijnlijk volledig elektrisch zal zijn. Maar omdat er markten zullen blijven die de verbrandingsmotor waarderen (lees: waar overheden ons niet de les leest), zou de huidige editie nog wel een paar jaar parallel kunnen lopen met zijn opvolger. Dit verklaart ook waarom Porsche enorm veel energie steekt in de facelift van deze SUV.

De ontwikkelaars hebben het ontwerp, de aandrijving, het onderstel en de cockpit inclusief het infotainmentsysteem onder handen genomen. Die laatste zit nog verstopt onder dik, zwart vilt tijdens mijn testronde, maar toen niemand keek, kon ik er even onderdoor gluren. Zonder teveel te verklappen: de middenconsole ziet er netter uit, het instrumentenpaneel is digitaal, er komt een nieuw display en de software werkt op het eerste gezicht prettig vlot.

PorscheCayenneFaceliftTest3

Qua exterieurdesign zijn er ook nog de nodige geheimen, want voor het journalistenvolk haalt Porsche het camouflagemateriaal er bij de Cayenne nog niet af. Maar wat je ondanks de stickers kunt zien: Porsche tast diep in hun portemonnee en vervangt talloze plaatwerkdelen. Zo zijn de achterklep en motorkap nieuw, evenals de bumpers en de voortaan weer fris en fruitig ogende koplampen. Dat was allemaal niet goedkoop.

Ik mocht van Porsche het nieuw getunede onderstel en vooral de nieuwe aandrijfvormen nader bekijken. De belangrijkste vernieuwing: Porsche gooit de 6 cilinder van de Cayenne S weg en vertrouwt voortaan op een grotendeels nieuw ontwikkelde V8, die niet veel meer gemeen heeft met het oude turboblok. Dat alleen al is nieuwswaardig in tijden van ‘downsizing’ en elektrificatie. Vooral omdat de nieuwe motor tijdens de test een uitstekend figuur sloeg. Niet alleen omdat het vermogen van de Cayenne S is opgekrikt van 440 pk naar 475 pk, maar ook omdat de V8 nu 600 Nm aan koppel ontwikkelt (voorheen was dat 550 Nm). Daarmee klimt de SUV, die ruim 2 ton weegt, merkbaar zelfverzekerder een heuvel op. Zoals gewoonlijk beheert een automatische 8 versnellingsbak van ZF het vermogen dat de motor gewillig en spontaan vrijgeeft wanneer er geaccelereerd wordt; vergezeld van typisch V8 geroffel.

PorscheCayenneFaceliftTest4

Duidelijk is dat de nieuwe motor later ook in de GTS, in de Turbo en in de plug-in Turbo SE Hybrid zal worden gebruikt, ook al heeft Porsche daar nog geen bevestiging van gegeven. De V8 zal zijn weg niet vinden in de Turbo GT, die alleen als coupé leverbaar is. Het is namelijk niet mogelijk om aan het betreffende blok het voor deze uitvoering vereiste vermogen en koppel te ontfutselen. En omdat de huidige 8 cilinder motor niet aan de toekomstige emissienormen zal voldoen, verdwijnt de Turbo GT uit het gamma, althans in Europa, na een aanwezigheid van 2 jaar. Dit overigens tot grote ergernis van de verkopers van Porsche, want de Turbo GT uitvoering overtrof al vroeg de geplande verkoopdoelstellingen. De aankondiging van een andere power plug-in die in de GT-voetsporen zou kunnen treden, zou hen echter gerust moeten stellen.

Ook bij het basismodel, wiens 3,0 liter V6 iets meer vermogen (354 pk) gekregen heeft en bij de instapper van de plug-in versies heeft Porsche verbeteringen aangebracht. De laatste combineert de 6 cilinder met een elektromotor die nu is opgevoerd tot 177 pk (voorheen 136 pk) en met een grotere accu. Daardoor kan er over grotere afstand volledig elektrisch worden gereden. Tegelijkertijd voelt de krachtigere elektromotor zich zeer thuis in deze sportieve SUV. Om de grotere accu sneller vol te krijgen, is het maximale laadvermogen verhoogd naar 11 kW.

PorscheCayenneFaceliftTest5

Onderdeel van de facelift is ook een nieuwe onderstelafstemming. De standaard adaptieve dempers werken nu met 2 kleppen en zijn afzonderlijk qua compressie en rebound in te stellen. Dit zorgt voor meer comfort: de Cayenne zweeft in de normale modus iets soepeler over de weg en veert zachtjes terug als er de lange hobbels in het wegdek zitten. Tegelijkertijd zorgt het systeem voor een grotere spreiding en dus ook (nog) meer sportiviteit. De Cayenne, in de Sport- of Sport Plus-modus, demonstreert dit op indrukwekkende wijze op de bochtige bergwegen in het noorden van Los Angeles (tussen Mulholland Drive en Sunset Boulevard), waar ik de Porsche kon testen. Hij onderstreept nogmaals zijn claim de topatleet onder de SUV modellen te zijn. Of het nu gaat om luchtvering of stalen vering: de Cayenne werkt bochten alsof hij een paar honderd kilo minder weegt.

Het camouflagemateriaal op de vernieuwde Cayenne wordt (pas) in april verwijderd. Dan viert de SUV zijn wereldpremière (op een show in China en min of meer tegelijkertijd op de autotentoonstelling van New York) en kan hij besteld worden. Tegen welke prijzen dat zal zijn, is uiteraard nog niet bekend. De goedkoopste Cayenne kost momenteel 109.000 euro. Als gevolg van de facelift komen daar waarschijnlijk nog een paar duizend euro’s bij.

PorscheCayenneFaceliftTest6

 

Reageren is niet mogelijk.