Maserati komt met meer exclusieve modellen

0

Het is voortaan mogelijk om een Maserati helemaal voor jou te laten maken. In Bologna doet men dat graag voor jou want op dergelijke unieke auto’s (ook wel “one-offs” genoemd) zit een extra dikke winstmarge.

Maserati volgt hiermee het voorbeeld van Ferrari en Lamborghini. Die verdienen al geruime tijd leuk aan op maat gebouwde bolides. Bij Maseati hebben de MC20 en de GranTurismo de primeur. Daarna volgen waarschijnlijk de nieuwe Quattroporte (die ook de Ghibli zal vervangen) en de opvolger van de Levante.

Volgens hoofd-engineer Davide Danesin, tevens ontwikkelingschef van onder meer de GranTurismo modelserie, worden klantgerichte auto’s een deel van Maserati’s toekomst. De Italianen hebben reeds het personalisatieprogramma Fuoriserie, maar dat zijn variaties op een bestaand thema. Met een ‘aanpak’ kan een stap verder worden gegaan. Danesin laat ook weten dat er een aantal speciale versies komen van de huidige modellen. Die zullen (natuurlijk) slechts in een beperkte oplage worden gebouwd.

Danesin noemt als voorbeelden de Ferrari Daytona SP3 en de Lamborghini Countach LPI800-4. Wij kunnen dus ook een aantal one-offs van Maserati verwachten met een historisch tintje. De eerste van de komende speciale supersportwagens is de Project24. Van deze 740 pk sterke, speciaal voor circuit gebruik bestemde bolide, zullen slechts 62 exemplaren worden gemaakt.

Danesin sluit niet uit dat er daarna een achterwiel aangedreven uitvoering van de GranTurismo komt. Deze sportwagen heeft in zijn huidige vorm altijd vierwielaandrijving, maar de hoofd-engineer denkt dat er ook een markt is voor een achterwiel aangedreven, sportieve topversie die al het vermogen van zijn benzinemotor naar achteren stuurt (in de geest van de Maserati MC Stradale van weleer).

Daarnaast laat Danesin doorschemeren dat er een minder krachtige elektrische variant in de pijplijn zit. De huidige Folgore versie (die over 3 elektromotoren beschikt, ruim 750 pk sterk is en in 2,7 seconden naar 100 km/u accelereert) wordt door hem nadrukkelijk “het topmodel van de reeks” genoemd, waarmee hij aangeeft dat er ruimte is voor een minder krachtige uitvoering. Een variant met ‘slechts’ 2 elektromotoren bijvoorbeeld.

Sowieso komt er van de GranTurismo weer een open GranCabrio uitvoering. Als Folgore wordt dan een extra speciale auto want het zal de eerste in serie geproduceerde elektrische cabriolet op de markt worden. Maserati zet hiermee een traditie voort want de dichte GranTurismo Folgore is feitelijk ook uniek in zijn soort. De nieuwe Quattroporte, die dezelfde technische basis krijgt, zal overigens ook leverbaar worden in een volledig elektrische uitvoering.

 

Reageren is niet mogelijk.