In het najaar van 2023 arriveert de nieuwe 5-serie bij BMW in de showrooms. De ontwikkeling van de 8ste generatie staat in het teken van elektrificatie want de M5 kan rekenen op plug-in hybride techniek en daarnaast volgt er een volledig elektrische variant, de i5. Die komt ook beschikbaar als Touring.
Met de i5 gaat BMW de concurrentstrijd aan met de eveneens op stapel staande Audi A6 e-Tron en de reeds leverbare Mercedes EQE. Van de laatste is ook een SUV versie beschikbaar, maar geen Estate variant. Audi komt zeker wel met een A6 e-Tron Avant. Anders dan haar concurrenten kiest BMW er niet voor om uitsluitend volledig elektrische uitvoeringen aan te gaan bieden. Net zoals bij de 7-serie / i7 het geval is, zijn er meerdere aandrijfvormen gepland (benzine en diesel, MHEV (met 48 volt) en PHEV; zelfs een waterstofversie valt niet uit te sluiten). In de nieuwe 5-serie debuteren ook het BMW Operating System 8.5 met BMW Curved Display en innovatieve digitale services. Een close-up van de teaser maakt duidelijk dat de i5 grille overeenkomsten zal vertonen met zijn grote broer i7.
De nieuwe 5-serie / i5 zal net als zijn grote broer gebaseerd worden op een evolutie van het CLAR onderstel. Dit modulaire platform is geschikt voor diverse aandrijfvormen. Afgaande op het leveringsgamma van de reeds bestaande i4 en i7 kunnen wij bij de i5 rekenen op een eDrive40 plus xDrive40 (beide 340 pk sterk), een xDrive50 (523 pk) en een sportiever afgestelde M60 variant met 619 pk. De nieuwe M5 wordt een PHEV. Deze sportieve topper van de modelreeks kan rekenen op de geëlektrificeerde 4,4 liter V8 krachtbron van de XM. Een systeemvermogen van 653 pk wordt standaard, maar de Competition variant zou wel eens 750 pk sterk kunnen worden. Het maximum koppel bedraagt 800 Nm respectievelijk 1.000 Nm. Met deze power is xDrive vierwielaandrijving geen overbodige luxe. Hetzelfde geldt voor het actieve M Sport sperdifferentieel tussen de achterwielen.
De nieuwe 5-serie / i5 zal vanaf de verkoopstart in oktober alleen verkrijgbaar zijn als sedan. Op de Touring moeten we wat langer wachten, namelijk tot het voorjaar van 2024. Voor beide carrosserievarianten geldt dat zij “dynamischer en comfortabeler dan ooit” zullen zijn en zich zullen kenmerken door “een frisse interpretatie van het kenmerkende, elegante, sportieve ontwerp”. Over de i5 Touring zegt BMW bestuursvoorzitter Oliver Zipse: “De 5-serie Touring is erg populair, vooral in Europa. Vanaf het voorjaar van 2024 komt er dan ook een volledig elektrische versie, die ons echt onderscheidend maakt in dit segment”. Daarnaast hoopt Zipse dat de M Performance versie van de i5 net zo’n succes wordt als de i4: “De volledig elektrische i4 M50 heeft laten zien hoe BMW dynamische prestaties en elektrische mobiliteit tot in de perfectie combineert. Het was wereldwijd het bestverkochte model van BMW M GmbH in 2022”. Wanneer de i5 M Performance komt, maakt Zipse nog niet bekend.
In de loop van 50 jaar en 7 modelgeneraties heeft de 5-serie zich bewezen als de meest succesvolle zakensedan ter wereld. Van 1972 tot begin 2023 werden meer dan 10 miljoen stuks van dit BMW model geproduceerd. De eerste generatie 5-serie kwam in 1972 op de markt. Met deze lancering kwam ook de introductie van een nieuw systeem van modelaanduidingen waarbij een combinatie van 3 cijfers werd gebruikt om de modelserie én de motorvariant aan te duiden. Een jaar na de 50ste verjaardag van het model is de 8ste generatie dus klaar om het stokje over te nemen.
De nieuwe 5-serie, die op 24 mei officieel zal worden voorgesteld, gaat exclusief gebouwd worden in de BMW fabriek in Dingolfing. Deze site in Neder-Beieren is de grootste productielocatie van het bedrijf in Europa. Naast de nieuwe 5-serie rollen ook de 7-serie, de 8-serie en de volledig elektrische BMW iX hier van de band. De fabriek in Dingolfing is ook de thuisbasis van het expertisecentrum voor de productie van elektrische aandrijfsystemen, dat tot taak heeft zowel de elektromotoren als de hoogspanningsbatterijen voor de i5 op het fabrieksterrein te produceren.