Het is een publiek geheim dat Volkswagen na de ID.3, ID.4 en ID.5 (en de ID.6 in China) ook werkt aan een ID.2. Die zie je hier in conceptvorm. De ID.2all, zoals het studiemodel heet, is een voorbode van een compacte elektrische hatchback die in 2025 op de markt moet verschijnen voor een prijs van (in Nederland) ongeveer 27.000 euro. Aanzienlijk goedkoper dus dan de momenteel minimaal 45.990 euro kostende ID.3, maar met een zeer volwassen actieradius van 450 kilometer.
Met de ID.2 wil Volkswagen elektrisch rijden betaalbaar maken en tegelijkertijd een model bieden dat geschikt is voor lange afstanden. Met conceptstudies kunnen autofabrikanten de zaken altijd mooier voorstellen dan zij in productievorm zullen zijn, maar deze in 2025 in de showroom arriverende nieuweling lijkt het wachten waard te zijn. De ID.2 ziet er allesbehalve goedkoop uit. Hij oogt stoer, sportief en sexy. Kortom, net zoals de eerste generatie Golf GTI. De ID.2 heeft korte overhangen en scherpe lijnen. Met de doorlopende lichtsignatuur voldoet hij aan de actuele designmode. En net zoals bij de binnenkort te presenteren, vernieuwde Touareg is het VW logo op de achterklep verlicht.
De ID.2 is een van de 10 nieuwe elektrische modellen die Volkswagen in de periode tot 2026 zal lanceren. Door gebruik te maken van een nieuw, speciaal voor elektrische auto’s bestemd platform zou de ID.2, die de afmetingen heeft van de Polo, volgens Volkswagen de binnenruimte van de Golf hebben. Met zijn lengte van 4,05 meter is de nieuweling overigens 30 centimeter korter dan een ID.3 en een directe concurrent voor auto’s als de Peugeot e-208 en de nog te introduceren Renault R5 Electric. Voor de rest is hij 1,81 meter breed en 1,53 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,60 meter.
Binnenin zien we een interieur dat veel minder kaal en minimalistisch oogt dan dat van de ID.3. De 2 displays hebben een kloek formaat. Achter het stuur zit een 11 inch groot scherm dat dienst doet als instrumentarium. Op de middenconsole staat een 12,9 inch groot touchscreen.
Volkswagen laat zien van de gebruiksonvriendelijkheid van de huidige ID.3 en Golf geleerd te hebben door het dashboard ook uit te rusten met fysieke knoppen. Die zijn bestemd voor onder andere het volume van de geluidsinstallatie en de klimaatregeling en zowel op het stuur als onder het infotainmentscherm. Zij moeten de stress veroorzakende veegstroken overbodig maken. Volkswagen belooft dat het infotainmentsysteem van de ID.2 over een specifieke routeplanner voor elektrische auto’s zal beschikken.
Stoffen bekleding zorgt voor een veel ‘warmere’ interieursfeer dan het harde plastic van de ID.3. Niet nieuw, maar nog steeds leuk zijn de symbolen voor play en pauze op de pedalen. Naast voldoende plek voor 4 volwassenen biedt de ID.2 een kofferruimte waarvan het volume 490 liter bedraagt. Neerklappen van de achterbankleuning levert een capaciteit van 1.330 liter op. Daar kunnen de Golf en de ID.3 geen van beiden tegenop.
Dat de ID.2 een grotere kofferruimte heeft dan de ID.3, ondanks dat de laatste 30 centimeter langer is, komt doordat Volkswagen voor haar nieuwe elektrische benjamin een ander platform heeft ontwikkeld, genaamd MEB Entry. Daarbij bevindt de elektromotor zich voorin. Die krachtbron is overigens in de ID.2all conceptversie 226 pk sterk. De sprint naar 100 km/u neemt minder dan 7 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Volkswagen doet nog geen mededelingen over de capaciteit van het accupakket, maar meldt wel dat een 20-tal minuten aan de stekker bij een snel laadstation volstaat om de batterij van 10 naar 80 procent bij te laden. Thuis of aan een gewone openbare laadpaal laden kan hij met 11 kW.
Of bovengenoemd vermogen van 226 pk samen met de eerder vermelde actieradius ook van toepassing is voor de instapversie van de ID.2 die 27.000 euro gaat kosten, zal ik 2025 blijken, als de orderboeken worden geopend. Maar ook met bijvoorbeeld 130 pk en een rijbereik van 350 kilometer blijft de ID.2all een lekker ding. Wellicht zien we die 226 pk dan terug in de GTX uitvoering. Ja, anders dan deID.3 is dit een elektrische personenwagen voor het volk. Oftewel een echte, emissievrije Volkswagen voor een breed publiek. Volkswagen democratiseert hier opnieuw de vooruitgang. “En dat is ook precies ons doel”, zo verklaart Kai Grünitz, de R&D chef van Volkswagen.