De M-divisie van BMW heeft de i7 onder handen genomen en het tot ‘M70’ gedoopte resultaat is momenteel op de autotentoonstelling van Sjanghai te zien. Het is de krachtigste elektrische auto van de autofabrikant uit München.
In de vorm van de i7 M70 krijgt de Mercedes-AMG EQS eindelijk een concurrent van formaat. Zijn onderstel en zijn 2 elektromotoren zijn speciaal afgesteld door de ingenieurs van de M-divisie. Het resultaat is een Duitse superlimousine met een piekvermogen van 660 pk en (als de bestuurder M Sport Boost én Launch Control activeert) maximaal 1.100 Nm aan koppel (anders is er 1.015 Nm beschikbaar). Die specificaties zijn voldoende om de 5,4 meter lange en 2.770 kilo zware sedan de 100 km/u in 3,7 seconden aan te laten tikken. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.
Ondanks de aanwezigheid van vierwielaandrijving stuurt de i7 M70 het gros van zijn vermogen en koppel naar zijn achterwielen. De motor achterin is namelijk 489 pk sterk tegenover ‘slechts’ 258 pk voor het exemplaar op de vooras. Ter vergelijking: bij de i7 xDrive60 is het vermogen (544 pk) min of meer gelijk verdeeld over de voor- en achteras.
De benodigde stroom wordt geleverd door dezelfde batterij van 101,7 kWh die ook in de gewone i7 zit. Daarmee moet een actieradius van 488 à 560 km mogelijk zijn. De i7 M70 beschikt over een nieuwe rijmodus, Max Range genaamd, die de topsnelheid van de BMW beperkt tot 90 km/u (het vermogen wordt dan gereduceerd) en die bepaalde comfort verhogende zaken uitschakelt. Die stand kan handig zijn als het er om spant of de accu set van de BMW wel of niet voldoende gevuld is.
Snel opladen (DC) kan met maximaal 195 kW. In 34 minuten stijgt de ‘vulling’ dan van 10 naar 80 procent van de maximale batterij capaciteit. Of anders gezegd: in 10 minuten tijd kan je dan weer een rijbereik van 170 km ’tappen’. Bij een gewone paal kan opladen met een vermogen van 22 kW.
Getuned door de M-divisie van BMW, is het onderstel stijver geworden en wordt de prestatiegerichte adaptieve luchtvering gecombineerd met elektronisch gestuurde dempers. De Duitsers geven tot slot nog mee dat de M-afdeling inspraak heeft gehad in de afstelling van de vierwielaandrijving, de besturing, de dempers en de rijhulpmiddelen, waardoor deze M70 uitvoering sportiever moet sturen als je het tempo opvoert. Een iets stijvere koets, vierwielsturing en actieve antirolstangen maken de i7 ook stabieler en dynamischer in de bochten. Integral Active Steering, Executive Drive Pro en Active Roll Comfort zijn standaard.
Ondanks de aanwezigheid van een M-badge, is deze limousine eerder luxueus dan sportief. Zijn decadente karakter is aan de buitenzijde al te zien aan de verlichte, hoogglans afgewerkte, zwarte grille. Esthetisch gezien onderscheidt de i7 M70 zich ook door zijn zwarte bekleding, zijschorten en aanpassingen aan de diffusor, waarbij het M Performance Professional pakket extra zwarte accenten op de achterspoiler, achterbumper en sierstuk tussen de achterlichten bevat. 21-inch M lichtmetalen velgen met blauwe ‘M’ achterremmen en zwevende remklauwen zijn standaard. Maar de M70 uitvoering laat zich misschien wel het eenvoudigst herkennen aan de 2-benige ‘M’ buitenspiegels.
Aan boord is het een paleis vol mooie materialen en grote schermen, inclusief een display van 31,3 inch voor de passagiers achterin dat dienst doet als een soort home cinema. Het vlaggenschipmodel beschikt over de nieuwste technologie, waaronder BMW Operating System 8.5, de nieuwste generatie infotainment-head-unit, BMW Curved Display, een panoramisch Sky Lounge LED dak en AR-ondersteunde navigatie. De i7 M70 ademt een heuse M-sfeer dankzij verlichte ‘M’ instaplijsten, ‘M Merino’ leer op het meubilair, een met leer bekleed stuurwiel en wie het wil kan ook een combinatie van Merino-leer plus wol op de stoelen krijgen.
De klantleveringen van de i7 M70 moeten in de tweede helft van dit jaar op gang komen. De sportiefste variant is tegen meerprijs in een speciale 2-tone kleurstelling verkrijgbaar waarin men nu ook speciale BMW Individual kleuren kan combineren. Specificaties voor de Nederlandse markt zijn er nog niet.