Waarom deze test?
Net als zijn neef de Peugeot 3008 heeft Citroën haar middenklasse SUV model, de C5 Aircross, uitgerust met een motor die is voorzien van mild hybride techniek. De specificaties zijn aantrekkelijk op papier, is dit recept ideaal voor onderweg? Een test geeft antwoord op deze vraag.
Wat voor auto is het?
De Citroën C5 Aircross, gelanceerd in 2018, kan bestempeld worden als een groot commercieel succes, met meer dan 265.000 verkochte exemplaren in Europa. Het enthousiasme in Nederland is wat minder met een verkoopaandeel van slechts 9 procent in de eerste 8 maanden van dit jaar. Wij gaan vooral naar de Citroën dealer voor een exemplaar van de C3. En vroeger van de C1. Toch is de C5 Aircross er ook bij ons in geslaagd om zich te profileren als een niet onbelangrijke speler in het SUV C-segment. Hij werd vorig jaar gerestyled en profiteert nu van een nieuwe benzinemotor met mild hybride techniek, die eerder dit jaar debuteerde in de Peugeot 3008.
Deze nieuwe motor vertegenwoordigt een grondige evolutie van de 1,2 liter Puretech 3-pitter van 130 pk die hij vervangt, aangezien 40 procent van de onderdelen nieuw is. Met afstand de belangrijkste daarvan is de aanwezigheid van een distributieketting (die een aantal van de vele betrouwbaarheidsproblemen van de Puretech unit zou moeten oplossen; voorheen werd een fragiele riem gemonteerd), de introductie van een turbo met variabele geometrie, directe injectie met meer druk die ook werkt volgens de Miller cyclus. De belangrijkste nieuwigheid schuilt in het feit dat de 3 cilinder nu gekoppeld is aan een nieuwe 6-traps automaat met dubbele koppeling, , e-DSC6 genaamd en ontworpen door Punch Powertrain. Hij beschikt over een elektromotor met een piekvermogen van 28 pk (en 55 Nm) en vervangt de oude EAT8 automaat met 8 versnellingen. Het geheel is aangesloten op een elektriciteitsnet van 48 volt, dat hiervoor gebruik maakt van een batterij van 0,432 kWh die zich onder de linker voorstoel bevindt. Het vermogen stijgt met 6 pk, terwijl het koppel stabiel blijft op 230 Nm.
Is het wat?
De eerste aanwijzing dat er een nieuwe motor in het vooronder van de C5 Aircross zit, krijg je direct na het starten. Want de herziene krachtbron produceert een ander geluid dan de klassieke driecilinder, en niet op een positieve manier vanwege de nogal onaangename mechanische geluiden. Maar zodra je gaat rijden is de bijdrage van elektrische kracht duidelijk, vooral bij lage toerentallen, waar de C5 Aircross volledig elektrisch rijdt, met name in de stad. Het resultaat: meer stilte aan boord en een daling van het verbruik. Dankzij het instrumentarium kan je het elektrische aandeel zien, dat niet aarzelt om 50 procent te bereiken in stedelijk gebruik. Onder deze omstandigheden merkte ik een verbruiksvermindering tot 1,5 liter benzine per 100 km op, maar zodra het tempo toeneemt, vervagen de voordelen van deze technologie. Tijdens het gemengde testtraject noteerde ik een gemiddelde van 6,9 liter per 100 km. Dat is niet slecht, maar ook zeker niet buitengewoon. Bij het stoppen bij stoplichten is er waardering voor de discretere start van de 3-pitter, met dank aan de elektrische ondersteuning.
Wat de prestaties betreft: met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,2 seconden, heeft de C5 Aircross een nogal ‘rustig’ karakter dat duidelijk de voorkeur geeft aan comfort, zoals ook blijkt uit de demping die de inzittenden verwent. Dit is onmiskenbaar de belangrijkste kwaliteit van deze Citroën. De iets over geassisteerde besturing en de carrosseriebewegingen bij het opvoeren van het tempo bevestigen het idee dat hij niet van haastwerk houdt, maar dat neemt niet weg dat de C5 Aircross in deze vorm een echt goede reisgenoot voor gezinnen is.
Zij zullen de zeer goed doordachte praktische aspecten waarderen, waaronder de individuele zetels achterin die 15 cm kunnen worden verschoven, wat zeldzaam is in dit segment. Ander goed nieuws is dat het volume van de kofferbak wordt niet beïnvloed door de hybridisatie. De inhoud varieert daardoor tussen de 520 en 780 liter, afhankelijk van de stand van de achterbank.
Aan het dashboard veranderde niets en dat is prima, want het is een prettig geheel met een 12,3 inch digitaal instrumentarium, een multimediascherm van 10 inch en voldoende opbergruimte. Merk op dat deze presentatie tijdens de recente restyling enigszins werd herzien, vooral wat betreft de multimediabediening.
Wat het budget betreft: deze C5 Aircross wordt in Nederland op de markt gebracht voor prijzen vanaf 41.640 euro. Mijn testauto met hoogwaardige ‘Max’ afwerking kost 45.140 euro; een prijs die ruim 4 mille onder het tarief van de uitgaande Puretech 130 Shine met EAT8 transmissie ligt. Voeg daarbij het lagere brandstofverbruik, en je bent dus een stuk goedkoper uit, maar bedenk dat de nieuwe prijsstelling onderdeel is van het nieuwe agentuurmodel waarmee de dealers van de importeur moeten werken. Dat biedt een stuk minder ruimte voor onderhandelen en het bedingen van een korting.
Het instapmodel ‘You’ (41.640 euro) beschikt over 3 individuele, verschuifbare, verstelbare en inklapbare stoelen achterin, parkeer sensoren voor & achter, automatische koplampinschakeling, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, een 12,3 inch digitaal instrumentarium, Handsfree Start, een elektrische parkeerrem, led koplampen, 18 inch velgen, een Bluetooth kit, elektrisch inklapbare plus verwarmde buitenspiegels, Citroën Advanced Comfort vering en de akoestisch, gelamineerde zijruiten vóór.
Het tussenliggende ‘Plus’ niveau (43.640 euro) biedt als extra’s een achteruitrijcamera, een 10 inch multimediascherm, specifieke lichtmetalen velgen en privacy glas. Ten slotte wordt het topmodel ‘Max’ (45.140 euro) gekenmerkt door handsfree toegang, het Drive Assist pakket (aandacht waarschuwing van de bestuurder, waarschuwing bij botsingsrisico, adaptieve cruise control en verkeersbord herkenning) en het Safety+ Pack (dodehoekbewaking, noodrem assistent), Alcantara bekleding en 2-kleurige lak (met een zwart dak).
Citroën…….. | AlfaRomeo……………. | Hyundai…………………… |
C5 Aircross | Tonale | Tucson |
Hybrid 136 Max | 1.5T Hybrid 130 Super | 1.6 T-GDI HEV Comfort |
45.140 euro | 44.900 euro | 45.195 euro |
Jeep………………………………. | Kia……………………………… | Mazda……………………………… |
Compass | Sportage | CX-5 |
1.5T e-Hybrid High Altitude | 1.6T-GDI HEV Dynamic+ | SA-G 165 MH 6AT Advantage |
44.400 euro | 45.495 euro | 46.890 euro |
Mini……….. | Nissan | Peugeot…….. |
Countryman | Qashqai | 3008 |
C | e-Power N-Connecta | PureTech 136 GT |
45.995 euro | 45.340 euro | 46.180 euro |
Renault…….. | Toyota……… | Volvo………. |
Austral | Corolla Cross | XC40 |
Hybrid 200 Esprit Alpine | 2.0 Hybrid Executive | B3 Essential |
45.830 euro | 45.695 euro | 45.995 euro |
De prijsvergelijking tabel maakt duidelijk dat er in de prijsklasse van de Citroën C5 Aircross Hybrid 136 Max de meeste concurrenten (flink) meer vermogen leveren. Ook hebben zij vaak een automatische transmissie met meer versnellingen. In vergelijking met de oude PureTech 130 EAT8 uitvoering mag de nieuwe aandrijfvariant van de C5 Aircross dan aan aantrekkingskracht gewonnen hebben, binnen zijn segment zijn er (op papier) heel wat verleidelijkere aanbiedingen. Citroën lost dit probleem op door de SUV ook te leveren met stekker hybride techniek. Dan heb je opeens 180 of 225 pk. Maar dan moet je eigenlijk over een eigen laadpaal beschikken wil je de stroomkosten binnen de perken houden. En de stekker hybride techniek maakt de C5 Aircross nog logger om mee te rijden.
Is het wat?
In vergelijking met de Puretech 130 pk EAT8 variant van de C5 Aircross pleziert de nieuwe aandrijfversie met een veel aangenamer werkend start/stop systeem en een duidelijk lager verbruik bij rijden in de stad. Als vanouds is het veercomfort uitstekend. Verder is de C5 Aircross dankzij de 3 individueel verschuifbare stoelen achterin erg praktisch. Maar zijn weggedrag is eerder lomp dan leuk. Een 300 cc grotere motor (en 170 pk) zou de C5 Aircross veel goed doen, maar er zijn geen signalen dat Citroën daar nu aan werkt.
-
7