Gezworen vijanden: Peugeot 3008 versus Renault Austral

0

De nieuwe Peugeot 3008 is klaar om de strijd aan te gaan met de Renault Austral die op succesvolle wijze de Kadjar heeft vervangen. Om klanten in het verzadigde SUV segment aan te trekken, zet het leeuwenmerk in op een gedurfde stijl en meer geavanceerde uitrusting. Een winnend recept?

Een SUV? Het is de lieveling van het publiek en een kip met gouden eieren voor een autofabrikant. SUV modellen zijn tot 2 keer zo winstgevend als hatchbacks. Geen wonder dus dat alle merken, ieder op hun eigen manier, een graantje proberen mee te pikken: van Smart tot Ferrari!

Peugeot3008RenaultAustral2

Wat betreft de volumefabrikanten neemt het aanbod (ook) toe en dus ook de onderlinge concurrentie. Om te overleven in een segment vol nieuwe modellen, kiezen sommigen ervoor hun aanpak te veranderen. Bij Peugeot is dat het geval. De 3008, die tot 2022 een van de topspelers was in het C SUV segment, is door de concurrentie enigszins in het defensief geduwd. De Peugeot zal het vooral moeten opnemen tegen de Renault Austral, die op de thuismarkt inmiddels op het podium van de best verkopende SUV modellen in zijn is geklommen. Het leeuwenmerk besloot daarom het silhouet van haar iconische model te evolueren naar dat van een fastback-SUV. Een slecht idee?

Peugeot3008RenaultAustral3

Om die vraag te beantwoorden, dient de nieuwe 3008 eerst goed onder de loep genomen te worden. Met de derde generatie van zijn ster-SUV, die afgelopen september werd gepresenteerd, probeert Peugeot een nieuw designrecept uit: dat van de SUV-Coupé. De fabrikant is er sinds 2019 mee bezig. Het project begon na het voltooien van de restyling van de tweede generatie 3008. Om klanten aan te trekken (design nu meer dan 6 jaar geleden de leidraad voor kopers), besloot het ontwerpteam van Peugeot buiten de lijntjes te gaan kleuren met een zeer compacte vierkante achtersteven en een zeer schuine achterruit. Een keuze die niet helemaal zonder risico zou zijn geweest als de 5008, met zijn meer familiale roeping, niet op het programma had gestaan. Fans van een klassiek gelijnde SUV kan Peugeot binnenboord houden met die 5008. De 3008 is bedoeld voor diegenen die toe zijn aan een wat sportiever silhouet.

Peugeot3008RenaultAustral4

Vanuit deze optiek bezien heeft Renault met de Austral een SUV klaargestoomd voor een concurrentieoorlog die in 2016 plaatsvond: haar wapen in de strijd heeft een conventioneler ontwerp in de geest van traditionele SUV modellen. Ondanks dat er wat dit betreft van ‘renaulution’ niet echt sprake was, is de Austral toch goed ontvangen door het publiek. Dat was van mening dat er aan diens voorganger, de Kadjar, kraak noch smaak zat, dus dan is elk nieuw model al snel aantrekkelijker. De Austral, onthuld in maart 2022, luidde niet de nieuwe Renault designstijl in. Er zijn nog C-vormige koplampen voor en achter, en vooral bij de motorkap zijn de carrosserieplooien duidelijker zichtbaar. Zet je er de nieuwe Scénic naast, dan zal de conclusie direct zijn dat de Austral alweer toe is aan een facelift. Renault deelt die mening, want de SUV zal volgend jaar oktober worden strakgetrokken.

Peugeot3008RenaultAustral5

Merk op dat de Austral een zeer klassieke grille heeft, noodzakelijk om de mechanica onder de motorkap te koelen. De Renault is weliswaar altijd voorzien van een elektromotor, maar die heeft een assisterende rol. De Austral is een hybride; andere aandrijfvormen zijn niet aan de orde. De SUV is gebaseerd op het CMF-CD platform, dat ook onder de Espace en Rafale te vinden is. De Austral is 4,51 meter lang en 1,83 meter breed bij een carrosseriehoogte van 1,62 meter. De wielbasis bedraagt ​​2,67 meter. Qua afmetingen is de nieuwe 3008 gegroeid en heeft hij in dit opzicht een voorsprong genomen op de Austral. De leeuw-SUV is nu 3 centimeter langer dan zijn directe rivaal (4,54 meter). De Peugeot is bovendien hoger (+2 centimeter) en breder (+6 centimeter) dan de Austral. Wat de wielbasis betreft: deze werd verlengd tot 2,73 meter, hetgeen betekent dat de jongste 3008 nu 6 centimeter meer tussen zijn assen heeft dan zijn voorganger en zijn rivaal. Is dat genoeg om de Austral qua interieurruimte te verslaan? Niet op alle fronten.

Peugeot3008RenaultAustral6

Laten we aan boord gaan van de nieuwe Peugeot 3008 en beginnen op de achterbank. De toegang is eenvoudig. De daklijn blijft recht tot aan de C-stijl, waardoor men zijn of haar rug niet hoeft te buigen om in/uit te kunnen stappen. Ondanks een grotere lengte en royalere wielbasis is de ruimte achterin de 3008 nog steeds beperkt. Ze is zelfs iets minder genereus dan vroeger. Maar passagiers zullen niet het gevoel hebben dat zij worden opgesloten, integendeel, vooral omdat het glasoppervlak is toegenomen. Hoewel Peugeot de zachtheid van de bank heeft verbeterd, biedt deze nog steeds geen geweldige ondersteuning. De 3008 verdient ook een rode kaart omdat het naar voren of achteren verschuiven van dit deel van het meubilair niet mogelijk is.

Peugeot3008RenaultAustral7

Op dit punt heeft de Renault Austral een iets sterker ontwikkeld familiegevoel. De bank kan over een afstand van 16 centimeter worden verschoven (vanaf het 2de uitrustingsniveau). Dat is genoeg om de hoeveelheid interieurruimte of kofferbakvolume te verbeteren, afhankelijk van de behoeften van dat moment. De beenruimte is royaler dan in de 3008 en de Renault verleidt daarnaast met een kers op de taart: de bank heeft een verstelbare rugleuning voor een beter zitcomfort. In de Austral, net als de 3008, een panoramisch dak als optie aangeboden. Bij de Peugeot kan dat gedeeltelijk open.

Peugeot3008RenaultAustral8

Hoewel de Austral bij zijn introductie de handen van de Autointernationaal.nl redactie niet op elkaar kreeg, heeft de SUV van Renault aan boord een opmerkelijke vooruitgang geboekt door 2 naast elkaar geplaatste L-vormige schermen te integreren (een lay-out die niet beschikbaar is voor de basisuitvoering die het moet doen met een 9 inch groot centraal display). De duurdere uitvoeringen hebben een 12,3 inch verticaal paneel dat, net als het scherm dat dienst doet als instrumentarium, gekenmerkt wordt door nette graphics en een verbeterde afleesbaarheid. Google komt aan boord via Android technologie. Het resultaat is een prima ergonomie en een snel reactievermogen, vergelijkbaar met dat van een smartphone. Deze eenvoudige maar doeltreffende opstelling heeft de Austral tot een zeer moderne auto gemaakt.

Peugeot3008RenaultAustral9

Of toch niet? Bovenstaande conclusie is opgeschreven zonder rekening te houden met het werk van het Peugeot interieurteam. Dat zorgt namelijk voor een ‘wow effect’ zodra er voorin de nieuwe 3008 met zijn panoramische i-Cockpit wordt plaatsgenomen. De GT versie die te zien is op de foto’s is uitgerust met een gebogen paneel van 21 inch. Klanten die kiezen voor de 3008 Allure moeten het doen met een 2-tal panelen van elk 10 inch. Een navigatiesysteem is dan niet standaard. Op verzoek van klanten heeft Peugeot de afleesbaarheid van de meters van de 3008 verbeterd. Maar dit voordeel wordt teniet gedaan door het feit dat de GT uitvoering het moet doen met minder fysieke knoppen. Ze zijn vervangen door een digitale schuifregelaar (iToggle) met 10 snelkoppelingen die aanpasbaar zijn (5 meer dan in de 308). De versnellingspook zit niet meer zoals vroeger op de middenconsole. Vanaf nu bevindt de selectiehendel voor de transmissie zich in het dashboard.

Peugeot3008RenaultAustral11

Die oplossing zorgt voor minder verwarring dan de keuzeschakelaar op het stuur, zoals in de Austral het geval is (zie onderstaande foto). Mensen die deze Renault nog niet kennen, willen gedurende de eerste kilometers de betreffende hendel nog wel eens verwarren met de stengel van de ruitenwissers.

Peugeot3008RenaultAustral10

Qua afwerking hebben zowel de 3008 als de Austral zichtbare vooruitgang geboekt. De SUV van Peugeot blijkt echter weelderiger te zijn dan zijn rivaal van Renault.

Peugeot3008RenaultAustral12

Wat de opbergruimte aan boord betreft, claimt Peugeot een volume van 34 liter, wat evenveel is als waarover de Austral beschikt. Kijken we naar de kofferbak betreft, dan zien we dat de 3008 profiteert van een laadruimte met een zeer kubusachtige vorm. Hij behoudt een dubbele bodem. Vergeleken met de oude generatie is de capaciteit onder de hoedenplank gereduceerd tot 395 liter. Oorzaak is de in Nederland standaard hybride aandrijftechniek, waarvoor in de kofferbak ruimte opgeslokt wordt door de batterij. Elders in Europa is de nieuwe 3008 ook leverbaar met een benzinemotor zonder elektrische assistentie. Die heeft een bagageruimte volume van 520 liter, net als de vorige generatie van de SUV. Een minpunt is ook dat Peugeot de treklipjes waarmee de achterbank leuning vanuit de kofferbak kan worden neergeklapt, heeft verwijderd. Het is echter nog steeds mogelijk om de leuning van de voorstoel plat te leggen om lange voorwerpen in te kunnen laden. Wordt er alleen gekozen voor het omklappen van de achterbank, dan is het laadvolume 1.357 liter.

Peugeot3008RenaultAustral13

Met zijn verschuifbare zitbank kan het volume van de kofferbak van de Austral variëren van 430 tot 555 liter. In de bagageruimte van de Renault zijn wel handvatten aanwezig om de rugleuning van de achterbank gemakkelijk plat te kunnen leggen. Daarentegen is een modulaire vloer pas leverbaar vanaf het 2de uitrustingsniveau. Omklappen van de achterbank levert een kofferpak volume van 1.455 liter op.

Peugeot3008RenaultAustral14

Onder de motorkap van onze 2 hoofdrolspelers is de filosofie niet dezelfde. De derde generatie 3008, die gebaseerd is op het nieuwe STLA Medium platform, slaat wat dit betreft nieuwe wegen in. Zo wordt de SUV voor het eerst in zijn geschiedenis aangeboden in 3 volledig elektrische varianten (210, 230 en 320 pk). De 2 krachtigste versies zijn nu nog niet beschikbaar, maar volgen in een later stadium. Peugeot biedt de nieuwe 3008 daarnaast aan met een verbrandingsmotor om zo direct te kunnen concurreren met de Renault Austral: een mild hybride versie (MHEV) van 136 pk. Daarnaast zal het gamma van de leeuwen-SUV in de toekomst worden uitgebreid met een plug-in hybride variant (PHEV) van 195 pk. Voor deze laatste versie belooft Peugeot een volledig elektrische actieradius van 80 km dankzij een nieuwe batterij van 21 kWh.

Peugeot3008RenaultAustral15

Volledig elektrisch? De Renault Austral moet dan ‘nee’ verkopen. Op dit gebied is het de Scénic E-Tech die zich aandient als de directe concurrent van de Peugeot e-3008. Hybride techniek is wel. In milde vorm is er dan sprake van 130 pk, maar die aandrijflijn stelt in de praktijk nogal teleur. Het is beter om door te sparen voor de Hybrid 200 uitvoering. Zijn 3 cilinder 1,2 liter turbobenzine motor krijgt volledig elektrische assistentie. Daarmee wordt de CO2-uitstoot verlaagd, maar volledig emissievrij rijden is er in de Austral niet bij.

Peugeot3008RenaultAustral16

Qua aanbod en prijzen houdt Peugeot het simpel met slechts 2 uitrustingsniveaus: (Allure en GT) en 3 optiepakketten. De 3008 beschikt standaard over 19 inch lichtmetalen velgen in diamant design (vergeleken met 17 inch exemplaren voor de Renault), handsfree toegang & starten en een achteruitrijcamera, maar de Allure versie zondigt door de afwezigheid van een accessoire dat bijna essentieel is geworden: een navigatiesysteem. Dit hulpmiddel is standaard aanwezig in de Austral waarvan de basisversie 39.190 euro kost versus 41.640 euro voor de 3008 (al is de sterk te prefereren Hybrid 200 uitvoering van de Renault pas vanaf 42.990 euro verkrijgbaar). Er zijn 5 uitrustingsniveaus beschikbaar voor de Austral, waaronder 2 deelversies genaamd ‘Alpine Spirit’ voor een iets sportievere look.

Peugeot3008RenaultAustral17

 

Conclusie: welke Franse SUV moet je kiezen?

De 3008 schudde de markt op toen hij in 2016 arriveerde. Maar nu is de situatie niet meer hetzelfde. De markt is geëvolueerd en de concurrentie is toegenomen. Peugeot probeert zich te onderscheiden met een originele coupé-look van zijn SUV. Hoewel het ruimteaanbod in de 3008 heel behoorlijk is, zullen gezinnen vermoedelijk eerder kiezen voor een 5008 ,,. of een Austral. De Renault heeft op dit gebied een voorsprong met een ruimer, beter te moduleren interieur en een grotere kofferbak. De vraag is nu of de 3008 de benchmark zal blijven qua weggedrag. Om die antwoord te kunnen beantwoorden, is een uitgebreidere vergelijkingstest nodig, want op dit punt is de Austral sterk verbeterd …

 

Reageren is niet mogelijk.