MPV wordt SUV: Peugeot 5008

0

De enkele maanden geleden voorgestelde, tweede generatie 3008 krijgt een grote broer: de 5008. Wij kennen deze typeaanduiding van een MPV model waarmee Peugeot tamelijk laat (2009) het betreffende marktsegment betrad. Groot succes à la de Opel Zafira en Renault Scénic bleef daardoor uit. Omdat het marktsegment zelf überhaupt ook niet meer is wat het geweest is, maakt Peugeot er nu een SUV met 7 zitplaatsen van.

Net als de 3008 is de 5008 gebaseerd op het EMP2 platform dat we al kennen van onder meer de 308. Van dit Peugeot trio is de 5008 de grootste. Met een lengte van 4,64 meter is hij 19 centimeter langer dan de 3008 (en 11 centimeter langer dan zijn gelijknamige voorganger). De vrijwel verticale frontpartij, de relatief lange plus ‘stoere’ motorkap en de vrij hoge taillelijn zijn identiek aan de 3008.

De wielbasis van de 5008 is liefst 16,5 centimeter langer, waardoor er in het interieur plaats is voor 7 personen. Of aan veel bagage, want in 5-zits configuratie kan er maximaal 1.060 liter aan spullen worden meegenomen. Met de derde rij stoelen in gebruik bedraagt de stouwcapaciteit 640 liter. Met alle achterstoelen plat heeft de 5008 een bijna 2.000 liter grote bagageruimte.

De zetels op de tweede en derde rij kunnen in de lengterichting worden versteld en ook de hoek van de rugleuning kan worden gewijzigd. De stoelen helemaal achterin wegen slechts 11 kilo per stuk en laten zich dus makkelijk verwijderen. Opklappen en in de vloer van de 5008 opbergen is (natuurlijk) ook mogelijk. In de kofferbak is ook ruimte voor een e-kick of een e-Bike eF01 (respectievelijk een elektrische (en opvouwbare) step en fiets). Met natuurlijk de mogelijkheid de batterijen via een in de Peugeot geïntegreerd dockstation op te laden.

Net als de 3008 is de 5008 voorzien van de jongste generatie van de zogeheten i-Cockpit van Peugeot. De bestuurder kijkt niet meer door het stuurwiel naar het (digitale) instrumentarium, maar erover heen. Peugeot paste deze oplossing al eerder bij de 208 en 308 toe. Niet iedereen is overtuigd van de meerwaarde, ook omdat het een erg klein stuurwiel vereist. Toch houden de Fransen er vooralsnog aan vast.

Bovenop de middenconsole staat een touch screen met een diameter van 8 inch. Daarmee kunnen een heleboel infotainment en connectiviteit functies worden bediend. De 5008 wordt leverbaar in 5 uitrustingsniveaus die we ook kennen van de andere Peugeot modellen: Access, Active, Allure, GT Line en topmodel GT. Alle tegenwoordig denkbare actieve veiligheidssystemen zijn standaard of als optie beschikbaar. Tegen meerprijs is de 5008 ook leverbaar met zaken als massagestoelen, Apple CarPlay, head-up HD display, een groot panoramisch schuif/kanteldak, een 360 graden camera en een actieve parkeerhulp.

De basisversie van de 5008 heeft de 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor van de PureTech familie is het vooronder. De krachtbron is goed voor 130 pk. Er is ook een benzinevariant met 1,6 liter, 165 paarden en 4 cilinders. Die is standaard gekoppeld aan een 6-traps automaat. De 3-pitter is er ook met een handgeschakelde 6-bak. Het dieselgamma begint in Nederland bij de BlueHDi 1.6 met 120 pk. Qua transmissie kan er gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak of een 6-traps automaat. Tegen meerprijs is een 2,0 liter motor met 150 of 180 pk leverbaar. De eerste vermogenversie is er alleen met handgeschakelde 6-bak. De tweede alleen met 6-traps automaat. De zuinigste oliegestookte versie van de 5008 kent een CO2-uitstoot van slechts 105 gram/km. De benzine-uitvoeringen belasten het milieu met minimaal 115 gram.

De verkoop van de nieuwe 5008 start in het voorjaar van 2017. Hij beleeft volgende maand op de autosalon van Parijs zijn showdebuut. De 7-zits SUV van Peugeot gaat dan de concurrentiestrijd aan met onder andere de Nissan X-Trail, de nieuwe Renault Koleos, de Skoda Kodiaq en de nog te introduceren Volkswagen Tiguan XL. De nieuwe 5008 gaat anders dan zijn voorganger ook verkocht worden in China. Peugeot wil van dit Aziatische land zijn tweede thuismarkt maken.

Reageren is niet mogelijk.