Lada veert op

0

De nieuwe modellen van Lada lijken het bijzonder goed te doen op de Russische thuismarkt. Het AvtoVaz merk zag in juli er zijn verkopen met 4 procent stijgen, terwijl de totale markt voor de negentiende maand op rij krimpt. In juli daalde de vraag naar auto’s in het ruim 146 miljoen inwoners tellende Rusland met 16,6 procent naar 109.410 eenheden. Na 7 maanden is het jaarsaldo 14,4 procent negatief. In 2015 vielen de autoverkopen afgerond 45 procent lager uit dan in het jaar ervoor.

De Russische consumenten stellen dus de aanschaf van een nieuwe auto uit. Maar volgens Automotive News Europe ontspringt Lada de dans op de thuismarkt. Dat is te danken aan de nieuwe modellen die een hoger ‘westers’ gehalte hebben: de X-Ray en de Vesta. Een productstrategie die zijn vruchten afwerpt, want volgens Lada zelf verkopen de nieuwe modellen zelfs beter dan gepland.

Zo was de Vesta in juli het vierde beste verkochte model in Rusland. Deze compacte sedan werd vorig jaar november gelanceerd. De X-Ray, een cross-over, debuteerde afgelopen februari. Beide Lada’s zijn ontworpen door Steve Mattin, de vroegere designchef van Volvo. De techniek van de Vesta en X-Ray is afkomstig van Dacia. Dat is een zustermerk van Lada sinds producent AvtoVaz deel uit maakt van de alliantie Renault-Nissan.

Lada bouwt en verkoopt onder eigen naam (Largus) ook de vorige generatie Dacia Logan MCV. Daarnaast zijn de oudere modellen van het merk, zoals de Kalina, de Priora en de 4×4 (de nieuwe naam van de Niva omdat de merkrechten voor deze typeaanduiding bij Chevrolet liggen). De Priora zal op termijn helemaal worden vervangen door de Vesta.

Het marktaandeel van Lada bedroeg in de eerste 7 maanden van dit jaar 19,8 procent. Dat is 0,8 procent meer dan in dezelfde periode in 2015 en te danken aan een saldo van 146.107 verkopen. Dit positieve resultaat staat in schril contrast staat met de prestaties van de buitenlandse concurrenten. Kia, de nummer twee in Rusland, incasseerde in juli een klap van 11 procent naar 81.607 auto’s. Hyundai zag 12 procent van zijn verkoop verloren gaan en kwam uit op 75.136 registraties. Renault, op de vierde plaats, duikt 8 procent naar beneden. Ook andere Westerse merken moeten afzien: Ford (-7 procent) en Volkswagen (-2 procent). Peugeot (248 verkopen), Suzuki (257) en Chevrolet (2.577 stuks) hadden het helemaal zwaar. Bij deze merken zakten de verkopen in juli met respectievelijk 54, 58 en zelfs 59 procent. Enige uitzondering is Skoda, dat afgelopen maand 12 procent meer auto’s wist te verkopen.

In juli was de Lada Vesta zoals gezegd het best verkochte model in Rusland. Op jaarbasis worden de statistieken na 7 maanden echter aangevoerd door de Hyundai Solaris (gebaseerd op de vierde generatie Accent) met 53.834 verkopen. Daarna volgen de Lada Granta (50.301) en de Kia Rio (47.086). Op ruime afstand volgt de eerder genoemde Lada Vesta met 28.092 registraties. De rest van de top10 bestaat uit de Renault Duster (26.400), de Volkswagen Polo (25.494; in Rusland ook leverbaar als sedan), de Toyota RAV4 (18.348), de Chevrolet Niva (17.085), de Lada Largus (17.061) en de Renault Logan (tweede generatie; 16.331).

Comments are closed.