In Rusland ontkomt geen enkele fabrikant aan de implosie van de automarkt

0

In de eerste 7 maanden van het jaar is de Russische automarkt met meer dan 60% gekrompen. Alle fabrikanten betalen er een hoge prijs voor en de ellende is waarschijnlijk nog niet voorbij.

In 2022 is het beter om geen werknemer te zijn in een autoassemblagefabriek in Rusland. De markt tuimelt zodanig omlaag dat het moeilijk in te zien is hoe fabrikanten ontslagen en fabriekssluitingen kunnen voorkomen. Een lastige situatie, uiteraard veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne en de sancties die een groot deel van de internationale gemeenschap aan Rusland heeft opgelegd. En dan vooral degene die auto’s, onderdelen of zelfs halfgeleiders maakt. Voeg daarbij de terugtrekking van bepaalde spelers zoals Renault uit deze delicate situatie en het rampscenario is voor Rusland, dat al de nodige ups en downs had meegemaakt op het gebied van autoverkopen, is compleet.

In 2019, het laatste jaar voor de reeks crises van allerlei aard op wereldschaal, had de Russische automarkt een omvang van 1,76 miljoen eenheden. Het kwam toen uit een lange moeilijke periode (2012-2017) voordat het in 2018 een ondergrens bereikte van afgerond 1,8 miljoen registraties. Sindsdien hebben Covid, tekorten aan componenten en oorlog letterlijk een einde gemaakt aan de veronderstelling dat de automarkt niet verder zou krimpen. In de eerste 7 maanden van het jaar werden slechts 368.850 nieuwe voertuigen verkocht! Dit betekent dat Rusland zich gelukkig mag prijzen als de autoverkopen in 2022 boven het niveau van een half miljoen eenheden zal uitkomen.

Op basis van de huidige cijfers bedraagt de marktkrimp dit jaar ruim 60 procent. Immers, in dezelfde periode van 2021, tussen januari en juli, werden er 933.896 auto’s verkocht in Rusland. En iedereen drinkt uit de gifbeker, met uitzondering van merken die zeer lage volumes gewend zijn en die erin geslaagd zijn om nog een paar auto’s extra te verkopen. Dit is het geval bij Isuzu, dat van 421 naar 489 verkopen ging … in 7 maanden tijd!

Om een ​​volledige ineenstorting van de Russische automarkt te voorkomen, probeert Rusland zich aan te passen door zoveel mogelijk onderdelen lokaal te produceren, of in ieder geval met bondgenoten zoals China. Maar Rusland is geen land met een zeer hoge autotechnologie. De grootste fabrikanten brengen dus meer uitgeklede auto’s op de markt met een vrij magere uitrusting. Een merk als Lada is er slechts met veel moeite in slaagt om zijn XRay cross-over in de catalogus te behouden.Sinds Renault haar meerderheidsbelang in AvtoVaz verkocht voor het symbolische bedrag van 1roebel, behoort de mythische Lada Niva niet langer tot de modellenportefeuille van de Franse groep. De auto wordt nu rechtstreeks door de Russen zelf geproduceerd.

In de eerste 7 maanden van dit jaar is de autoverkoop op merkniveau als volgt:

  1. Lada 85.037 – 63 procent ten opzichte van vorig jaar
  2. Kia 49.474 – 60%
  3. Hyundai 43.171 – 58%
  4. Renault 29.902 – 63%
  5. Toyota 18.817 – 65%
  6. GAZ 18.672 – 34%
  7. Volkswagen 16.066 – 73%
  8. Skoda 15,284 – 74%
  9. Haval 13.625 – 28%
  10. Nissan 12,954 – 55%

Reageren is niet mogelijk.