Nieuwstelex

0

+++ Banken in België bieden opnieuw bodemtarieven aan voor wie een AUTOLENING wil afsluiten. Een bod dat tot midden februari kan duren. Het autosalon gaat zaterdag van start en de banken zetten hun autoleningen in de etalage. “Het ziet ernaar uit dat opnieuw de laagterecords van vorig jaar gehaald worden”, zegt Kristof De Paepe van spaargids.be. Heel wat banken hebben hun tarieven al bekendgemaakt. De laagste tarieven vinden Belgen voorlopig bij Record Bank, dat een lening geeft aan 1,39 procent. “Maar er zijn nog een paar aanbieders die hun tarieven nog moeten aankondigen, Beobank bijvoorbeeld. Ik verwacht dat het tarief van Record Bank nog geklopt wordt”. Een aantal aanbieders geven ook een aantrekkelijker tarief voor wie een milieuvriendelijke auto koopt, “maar dat is enkel interessant als u dat ook echt van plan was”. Volgens De Paepe is het interessantst om bij het kiezen van de aanbieder gewoon voor het goedkoopste tarief te gaan. “Je kunt bij je eigen bank proberen om kortingen los te krijgen, maar de kans op succes is niet gegarandeerd. Veel banken geven zelfs korting als klanten via internet intekenen”. Lenen kost nog altijd geld, dus meteen betalen blijft interessanter, zegt De Paepe. +++

+++ Volkswagen heeft nagenoeg een akkoord bereikt met Amerikaanse autoriteiten over een miljardenschikking om verdere vervolging vanwege het DIESELSCHANDAAL in de VS te ontlopen. Bij de schikking die nu op tafel ligt zou Volkswagen 4,3 miljard dollar aan boetes betalen. Daarnaast belooft het bedrijf forse hervormingen, waaronder de instelling van een onafhankelijke toezichthouder, die de komende 3 jaar de bedrijfsvoering controleert. Volkswagen betuigt in de deal ook schuld aan overtredingen van Amerikaanse wetten. Het akkoord moet nog worden bekrachtigd door het bestuur van Volkswagen. Dat gebeurt naar verwachting op zeer korte termijn. Ook Amerikaanse rechtbanken moeten nog instemmen met de deal. Met de boete van 4,3 miljard dollar is Volkswagen naar eigen zeggen meer kwijt dan eerder werd begroot. De exacte gevolgen voor de jaarcijfers van 2016 kunnen echter nog niet worden vastgesteld, aldus het bedrijf. Eerder bereikte Volkswagen al een akkoord in de VS over een pakket aan maatregelen voor sjoemeldiesels. Dat heeft het concern al vele miljarden gekost. Volkswagen raakte in september 2015 in opspraak toen bleek dat het jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselauto’s. Die waren voorzien van software waardoor ze in laboratoriumtests veel schoner uit de bus kwamen dan ze in het dagelijks gebruik op de weg zijn. +++

+++ De meerderheid van een duizendtal ondervraagde sleutelspelers uit de auto-industrie vreest dat de ELEKTRISCHE auto zal falen door een gebrek aan infrastructuur. De elektrische auto is de belangrijkste trend voor de autowereld, zo blijkt uit een studie van consultancybureau KPMG. Het bureau ondervroeg wereldwijd bijna 1.000 mensen uit de autosector, van CEO’s tot afdelingshoofden. Toch denkt de meerderheid dat een gebrek aan goede infrastructuur de batterijelektrische auto zal nekken. 62 procent is het daar volledig of deels mee eens. 78 procent denkt dat de echte doorbraak voor elektrisch rijden van de waterstofauto zal komen. En een grote meerderheid van 76 procent denkt dat klassieke verbrandingsmotoren nog heel lang belangrijker zullen blijven dan elektrisch. Voor meer dan de helft is diesel evenwel dood als brandstof. Ook op vlak van autobezit ziet de autowereld veel veranderingen. Zo gelooft 60 procent van de ondervraagden dat de helft van de huidige auto-eigenaren in 2025 geen eigen auto meer zullen willen. Ze denken ook dat met de opkomst van de zelfrijdende auto heel andere keuzecriteria zullen gelden. Waar vandaag het comfort en de rij prestaties voor veel klanten belangrijk zijn, zullen ze in de toekomst meer kijken naar entertainment en de mogelijkheid om te werken en te ontspannen in hun auto. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) is optimistisch over 2017, na het sterke slot van vorig jaar. De autobouwer verwacht dat de verkopen in eigen land verder groeien en voorziet ook vooruitgang in China. De winst loopt daardoor dit jaar verder op, zo voorspelt het moederbedrijf van merken als Chevrolet, Cadillac en Opel. Daarbij wordt gemikt op een resultaat van 6 à 6,50 dollar per aandeel, nadat vorig jaar naar verwachting een winst van 5,50 tot 6 dollar per aandeel werd geboekt. De prognose van GM is daarmee aanzienlijk optimistischer dan de algemene verwachting onder analisten. General Motors sloot 2016 sterk af, mede omdat de verkopen sinds de presidentsverkiezingen in de lift zitten. Het bedrijf verwacht dat het sterke consumentenvertrouwen en de recente koersstijgingen op de aandelenbeurzen de verkopen in eigen land de komende tijd verder kunnen stuwen. +++

+++ Voor OPEL zijn Noorwegen en Nederland de belangrijkste afzetmarkten voor de vanaf maart leverbare Ampera-e. Wat de elektrische hoge hatchback bij ons gaat kosten, is nog niet bekend, maar voor de Noorse markt gaat het om een tarief van omgerekend 33 mille. Dit is conform de eerdere voorspellingen van Autointernationaal.nl . Opel denkt in Nederland vooral zakelijke rijders te kunnen verleiden met de Ampera-e. De bijtelling bedraagt immers slechts 4 procent, versus 22 procent voor conventioneel aangedreven modellen. Het verschil in actieradius is bij de Ampera-e voor een belangrijk deel verdampt: de elektrische Opel kan op papier 500 kilometer ver komen. Opel komt later met een SUV model op basis van de Ampera-e. Verder zijn er plannen voor een goedkopere uitvoering met een minder krachtig batterijpakket. Daarmee wil Opel modellen als de Nissan Leaf (vanaf 31.590 euro) en de Renault Zoe (30.080 euro) gaan beconcurreren. +++

+++ PEUGEOT gaat in haar fabriek in Rennes met een nachtdienst werken om aan de verwachte hoge vraag naar de nieuwe 5008 te kunnen voldoen. Hiervoor zullen 400 mensen met een tijdelijk contract in dienst worden genomen. Peugeot wil in Rennes dit jaar meer dan 100.000 auto’s produceren. De Franse ambities krijgen gestalte met de nieuwe 5008, die van MPV tot SUV is getransformeerd. +++

+++ RENAULT Nederland blikt terug op een bijzonder succesvol 2016. Met een marktaandeel van 10,7 procent boekte het merk inclusief dochter Dacia in ons land het beste verkoopresultaat sinds 2002. Mede dankzij het succes van de Captur en de Clio (de nummers 1 en 2 op de particuliere markt) eindigde Renault voor het tweede opeenvolgende jaar als populairste automerk onder particulieren. Ten opzichte van 2015 betekende dit een stijging van 16 procent in volume en een plus van 2,1 procent in marktaandeel. Met 35.037 registraties en een marktaandeel van 9,2 procent (zakelijke markt meegerekend) was Renault in 2016 het op één na bestverkochte personenautomerk van Nederland. De Fransen hoefden alleen Volkswagen voor te laten gaan. De Clio stond met 10.730 stuks op de 2e plaats als meest populairste auto van het land. Absolute topper was de Golf. Door een ongekend hoog aantal modelintroducties in 2016 en het succesvolle design van Nederlander Laurens van den Acker (onder meer de Renault Talisman, Mégane, Clio, Scénic en Zoe met een actieradius van 400 km), alsmede de vernieuwde Dacia modellen Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway en Duster met EDC automaat, heeft Renault naar eigen zeggen een uitstekende uitgangspositie om de stijgende verkooplijn door te trekken in 2017. +++

+++ SEAT heeft in 2016 voor het vierde jaar op rij meer auto’s verkocht. De Spaanse autofabrikant leverde in totaal 410.200 auto’s af, hetgeen 2,6 procent meer dan in 2015 en het beste resultaat sinds 2007. In de laatste 4 jaar zijn de verkopen van Seat met 27,8 procent gestegen. Dat betekent dat het merk afgelopen jaar 89.200 auto’s meer verkocht dan in 2012. Het verkoopsucces van Seat komt voor een groot deel op het conto van de nieuwe Ateca, die sinds juli bij de dealers staat en waarvan afgelopen jaar al 24.200 exemplaren werden verkocht. Door de grote vraag naar de SUV stegen de verkopen van Seat in de tweede helft van 2016 met 5,3 procent. Mede dankzij de Ateca boekte Seat in de eerste 9 maanden van 2016 een winst van 137 miljoen euro, wat 11 keer zoveel is als in dezelfde periode een jaar eerder. Naast de Ateca deden ook de Leon en Alhambra het buitengewoon goed. Beide modellen sloten 2016 af met verkooprecords. De Alhambra, die vorig jaar 20 kaarsjes uitblies, schreef dubbele groeicijfers (+ 13,6 procent) en werd 30.700 keer verkocht. De verkopen van de Leon stegen met 3 procent tot 165.000 exemplaren, waarmee Seat’s bestseller zijn beste resultaat boekte sinds zijn introductie in 1999. Merkchef Luca de Meo is blij met de resultaten van zijn merk: “Ons productoffensief is nog maar net gestart en toch hebben we weer een jaar afgesloten met positieve resultaten. Door de succesvolle introductie van de Ateca kunnen we met optimisme naar de toekomst kijken. Het model is gloednieuw, maar is nu al de derde pijler onder het succes van Seat. In 2017 gaat de Ateca nog veel meer bijdragen aan onze verkopen. Bovendien starten we het jaar met de vernieuwde Leon en introduceren we de vijfde generatie Ibiza en de nieuwe Arona (een kleine SUV, red.), waardoor we onze verkoopdoelen nog hoger kunnen stellen”. De Seat verkopen in West Europa groeiden in 2016 tot 319.900 eenheden; een plus van 2,2 procent ten opzichte van het jaar er voor. Seat’s verkoopcijfers in West Europa zijn de beste sinds 2007. Ondanks de onzekere Nederlandse markt heeft Seat afgelopen jaar in ons land 8.447 auto’s verkocht, waarmee het merk een marktaandeel van 2,2 procent wist te bemachtigen. Seat heeft daarmee een stijging van 16 procent ten opzichte van zijn marktaandeel in 2015 gerealiseerd. +++

+++ VDL Groep uit Veldhoven gaat vanaf januari 2017 geautomatiseerde productielijnen leveren voor nieuwe fabrieken van BMW, Volvo en een aantal niet met naam genoemde klanten in de Verenigde Staten. VDL Groep, opgericht door Wim van der Leegte, is ook eigenaar van Nedcar in Born. Daar worden in opdracht van BMW auto’s voor diens dochter Mini gebouwd. BMW wil in de Verenigde Staten haar bestaande fabriek uitbreiden. Volvo werkt aan een compleet nieuwe productiefaciliteit in South Carolina. VDL is in Europa al jaren een belangrijke leverancier van onder meer Ford, Volvo, BMW en Jaguar Landrover. Dankzij de goede ervaringen van deze klanten kunnen er nu orders worden gescoord voor fabrieken in de Verenigde Staten. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in 2016, het jaar dat vooral in het teken stond van de verwerking van het dieselschandaal rond de autobouwer, meer voertuigen aan de man gebracht dan in 2015. De totale afzet van Volkswagen en dochtermerken als Audi, Seat, Skoda en Porsche kwam afgelopen jaar uit op 10,3 miljoen auto’s. Dat betekent een groei van een kleine 4 procent ten opzichte van het krimpjaar 2015, waarin het gesjoemel met de uitstootgegevens van dieselvoertuigen aan het licht kwam. Topman Matthias Müller noemde 2016 “een zeer uitdagend jaar” voor het autoconcern. “Wij hebben grote stappen gezet om het dieselcrisis op te lossen en achter ons te laten en hebben tegelijkertijd een proces van fundamentele verandering in gang gezet om Volkswagen klaar te stomen voor de mobiliteit van de toekomst”. Van het hoofdmerk Volkswagen werden afgelopen jaar 5,99 miljoen exemplaren afgeleverd; een stijging van 2,8 procent ten opzichte van 2015. In december kon er zelfs met ruim 16 procent worden geplust naar 567.900 eenheden. Op de Duitse thuismarkt deed Volkswagen het evenwel ronduit slecht met een daling van ruim 7 procent over het hele jaar en van meer dan 14 procent in december. Volgens een woordvoerder is dat te wijten aan “een systematische daling ten gevolge van het verlengen van de leasetermijn voor werknemers”. Het slechte verkoopresultaat in Duitsland werkt door in de afzetcijfers voor heel West Europa: daar moest Volkswagen vorig jaar 2 procent inleveren, waarmee het merk het een stuk slechter doet dan de markt als geheel. Vooral ons land springt er negatief uit want daar wist Volkswagen 22 procent minder auto’s te verkopen. Ook in de Verenigde Staten, waar de sjoemeldiesel affaire bijna dagelijks in het nieuws is, moest het merk fors (bijna 8 procent) inleveren. In december was er echter sprake van een duidelijk herstel en kon er met 20 procent worden geplust. Brazilië, één van de grootste buitenlandse markten voor de Duitsers, blijft een zorgenkind met liefst 35 procent lagere verkopen dan in 2015. Aan de andere kant kon in China een plus van 14 procent worden gerealiseerd, waarmee de afzettoename voor heel Azië uitkomt op bijna 12 procent. +++

Comments are closed.