Mitsen en maren: Peugeot 5008

0

GetestDe nieuwe 5008

ModelPeugeot 5008

Modeljaar2017

RecensieDe nieuwe Peugeot 5008 is beter dan de vorige generatie, maar nog steeds niet best.

Waarom de korte test?

Wanneer komt een nieuwe auto in aanmerking voor een ‘Kort door de bocht’ bespreking en wat zijn de criteria voor een volwaardige test? Wel, compleet nieuwe modellen komen in aanmerking voor een uitgebreide bespreking. In de ‘Kort door de bocht categorie’ vallen onder andere nieuwe carrosserievarianten. Zoals de tweede generatie Peugeot 5008.

Peugeot 5008 2017

Wat voor auto is de nieuwe Peugeot 5008?

In vergelijking met de vorige editie mag de tweede generatie Peugeot 5008 dan compleet nieuw zijn, feitelijk is het een 3008 met 16,5 centimeter langere wielbasis en aangepaste, hoekigere achterzijde. Niets meer of minder dan een carrosserievariant van zijn kleinere broer dus. Maar de grotere maatvoering maakte het voor Peugeot wel mogelijk om een derde rij stoelen te installeren. Dat kan voor gezinnen die niet voldoende hebben aan 5 zitplaatsen een slok op een borrel schelen.

De nieuwe Peugeot 5008

Peugeot noemt de nieuwe 5008 een SUV. Dat is een beetje vergezocht, want bij een model dat zich op de grens van het C en D segment bevindt, verwacht je dan ook optionele vierwielaandrijving. Peugeot kan dit evenwel niet leveren omdat de 5008, zoals gezegd, weinig anders is dan een vergrootte 3008. Voor een échte SUV status is meer nodig. Feitelijk is de nieuwe Peugeot 5008 daarom gewoon een 7-zits gezinswagen: een categorie waarin je ook de BMW 2-serie Gran Tourer zou kunnen plaatsen. Dat is een typische MPV maar anders dan de Peugeot wél leverbaar met vierwielaandrijving.

Peugeot 5008 voorstoelen

De prijzen van de 5008 starten bij 32.660 euro. Daarmee is hij afgerond 2.800 euro duurder dan de 3008. Een fors verschil, want bij zustermerk Citroën hoeft er voor de upgrade van de C4 Picasso (die gebruik maakt van hetzelfde EMP2 platform) naar diens 7-persoons Grand uitvoering slechts 2.000 euro bijbetaald te worden. In het geval van de Renault Scénic gaat het om 1.200 euro extra, al krijg je dan alleen de langere/grotere carrosserie. Voor een set zetels op de derde rij komt daar dan nog 800 euro bij, maar ook dan zijn de meerkosten lager dan bij Peugeot. Zie je dat ergens in terug?

Peugeot 5008 zijvlank

Is het wat?

Als je de Peugeot 5008 prefereert boven de 3008 is dat vanwege de extra interieurruimte. Hoewel smaken verschillen, biedt de nieuweling geen visuele voordelen. Integendeel: met zijn rechte achterzijde en uitgerekte achterportieren is de harmonie uit het basisontwerp verdwenen. Maar goed, nu is de 3008 een bovengemiddeld mooie auto dus Peugeot komt met de 5008 niet direct in conflict met de welstandscommissie. Hij scoort qua visuele aantrekkelijkheid weliswaar een lager cijfer dan zijn kleinere broer, maar nog steeds een voldoende.

Peugeot 5008 achterbank

De Peugeot 5008 is ontegenzeggelijk ruimer dan de 3008. Zo is de hoeveelheid beenruimte op de tweede rij altijd ruim voldoende, ook als je de stoelen daar helemaal naar voren hebt geschoven. De hoofdruimte valt voor de daar zittende achterpassagiers echter tegen indien de 5008 is voorzien van een panoramadak. Personen langer dan 1,8 meter komen dan al snel in aanraking met het plafond. Je kan de panoramaoptie laten voor wat die is, maar daar hebben kopers van de GT versie niks aan: voor hen is het hoofdruimtevretende dak verplichte kost.

Peugeot 5008 achterstoelen

Een tweede kanttekening die bij het ruimteaanbod geplaatst moet worden, is dat de stoelen op de derde rij alleen geschikt zijn voor kinderen. Voor volwassenen is er helemaal achterin veel te weinig ruimte. Dat zie je vaker bij auto’s die als 7-persoons worden aangeprezen, maar toch. Alleen kinderen voelen zich er thuis. Het is daarom onbegrijpelijk dat Peugeot de achterste stoelen niet voorzien heeft van Isofix bevestigingspunten. Ook het monteren van een kinderzitje op de voorstoel behoort niet tot de mogelijkheden. De Peugeot 5008 is dus minder peutervriendelijk dan je van een gezinswagen verwacht.

Peugeot 5008 kofferbak

Gebruik je de 5008 voor maximaal 5 personen, dan kan je stoelen op de derde rij inklappen of verwijderen. Er staat dan een imponerende 1.060 liter bagageruimte tot je beschikking. Zijn er helemaal geen achterpassagiers, dan kan er zelfs voor 2.150 liter aan spullen in de Peugeot worden vervoerd. Dat klinkt machtig mooi, maar er ontstaat dan geen mooie vlakke laadvloer. Bovendien zitten er nogal wat ‘gaten’ in omdat de rugleuningen in neergeklapte toestand niet goed op elkaar aansluiten. Kleine spullen kunnen dus snel zoek raken. En doordat de laadvloer niet mooi vlak is, is het lastig om zware voorwerpen in de Peugeot 5008 te schuiven.

Peugeot 5008 laadruimte

Peugeot heeft bij de onderstelafstelling van de 5008 het accent op comfort gelegd. Dat heeft geresulteerd is een prettig soepele vering die de meeste oneffenheden in het wegdek goed weet te absorberen. Maar sportwagenfans zullen zich niet lekkerder voelen in deze Peugeot. Dat komt niet zozeer door de overhelneiging, maar door de gevoelloze, elastische en te directe besturing die te sterk bekrachtigd is. In de sportmodus kan je meer ‘weerstand’ creëren, maar dat voelt nogal artificieel aan.

Peugeot 5008 achterkant

Qua schakelplezier is er Peugeot 5008 ook al geen topper. Er kon gereden worden met de 150 pk sterke BlueHDi uitvoering en dat lijkt voor dieselfans de beste keuze. De 2,0 liter motor heeft namelijk meer raffinement dan het kleinere 1.6 blok. In de eerder genoemde sportmodus word je ongevraagd ‘getrakteerd’ op door speakers gegenereerd, virtueel motorgeluid. Ook is de gaspedaalrespons dan over sensitief. Kortom, een waardeloze accessoire, die sportmodus. De Nederlandse importeur heeft er om onbegrijpelijke redenen echter voor gekozen om de 150 pk sterke BlueHDi niet in het leveringprogramma op te nemen. Dieselaars zijn dus aangewezen op de onbevredigende 1.6 of zijn gedwongen om 51.950 euro uit te geven aan de 180 pk variant met automaat. Voor hetzelfde geld kan je ook een even sterke, lekker schakelende Ford S-Max kopen.

Peugeot 5008 2017 cockpit

‘Mitsen en maren’ zitten er ook aan het dashboard. Peugeot heeft daarvoor werkelijk prachtige materialen gebruikt. Ook de afwerking is top. Maar de zitpositie is niet ieders kopje thee. Dat komt door de combinatie van hoog geplaatste stoelen met een laag staand stuurtje. Het instrumentarium bevindt zich dan weer relatief hoog op het dashboard. Volgens Peugeot vinden klanten het prachtig, maar uw verslaggever kan er niet aan wennen. Problemen had hij ook met het touch screen. Er zijn weliswaar aparte knoppen voor de belangrijkste functies, maar het scherm is een bron van frustratie. Snel de temperatuur van de airconditioning veranderen is onmogelijk. Je moet dan onverantwoord lang je blik op het scherm richten.

Peugeot 5008 dashboard

Peugeot 5008 2017 testrecensie

70%
70%
Awesome

'Compromis' is een Frans woord en daar is deze Peugeot 5008 het levende bewijs van. Het is een auto met nogal wat mitsen en maren. Dat maakt hem evenwel niet perse tot een slecht product. Om te beginnen is de tweede generatie Peugeot 5008 in alle opzichten duidelijk beter dan zijn voorganger. Vooral de progressie in bouwkwaliteit is indrukwekkend. En bij een vergelijking met 7-persoons modellen van de concurrentie moet je constateren dat die ook niet zonder fouten zijn: de BMW 2-serie Gran Tourer is duur en lelijk, de Nissan X-Trail mist raffinement en de Renault Grand Scénic is niet goed uitontwikkeld. In het land der blinden is éénoog dan al snel koning.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (37 Stemmen)
    5.3

Reageren is niet mogelijk.