Audi topman op de schopstoel

0

Topman Rupert Stadler van Audi wordt mogelijk op korte termijn de laan uitgestuurd vanwege het dieselschandaal bij het Duitse automerk, zo laten ingewijden bij het bedrijf weten.

Het Duitse ministerie van Transport heeft geëist dat Audi 24.000 exemplaren van de types A7 Sportback en A8 terugroept vanwege het manipuleren van emissietesten. Ook in de Verenigde Staten heeft Audi dieselauto’s verkocht die waren uitgerust met software om de uitstoot te manipuleren. In maart deden de Duitse autoriteiten met 100 rechercheurs nog invallen bij Audi in verband met de zaak. In Nederland gaat de terugroepactie om enkele tientallen wagens die een software update krijgen, zo meldt importeur Pon.

Volgens een bron is nu de maat vol wat betreft Stadler (foto) en is zijn ontslag aanstaande. In mei werd zijn contract juist nog met 5 jaar verlengd. Stadler staat sinds 2007 aan het hoofd van Audi, een dochterbedrijf van Volkswagen, dat zijn hoofdkantoor in Ingolstadt heeft. Bij de in de vorige alinea genoemde inval werd duidelijk dat verschillende topmanagers van Audi onder verdenking staan.

Zo’n 14.000 van de betrokken auto’s hebben een Duitse registratie. De betreffende Audi modellen stoten ongeveer het dubbele van de toegestane hoeveelheid stikstofoxide (Nox; volgens Euro5 norm) uit wanneer het stuur meer dan 15 graden is gedraaid. Bij emissietests staan de auto’s op een rollerbank en draait het stuur niet of nauwelijks. Moederbedrijf Volkswagen had tot nu toe volgehouden dat de software in de betreffende EA 189 dieselmotor aan de Europese wet voldoet. De exemplaren van de A7 Sportback en A8 zijn tussen 2009 en 2013 gebouwd.

In de herfst van 2015 kwam het Volkswagen concern voor het eerst in opspraak in de Verenigde Staten vanwege software die testomstandigheden kon herkennen en dan zorgde voor minder uitstoot. In normale omstandigheden voldeden veel diesels echter niet aan de gestelde richtlijnen. Onder de toen betrokken auto’s waren ook al Audi modellen. Toen ging het om de A6, A7 en Q7; in alle gevallen voorzien van de 3.0 TDI V6 motor. De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, beschuldigt Audi er van “ontoelaatbare uitstoot software” te hebben toegepast.

De aanklacht hing al een tijdje in de lucht. Het ministerie geeft Audi tot 12 juni de tijd om met een uitvoerbare oplossing te komen voor de dieselfraude. De autofabrikant zegt dat het updaten van de software in juli begint. Volkswagen topman Matthias Müller is inmiddels op het matje geroepen bij het ministerie in Berlijn. Het bedrijf heeft vanwege de sjoemeldiesel affaire ruim 22 miljard euro betaald aan schadevergoedingen en schikkingen in de VS. In 2016 beweerde de Süddeutsche Zeitung dat Audi de bron is van het schandaal.

Audi ontkent overigens dat de uitstoot waarden van met dieselmotoren uitgeruste topmodellen van de autofabrikant moedwillig worden gemanipuleerd met software. De ‘opvallende’ meetwaarden zijn het resultaat van een “technisch mankement”, zo stelt de Volkswagen dochter in een verklaring. Het probleem betreft volgens het merk bovendien lang niet alle exemplaren van het type A7 en A8 die tussen 2010 en 2013 van de band rolden, maar slechts een relatief gering deel daarvan. Volgens Audi komt het euvel door een fout in de software van de automatische versnellingsbak. Het merk heeft de afwijkingen zelf gemeten en aan de bevoegde instanties gemeld.

Stadler zegt dat Dobrindt een verkeerde voorstelling van zaken geeft door te suggereren dat de autoriteiten illegale software hebben “ontdekt”. Na de uitlatingen van de minister heeft het Openbaar Ministerie zijn onderzoek wegens mogelijke misleiding bij Audi uitgebreid. Door die berichtgeving is de positie van Stadler nu onder druk komen te staan. Duitse media melden dat Volkswagen voor het einde van het jaar van Stadler af wil.

Reageren is niet mogelijk.