Chery: Exeed altijd elektrisch

0

Alle modellen waarmee de Chinese autofabrikant Chery in 2019/2020 de Europese markt wil betreden, zullen over een elektromotor beschikken. Deels ter assistentie van de verbrandingsmotor of als enige aandrijfvorm. Chery kiest daarmee voor een hightech positionering.

Op de IAA van Frankfurt toonde Chery een voorbeeld van een hybride aandrijflijn die nu in ontwikkeling is. Daarbij assisteert een 115 pk sterke elektromotor een 1,5 liter grote benzinekrachtbron van 150 pk. Qua transmissie kan er gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak of een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Beide transmissies zijn afkomstig van Getrag. BorgWarner heeft geholpen bij de ontwikkeling van het vierwielaandrijving systeem.

Voor de in Europa te verkopen modellen is de merknaam Exeed bedacht. De TX, een 4,7 meter lange SUV met 5 zitplaatsen en een 2,70 meter lange wielbasis, bijt de spits af. Het model is ontworpen door de Canadees James Hope, die bij Ford verantwoordelijk was voor de vorige generatie Mustang, maar in 2012 de overstap maakte naar Chery. Hij heeft vooral veel werk gemaakt van de grille van de TX, die een waterval moet voorstellen. Volgens Hope dient elke auto aan de voorkant “een statement” te maken.

De TX is in stekkerhybride vorm afgerond 1.700 kilo zwaar. Die beschikt over een lithium/ion accu van 12 kWh en zou 70 kilometer op stroom moeten kunnen rijden. Voor de sprint naar 100 km/u wordt 6 seconden opgegeven. De topsnelheid van de Exeed TX zou volgens Chery bijna 190 km/u bedragen.

Volgens Jochen Tueting, de technisch directeur van Chery, is de TX vrijwel productieklaar. De SUV zou aan de internationale veiligheidsstandaarden voldoen. Chery zegt in Duitsland een designcentrum te willen openen om de expansieplannen in Europa handen en voeten te geven.

Comments are closed.