Spannend en toegankelijk: Alpine A110

0

Waarom de korte test?

Alpine heeft de prijs van de Première Edition van de A110 bekend gemaakt: 67.500 euro. Een ‘nieuwsfeit’ zonder al te veel waarde overigens, want deze tot 1.955 exemplaren gelimiteerde versie is reeds uitverkocht (1955 was het jaar waarin Alpine debuteerde als sportwagenfabrikant).

AlpineLotusPorsche
A110Elise718 Cayman
PureS
± 62.000 euro59.781 euro69.000 euro

De prijzen van de reguliere uitvoeringen, die naar de namen Pure en Legende luisteren, maakt Alpine binnenkort bekend. De eerst is de instapversie en gaat circa 62.000 euro kosten. De levering start begin volgend jaar. Alpine heeft daarvoor 2 dealers aangewezen in Nederland: Stam Soestdijk en Munsterhuis Hengelo. Moederbedrijf Renault geeft 3 jaar fabrieksgarantie met maximaal 100.000 km of 2 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking.

Wat voor auto is het?

Met de A110 maakt Alpine een comeback als Franse sportautomerk. Liefhebbers hebben er 22 jaar op moeten wachten. Maar de rentree vindt in stijl plaats. Met een bescheiden lengte van 4,18 meter is de nieuwe A110 net zo compact en wendbaar als zijn illustere voorgangers. Eindelijk heeft Frankrijk weer een alternatief voor Lotus en Porsche!

Als automerken een comeback maken, gebeurt dat vaak met een retro design. Anders wordt het wel erg lastig om aan te haken bij het verleden. Bij de nieuwe A110 is dat niet anders. Die staat bij wijze van spreken bol van stylingdetails van het derde Alpine model uit 1963. Die was toen gebaseerd op de Renault 8 en had zijn motor dus achter de achteras. Nu heeft de Alpine zijn krachtbron op de ‘juiste’ plek: midscheeps achter. Waar niet aan getornd werd, zijn de losse, dubbele koplampen, de groef in de flanken en de bolle achterruit. Op de plek waar vroeger de motor zat, bevindt zich nu een bescheiden bagageruimte.

De middenmotor opstelling levert een veel betere gewichtsverdeling op. Staartlastig kan je de Alpine nu niet meer noemen, ondanks dat 56 procent van het gewicht op de achteras leunt. Het kiloaantal is dankzij een volledig van aluminium vervaardigde carrosserie met 1.080 relatief bescheiden. Gelukkig, want lichtgewicht sportwagens vormen de merkidentiteit van Alpine. Alle kleine beetjes helpen. Zo weegt de geluidsinstallatie van Focal inclusief luidsprekers 6 kilo minder dan gebruikelijk. Brembo heeft in de vorm van aluminium remklauwen met geïntegreerde automatische handrem ruim 8 kilo bespaard. Sabelt leverde de kuipstoelen. Die wegen per stuk slechts 13 kilo, hetgeen minder dan de helft is van de exemplaren in de Mégane RS.

Voor de aandrijving zorgt een nagelnieuwe 1,8 liter turbomotor. Die gaat door moederbedrijf Renault ook gebruikt worden voor haar eigen modellen. In de A110 is de 4 cilinder goed voor 252 pk en 320 Nm. Menig hete hatchback biedt meer vermogen, maar dankzij het lage gewicht kan de Alpine in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, waarbij de A110 dankzij een vlakke onderkant en functionele diffusor geen ontwerptechnisch onhandige spoilers nodig heeft. De motor is gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling van Getrag. De overbrengingsverhoudingen en transmissiesoftware zijn specifiek voor de Alpine aangepast.

Is het wat?

Het schakelen gaat in de A110 vliegensvlug. Wie toch liever zelf van verzet wisselt, kan daarvoor in de 2-zitter gebruik maken van de peddels achter het stuur. De in de vorige alinea genoemde software kent 3 programma’s die het rij karakter van de auto beïnvloeden. Jouw keuze geef je door via de rode knop op het stuur. In de stand ‘Normal’ is de A110 heel dociel en daardoor goed bruikbaar in het dagelijkse verkeer. De Alpine is allesbehalve Spartaans en biedt voldoende comfort. Verkeersdrempels weet de A110 met het grootste gemak te nemen.

De tweede stand heet ‘Sport’. Besturing en gaspedaal reacties worden dan merkbaar scherper. De transmissie schakelt pas bij hogere toerentallen op en vanuit de bijzonder gevormde uitlaat zijn rochelende en knetterende knallen te horen die de feestvreugde verhogen. Alpine heeft hierbij wel een beetje ‘gesmokkeld’ middels een geluidsversterker. Het resultaat is een uiterst sportief uitlaatgeluid. In de Sport stand laat het stabiliteitcontrole systeem een sliphoek van 30 graden toe. Op stille bochtige weggetjes kan je daar erg veel plezier van hebben. Breekt de A110 verder uit, dan grijpt hij zelf in. Dat gaat zó snel, dat je zelf nog maar nauwelijks de tijd hebt om tegen te sturen. Het onderstel kent voor de rest geen elektronische beschermengelen. Daarmee is het een échte Alpine. De A110 schittert met zijn wendbaarheid en lage gewicht.


Tot slot is er ook de stand ‘Track’. Deze extra scherpe setting is primair bestemd voor rijden op het circuit, maar bewees ook tijdens de testrit op bergweggetjes in de omgeving van Marseille zijn diensten. Het stabiliteitcontrole systeem kan in deze stand handmatig volledig worden uitgeschakeld. Dan ben je helemaal op jouw eigen rijkunsten aangewezen. Precies zoals de doelgroep van een volbloed sportwagen dat natuurlijk wil. De A110 is in Track modus een waar voetzoekertje, rap en gewillig, al zal de échte circuittijger het graag nog wat strakker willen om flink door te kunnen trappen. Het uitlaatgeronk met het begeleidende mechanische gezang van de middenmotor kan dan wat vermoeiend worden, maar dan schakel je de Track stand gewoon weer uit. De A110 is dan zowaar betrekkelijk stil.

Een domper zijn helaas de remmen. Die lijken niet echt op hun taak berekend. Op de openbare weg gingen ze tijdens de testrit (bergop!) al snel roken, en op het circuit voelden ze na een paar rondjes niet erg vertrouwenwekkend meer aan. Een mechanisch sperdifferentieel zou hier kunnen helpen (in plaats van elektronische remingreepjes). Toch is de A110 per saldo een stuk minder zenuwachtig en verfijnder dan de veel duurdere Alfa Romeo 4C. De Porsche 718 Cayman is meer fijn geslepen, maar heeft lang niet zo’n exotisch en exclusief karakter.

Het volledig digitale instrumentarium heeft per gekozen stand een andere indeling. Analoge meters zoals bij de originele Alpine modellen zijn er dus niet. Maar je wordt in het interieur royaal getrakteerd op klassieke stylingelementen zoals blokstructuur in de bekleding en tuimelschakelaars. Het bedieningspaneel voor de automatische airconditioning is afkomstig van Renault. Door de lage plaatsing van de kuipstoelen zitten lange personen niet snel met hun hoofd tegen het dank aan. De rugleuning is niet verstelbaar, maar kent gelukkig een prima gekozen hoek. Het stuurwiel is wel verstelbaar (zowel in hoogte als diepte).

90%
90%
Awesome

Alpine springt met de A110 in het gat tussen de Lotus Elise/Exige en de Porsche 718 Cayman. De Fransman is een toegankelijk en spannend autootje waar iedereen zó verliefd op kan worden. Afgaande op de reacties van voorbijgangers wordt de comeback van Alpine met veel applaus begroet.

  • 9
  • User Ratings (11 Votes)
    9

Comments are closed.