Verslaat de Opel Grandland X de Peugeot 3008?

0

Ze hebben dezelfde maat. Hetzelfde onderstel, een identieke aandrijflijn, en in grote lijnen dezelfde dynamische talenten. Maar toch zijn het 2 heel verschillende SUV modellen. De Peugeot 3008 oogt zeer modern. Je kan het design zelfs futuristisch noemen. De Opel Grandland X is daarentegen klassiek gelijnd en geeft prioriteit aan een lagere prijsstelling.


Inmiddels zijn er in Nederland 132 exemplaren van de Grandland X op kenteken gezet. Het is nog te vroeg om te kunnen spreken van een succes, maar Opel lijkt een goede keuze gemaakt te hebben door voor haar antwoord op de Nissan Qashqai aan te kloppen bij Peugeot. De 3008, die als basis dient voor de Grandland X, is namelijk een groot succes. Op de Franse thuismarkt is de Peugeot namelijk uitgegroeid tot een publiekslieveling: in de eerste 9 maanden van dit jaar zijn er daar 52.000 exemplaren op kenteken gezet. Daarmee laat hij qua formaat vergelijkbare SUV modellen als de Dacia Duster (27.000), Renault Kadjar (23.000), Nissan Qashqai (20.000) en Volkswagen Tiguan (19.000) ver achter zich. In Nederland was de 3008 in oktober met 598 registraties de op één na populairste aanbieding in zijn segment. De Peugeot wist elke concurrent af te troeven, behalve de Nissan.

Dit succes heeft de 3008 te danken aan zijn rij kwaliteiten, maar ook aan zijn elegante design en zijn moderne interieur. De Opel Grandland X erft per definitie de dynamische talenten van de Peugeot: onderstel, motoren, transmissie en ophanging zijn immers hetzelfde. Maar het Duitse merk gaf er de voorkeur aan om voor een afwijkende vorm te kiezen. De Grandland X maakt daardoor een serieuzere, minder op uiterlijk gerichte indruk, ondanks dat de carrosserieproporties in grote lijnen identiek zijn. Zo is ook de Opel relatief laag (1,61 meter), en heeft hij een hoge taillelijn in combinatie met smalle zijruiten. Behoudender is ook het interieur van de Grandland X. De Opel is voorzien van een klassiek instrumentarium en de vormgeving van de selectiehendel voor de automatische versnellingsbak is eerder ‘nuchter’ dan ‘buitenaards’.


Daarom, zelfs als zij hun mechanische onderdelen delen en beide worden geassembleerd in Sochaux, spreken de Grandland X en de 3008 niet dezelfde klanten aan. De Peugeot is optisch helemaal klaar voor het volgende decennium. Hij heeft scherpe gelaatstrekken, een klein ovaal stuurwiel met een dikke rand, een digitaal instrumentarium, een versnellingspook die oogt als een joystick en een dominant aanwezige middenconsole tussen de voorstoelen. Geen enkele andere C segment SUV biedt een hogere ‘cockpitbeleving’.


Deze eigenschappen geven de 3008 in figuurlijke zin kleur en, kijkend naar de verkoopcijfers, is de uitgesproken Peugeot daarmee een schot in de roos. Maar er zullen ook veel autoconsumenten zijn die een gevoel van onbehagen krijgen bij de wel erg eigenzinnig ingerichte Fransman. Zij zullen zich gelukkiger kunnen voelen in de Grandland X: dat is dezelfde auto als de 3008, maar dan in een meer conventionele verpakking. De Opel is bovendien wat goedkoper: voor de geteste 1,2 liter turbobenzine versie met 130 pk en 6-traps automaat ben je 32.499 à 35.499 euro kwijt. Peugeot rekent voor de 3008 met dezelfde aandrijflijn 35.230 à 36.430 euro.

Niet alleen bij het publiek, maar ook bij de pers valt de Peugeot 3008 in de smaak. Dat komt niet zozeer door zijn vormgeving (dat is een kwestie van smaak), maar door het geslaagde compromis tussen veercomfort en een sportief weggedrag. De precieze besturing is erg informatief en het onderstel biedt een mooie balans waarbij oneffenheden in het wegdek op een prettige manier worden gladgestreken, ook met optionele 18-inch velgen. Maar nu moet hij zijn troon delen met de Grandland X. Die heeft hetzelfde onderstel en Opel heeft zijn de ophanging afstellingen nauwgezet gekopieerd. Peugeot lijkt prima te kunnen leven met deze vorm van eerbetoon, al is het alleen maar omdat de Fransen sinds een half jaar eigenaar zijn van het Duitse merk.

Een aangename eigenschap van de 3008 is ook zijn lage gewicht: 1.340 kg voor de hier geteste benzineversie met automaat. De Grandland X weegt globaal even veel. Daarom volstaat de relatief compacte 3 cilinder 1,2 liter motor in zowel de Peugeot als de Opel prima. Gelukkig, want de Grandland X is vooralsnog niet leverbaar in een sterkere benzine-uitvoering. De 1,2 liter is met 130 pk niet alleen krachtig genoeg voor het SUV duo, hij produceert ook een aangenaam geluid, reageert alles op gaspedaalcommando’s en het benzineverbruik loopt niet de spuigaten uit. De CO2-uitstoot ligt daardoor significant lager dan bij SUV modellen van de concurrentie.

Een verschil tussen de Grandland X en de 3008 is dat de automaat zich in de Peugeot via flippers achter het stuurwiel handmatig laat bedienen. Versta je deze opschakel kunst optimaal, dan zal de Franse SUV in 9,8 seconden op 100 km/u zitten. In het Duitse alternatief moet je volledig vertrouwen op de mechaniek en duurt de sprintklus 10,9 seconden. De 3008 noch de Grandland X biedt (tegen meerprijs) vierwielaandrijving, maar beide SUV modellen hebben wel een grote bodemvrijheid (22 à 23 centimeter). Ook is er Grip Control voor de gladde ondergrond en zijn zowel de 3008 als de Grandland X voorzien van bodem beschermplaten. Dat stelt hen in staat om te stoeien op onverhard terrein. Wie dit zeker van plan is te doen, kan overigens beter de 3008 nemen, want in dit model is Grip Control ook voorzien van een afdaalhulp voor op hellingen.

De Opel Grandland X en de Peugeot 3008 zijn zeker niet onhandelbaar groot, maar bieden wel zonder meer voldoende ruimte voor het hele gezin. De lange wielbasis (2,68 meter) garandeert veel beenruimte voor de achterpassagiers en de kofferbak heeft met 520 liter een groot formaat. Omklappen van de leuning (dat kan in 60:40 verhouding) levert een vlakke laadvloer op. Er is ook een skiluik aanwezig. En het omklappen van de leuning geschiedt automatisch via een eenvoudige hendel in de kofferbak. De 3008 is echter flexibeler dankzij de neerklapbare rechter voorstoel leuning. Daardoor kunnen er tot 3 meter lange voorwerpen in de Peugeot vervoerd worden.

Ook verzacht de Peugeot het leven met kleine details. Zoals een diep, gekoeld opbergvak in de middenconsole een lager til drempel voor de kofferbak en een op ooghoogte van de bestuurder geplaatst 8,0-inch multimediascherm. In de Grandland X staat het display lager en kan je bij bediening ervan je blik niet op de weg gericht houden. Na kennis te hebben gemaakt met de Peugeot 3008 met zijn innovatieve interieur, brengt de Grandland X je terug naar een ander tijdperk van de auto: geen digitaal instrumentarium, geen tuimelschakelaars in vliegtuig design onder het multimediascherm, een normaal formaat stuurwiel zonder platte onderzijde of een dikke rand, geen asymmetrische middenconsole en geen stoffen afwerking van het dashboard die doorloopt in de deurpanelen. Over het verschil in transmissiehendel design hebben we het al gehad.

Peugeot heeft voor een onconventionele inrichting van het interieur gekozen, maar het eindresultaat is zonder meer geslaagd en harmonieus. De bediening ergernissen die de 308 kenmerken (als gevolg van het ontbreken van bovengenoemde tuimelschakelaars) doen zich bij de 3008 niet voor. Anders gezegd: de Peugeot laat jou op een vrolijke manier kennismaken met de toekomst zonder dat je direct je buik vol hebt van doorgeslagen futurisme. De Opel maakt evenmin ‘fouten’ en biedt een meer volwaardige middenconsole, maar de premium beleving die de 3008 kenmerkt is de Grandland X vreemd. De Peugeot is duurder dan het Duitse alternatief, maar die meerprijs wordt verzacht door meer visueel spektakel. De Opel zal zelfs voor fans van dit merk een wat flauwe indruk maken.

Maar de Grandland X verleidt in een ander opzicht, namelijk met zijn betere prijs:uitrusting verhouding. De Opel is niet alleen goedkoper, maar biedt ook meer toeters en bellen: elektrische en verwarmde stoelen, volledige LED techniek voor de koplampen, elektrische bediening voor de achterklep en zowel vóór als achter parkeersensoren. Wil je deze zaken op de 3008, dan komt daar voor 2.450 euro aan opties bij.

De Peugeot is dus duurder, maar biedt wel een aantal voordelen (die deels niet kwantificeerbaar zijn). Sommige opties zijn überhaupt niet verkrijgbaar op de Grandland X. Zo is de stuurbediening van de automaat altijd handig (met één vingerbeweging terugschakelen), is de neerklapbare rechter voorstoel leuning ronduit praktisch, kan de ‘downhill speed control’ functie op zacht en steil terrein de veiligheid vergroten en is het digitale instrumentarium beslist geen gadget: het stelt de bestuurder in staat om zijn ‘eigen’ dashboard samen te stellen om zich vervolgens te kunnen focussen op de informatie die hij het meest nodig heeft. De Peugeot maakt ook een hoogwaardigere indruk: de asymmetrische middenconsole met brede chromen rand aan de passagierszijde met het diepe, gekoelde opbergvak, de lichtgrijze stoffen strip die het dashboard met de deurpanelen verbindt: het zijn allemaal zaken die de 3008 een hogere positionering verschaffen dan zijn Duitse neef.

Conclusie

Alle ouders weten dat 2 kinderen die in hetzelfde bed worden geboren niet noodzakelijk hetzelfde temperament hebben. De Peugeot 3008 is extravert van aard. Het is gericht op een publiek dat graag de modernste snufjes omarmt. De Grandland X is discreter, klassieker en goedkoper. Voor minder geld krijg je een SUV die dezelfde rij kwaliteiten biedt en net zo ruim is. Toch zal je met de 3008 meer jaloezie opwekken dan met de Grandland X.

Of dat belangrijk is, is een kwestie van smaak (en karakter). Sommige mensen houden van de agressieve schoonheid van de 3008, de interieurafwerking die een generatie verder is en het stuur met zijn kleine diameter. Anderen zullen de Peugeot te theatraal vinden en te veel gericht op effectbejag. Voor hen geldt: wat de Opel Grandland X minder biedt, is juist meer omdat de bediening nooit voor verrassingen zal zorgen en omdat je met de aanschaf van de Duitser geld bespaart. En wellicht kent de Opel nog een ander banaal voordeel: minder lange levertijden.

Reageren is niet mogelijk.