Nieuwstelex II

0

+++ De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ervoor gezorgd dat verkopers van AUTOBANDEN hun prijzen nu vermelden inclusief onvermijdbare kosten. Dit zijn kosten die je sowieso moet betalen, zoals de verwijderingsbijdrage. De brancheorganisaties Vaco, Bovag en RecyBEM waren actief betrokken bij de aanpak, zo meldt Automobiel Management. Eerder was gebleken dat verkopers van autobanden hun prijzen vermeldden zonder deze verplichte kosten. Die kwamen er pas bij als de consument afrekende. De ACM heeft de verkopers hierop aangesproken via hun brancheorganisaties en de regels toegelicht. Zij kregen tot begin december vorig jaar de tijd om hun prijzen aan te passen. Na controle heeft de ACM vastgesteld dat de verkopers van autobanden niet langer misleidende prijzen hanteren. Dit betekent concreet dat de consument de autoband kan meenemen voor de prijs uit de advertentie. Omdat de consument de verwijderingsbijdrage bij banden sowieso moet betalen, moet dit bedrag in de geadverteerde prijs zijn inbegrepen. De verkoper mag, als hij een hoger bedrag in rekening brengt dan het wettelijke bijdrage (1,50 euro), niet de indruk wekken dat het hogere bedrag de wettelijke bijdrage is. Als montage van de banden verplicht is, dan moet de prijs van de band inclusief montagekosten vermeld worden. Consumenten die banden aangeboden zien voor prijzen waarin niet alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen, kunnen dit melden bij www.consuwijzer.nl. +++

+++ Bezitters van vervuilende DIESEL auto’s gaan niet zoals eerder gemeld vanaf 2019 meer belasting betalen, maar pas een jaar later. Het uitstel is een gevolg van ICT problemen bij de Belastingdienst. Eigenaren van oudere diesels die niet zijn uitgerust met een roetfilter, zouden vanaf volgend jaar 15 procent meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Dat die verhoging een jaar later ingaat dan gepland, staat in een halfjaarbericht over de stand van zaken bij de Belastingdienst van staatssecretaris Menno Snel van Financiën. +++

+++ Hoe populairder de ELEKTRISCHE auto wordt, hoe slechter dat is voor de garagebedrijven in Nederland. Dat heeft de brancheorganisatie BOVAG gezegd. Elektrische auto’s hebben namelijk zo’n 50 procent minder onderhoud nodig. De BOVAG becijferde dat garagebedrijven in 2030 rekening moeten houden met een omzetdaling van zo’n 36 procent. Conventionele voertuigen hebben ongeveer 1.400 essentiële onderdelen, aldus woordvoerder Tom Huyskens, terwijl elektrische auto’s er maar 200 hebben. Hij noemt het feit dat de banden natuurlijk nog wel vervangen moeten worden een “pleister op de wond”. Elektrische auto’s zijn over het algemeen een stuk zwaarder dan auto’s met een brandstofmotor en hebben een veel hoger koppel. Daardoor is de bandenslijtage hoger. Een grote invloed heeft de toenemende populariteit van elektrische voertuigen ook op andere vlakken. De technologie is anders, dus moeten garagebedrijven hun personeel laten omscholen en investeren in andere apparatuur. +++

+++ HYUNDAI heeft een ‘aanvalsplan voor groene mobiliteit’ opgesteld. De Zuid Koreaanse fabrikant wil in 2021 één van de schoonste spelers op de markt zijn. Daarvoor wordt nu in vlot tempo een gamma aan (stekker)hybride, elektrische en waterstof modellen ontwikkeld. In Nederland kunnen groene autoconsumenten nu kiezen uit 3 varianten van de Ioniq: hybride, stekkerhybride en elektrisch. Eind juli volgt de Kona Electric en vanaf augustus de Nexo die met een brandstofcel elektriciteit opwekt. In de periode tot 2025 introduceert Hyundai 8 nieuwe hybride modellen, 4 stekkerhybride auto’s, 5 volledig elektrische modellen en een tweede waterstofauto. Daarnaast zal de Zuid Koreaanse fabrikant modellen met alleen een verbrandingsmotor blijven bouwen. Maar om de drempel voor het geëlektrificeerde gamma te verlagen, gaat Hyundai bovenop de 5 jaar fabrieksgarantie die standaard op elke auto zit op hoogvoltage accupakketten 8 jaar garantie bieden, of maximaal 200.000 km. +++

+++ De officier van justitie in München en heeft INVALLEN gedaan bij het hoofdkantoor van BMW, enkele vestigingen in Oostenrijk en bij Volkswagen. Meer dan 100 politiemensen en andere functionarissen doorzochten de BMW kantoren op zoek naar bewijsmateriaal voor gesjoemel met enkele dieselmodellen. Justitie was in actie gekomen nadat de autodienst KBA had ontdekt dat bij de modellen 750xd en M550xd ontoelaatbare sjoemelsoftware was toegepast. Volgens een eerste verklaring van BMW ging het om een vergissing. De officier van justitie houdt echter voet bij stuk en heeft een aantal niet nader genoemde medewerkers van de autofabrikant in verdenking gesteld. Als vervolg daarop heeft justitie besloten om in de vestigingen van BMW naar aanvullend materiaal te zoeken. “Dat materiaal moet nu eerst gelezen worden, het onderzoek bevindt zich op dit moment nog in een beginnend stadium”, aldus een verklaring van de Staatsanwalt. Vrijwel tegelijkertijd heeft zijn collega in Braunschweig meegedeeld ook weer een inval te hebben gedaan bij een flink aantal kantoren van de Volkswagen Groep. Daarbij is een grote hoeveel documenten en datamateriaal in beslag genomen. Bij dit onderzoek gaat het niet zo zeer om het sjoemelen zelf, maar om marktmanipulatie. Het draait daarbij om een mededeling van VW uit december 2015, dus enkele weken na het bekend worden van de sjoemeldiesel affaire, dat er “aanknopingspunten zijn voor verdere onregelmatigheden en dat bij 800.000 auto’s onverklaarbare waarden uit de CO2-metingen waren gekomen”. Een week later herriep Volkswagen dat bericht met de mededeling dat het uitsluitend ging om negen nieuwe modelvarianten. De officier van justitie stelt nu dat het tweede bericht “objectief inhoudelijk vals” was. “We hebben aanwijzingen dat het om meer voertuigen gaat”, aldus een woordvoerder in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ KIA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er van de gloednieuwe Ceed een derde carrosserievariant in de pijplijn zit. Naast de 5-deurs hatchback en de SW combi komt er een productieversie van de Proceed conceptstudie die het Zuid Koreaanse merk vorig jaar september toonde. Het gaat hierbij om een Shooting Brake, oftewel een lage en wat langere stationwagon. Kia spreekt van een sportief, maar ook praktisch model. De derde carrosserievariant van de Ceed zal op de autosalon van Parijs (4 tot en met 14 oktober) worden getoond. Tegen die tijd zal de hatchback in de Nederlandse showrooms zijn gearriveerd. De Ceed SW volgt in de loop van het vierde kwartaal. +++

+++ Het Europees Parlement komt waarschijnlijk met nieuwe regels voor elektrische LAADPALEN . Detailhandel Nederland hoopt dat Den Haag deze regels niet al te streng zal uitvoeren. Ondernemers moeten volgens de regels een minimumaantal laadpalen op hun parkeerterreinen plaatsen. Detailhandel Nederland vindt die verplichting ‘overbodig’: “Laten we niet overdrijven in het opleggen van een verplichting van het plaatsen van laadpalen, maar inzetten op maatwerk”, zegt Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland. “De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kosten al snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden”. De richtlijn van het Europees Parlement wordt in 2020 geldig. “Als we straks niet oppassen, moeten we straks één laadpaal per 10 parkeerplaatsen installeren en onderhouden. Dat is duur en onnodig”, zegt Da Silva Rosa. De brancheorganisatie ziet het liefst dat de kwestie zo veel mogelijk aan de markt wordt overgelaten. Ook pleiten ze er onder meer voor kleine en middelgrote bedrijven uit te zonderen van de verplichting. +++

+++ OPEL gaat in 2020 zijn gamma uitbreiden met 3 geëlektrificeerde modellen. Het gaat daarbij om een emissieloze variant van de volgende generatie Corsa, een stekkerhybride versie van de Grandland X en een volledig elektrisch versie van de nieuwe Vivaro die in 2019 in conventioneel aangedreven vorm op de markt verschijnt. De Ampera-e blijft tot nader order gewoon leverbaar. Opel wil in 2023 van elk model mimimaal één geëlektrificeerde versie in de showroom hebben staan. +++

+++ PORSCHE heeft vorig jaar wereldwijd 246.375 auto’s verkocht. Dat is 4 procent meer dan in 2016. De omzet ging met 5 procent omhoog naar 23,5 miljard terwijl de operationele winst met 7 procent steeg naar 4,1 miljard. Porsche haalt daarmee een brutomarge van 17,6 procent, een prestatie die vrijwel niemand in de autobranche weet te evenaren. “Deze succesvolle financiële cijfers bevestigen onze strategie. We gebruiken de hoge inkomsten om onze ongeëvenaarde ontwikkelingsplannen voor de toekomst te ondersteunen”, zegt merkchef Oliver Blume. Porsche blijft investeren in klassieke sportwagens (zoals een nieuwe generatie 911) maar geeft daarnaast tot 2022 ook 6 miljard euro uit aan elektrische mobiliteit. Het gaat hierbij om een productieversie van de conceptstudie Mission E en meer stekkerhybride uitvoeringen. De Macan krijgt waarschijnlijk een volledig elektrische opvolger, maar zal dit jaar eerst nog een facelift ondergaan. Of de diesels terugkeren bij Porsche, hangt af van de ontwikkelingen in de markt in de komende maanden. +++

+++ SUZUKI zal nog dit jaar de nieuwe Jimny presenteren. Het nieuwe model wordt net zo vierkant als zijn voorganger oftewel een retro design, maar krijgt de beschikking over de nieuwste techniek die het Japanse merk in huis heeft. Het huidige uit 1998 stammende model is onlangs uit productie genomen. Mogelijk presenteert Suzuki de nieuwe editie in oktober op de autosalon van Parijs. De verkoop moet in de eerste helft van 2019 starten. Het nieuwe model wordt leverbaar in 2 verschillende motorvarianten: de 4 cilinder 1.2 DualJet atmosferische benzine-unit met milde hybride techniek en de 3-pits 1.0 Boosterjet turbo. Suzuki ontwikkelt geen dieselvariant. +++

+++ Navigatiedienstverlener TOMTOM heeft in het eerste kwartaal van dit jaar zoals verwacht de omzet verder zien dalen, onder druk van de afnemende verkoop bij zijn consumententak. Daar daalden de opbrengsten met ruim een kwart. Wel zaten de opbrengsten van dienstverlening aan de auto-industrie duidelijk in de lift, laat het bedrijf weten. De totale omzet daalde met 10 procent tot 191,8 miljoen euro. De consumententak van TomTom was goed voor ruim 69 miljoen euro aan opbrengsten, tegenover bijna 96 miljoen een jaar eerder. Het onderdeel Automotive was goed voor 11 procent meer omzet. Deze divisie bracht bijna 50 miljoen euro in het laatje. Verder zag TomTom de omzet bij Telematics stijgen. De divisie die zich onder meer bezig houdt met voertuig volgsystemen was goed voor 42,8 miljoen euro omzet, 7 procent meer dan een jaar eerder. TomTom Enterprise behaalde ruim 30 miljoen euro omzet. Vanwege de moeilijkheden bij het consumentenonderdeel gaf TomTom eerder al aan dat de omzet dit jaar zal zakken naar circa 800 miljoen euro, van 903 miljoen euro in 2017. Aan die verwachting werd niet getornd. Onder de streep resteerde een winst van 6,4 miljoen euro. Daarmee schreef het bedrijf, anders dan een jaar eerder, zwarte cijfers. TomTom wist de marges op te voeren, waarbij kosten voor onder meer onderzoek, ontwikkeling, marketing, verkoop en andere administratieve lasten lager uitvielen. Het bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op 44 miljoen euro, hetgeen een stijging met 10 miljoen euro betekende. Topman Harold Goddijn spreekt in een toelichting van een ”solide” begin van het jaar. Hij benadrukte dat TomTom momenteel 70 procent van zijn omzet haalt uit data, software en diensten, wat goed nieuws is voor de marges. Er wordt met geen woord gerept over de toekomst van de consumententak van TomTom. Onlangs doken er geruchten op dat TomTom een adviseur had ingehuurd om op zoek te gaan naar mogelijke kopers. Dat werd destijds ontkend door Goddijn. +++

+++ TOYOTA zal pas een elektrische auto op de markt brengen als zogeheten Solid State batterijen productierijp zijn. Naar verwachting is dit in 2020 het geval. Toyota reageert hiermee op de kritiek dat de huidige generatie batterijen qua grondstoffen delving en productiemethode het milieu erg belasten. Ook moet er voor de benodigde materialen vaak een beroep worden gedaan op landen waar het politiek onrustig is en mensenrechten onder druk staan. Toyota lijkt het eens te zijn met PSA topman Carlos Tavares die stelt dat er bij de elektrische auto gekeken moet worden naar het totaalplaatje. Dan valt op dat de delving van grondstoffen momenteel niet op een humane en milieuvriendelijke manier gebeurt. Solid State batterijen zijn makkelijker om te produceren en vergen minder lithium. Dat kan het genoemde totaalplaatje groener maken. +++

+++ In ZUID-KOREA boeken BMW en Mercedes-Benz steeds betere verkoopresultaten, vooral dankzij het succes van dieselmodellen als de 520d en de E 220d. Het merk met de ster op/in de grille verkocht vorig jaar in het Aziatische land 69.000 personenauto’s, oftewel 20 procent meer dan in 2016. Zuid-Korea is daarmee de zesde afzetmarkt voor Mercedes-Benz, net na Frankrijk. BMW kwam vorig jaar iets lager uit met zijn verkopen (net geen 60.000 auto’s), maar Zuid-Korea heeft voor dit merk wel Japan ingehaald als grootste afzetmarkt in Azië (China uitgezonderd). De sterk gestegen verkopen kunnen niet los worden gezien van de in 2011 gesloten handelsovereenkomst tussen Zuid-Korea en de Europese Unie. Onderdeel van de afspraken was dat de invoerheffingen op Europese auto’s geschrapt zouden worden. Dat is inmiddels gebeurd, met als gevolg duidelijk lagere prijzen. Daarnaast hebben Hyundai en Kia op de thuismarkt een imagoprobleem. Grote bedrijven in Zuid-Korea worden geassocieerd met omkoopschandalen en de lokale modellen spreekt de jonge generatie autoconsumenten niet aan. Die zijn wel onder de indruk van het hightech en premiumkarakter van de auto’s van BMW en Mercedes. Audi weet van deze trend overigens niet te profiteren. Dit merk staat met verkooppech langs de kant van de weg wegens de strenge sancties die de Zuid Koreaanse overheid oplegde aan het Volkswagen concern na de sjoemeldiesel affaire. +++

Comments are closed.