Volkswagen: elektrificatie vergt extra offers

0

De plannen om elke Volkswagen te elektrificeren zijn duurder dan verwacht. Dit betekent dat het budget van 20 miljard euro dat de autobouwer uit Wolfsburg hiervoor gereserveerd had niet voldoende is.

Het nieuws over het financieringsprobleem komt van Volkswagen concerntopman Herbert Diess zelf. Hij geeft nog geen nieuwe cijfers, maar kondigt wel een extra besparingsronde aan om de budgetproblemen op te kunnen lossen. Centraal staat daarbij verlaging van de productiekosten. Diess stelt daarom een nieuwe efficiencyslag in het vooruitzicht.

Diess belooft in de periode t/m 2025 liefst 80 elektrische modellen te zullen lanceren, verdeeld over de merken Volkswagen, Audi, Porsche, Seat en Skoda. En in 2030 zullen alle 300 voertuigen uit het complete portofolio van het concern een elektrische variant hebben. Oorspronkelijk had het concern hier 20 miljard euro voor uitgetrokken.

“Wij moeten extra investeren omdat onze concurrenten meer vooruitgang hebben geboekt”, aldus Diess. Hij vertelt dit in een gezamenlijk interview met ondernemingsraadvoorzitter Bernd Osterloh. Diess geeft niet aan hoeveel de elektrificatie plannen van het Volkswagen concern dan wel gaat kosten. Wel is dus duidelijk dat het bedrijf de productiekosten moet verlagen om zo te kunnen investeren in toekomstige technologie. Dat moet Volkswagen crisisbestendig maken.

De winstgevendheid van het Volkswagen concern moet volgens Diess dus verbeteren omdat de ontwikkeling van bovengenoemde elektrische auto’s meer gaat kosten dan gedacht. De topman streeft naar een winstmarge van meer dan 6 procent. “We hebben hogere winsten nodig om onze toekomst te financieren”, aldus Diess. “4 procent is minimaal, maar 5 tot 6 procent garandeert een aantal toekomstige investeringen en met 7 tot 8 procent zijn we klaar voor de crisis”. Volgens financieel persbureau Bloomberg streeft Volkswagen ernaar om de operationele winstmarge van het concern in 2025 op te voeren naar 8 procent. Vorig jaar bedroeg de winst dankzij klinkende resultaten bij met name Porsche 7,4 procent (in absolute cijfers levert Audi de grootste winstbijdrage).

In 2016 zat het merk Volkswagen nog op 1,8 procent, maar vorig jaar kwamen de Duitsers al aan 4,1 procent. Zo slecht is Volkswagen er dus ook weer niet aan toe. Maar Diess wil deze winstmarge verhogen naar minstens 6 procent in 2025. Verder moet Volkswagen ook veel extra geld pompen in de aanpassingen van zijn modellen aan de nieuwe uitstootnormen. Die zijn een gevolg van de sjoemeldiesel affaire. Waarvan Volkswagen dus zelf de oorzaak is. Dit jaar wordt de autobouwer overigens geplaagd door tegenslag, te weten een productiestop voor modellen niet voldoen aan de WLTP meetcyclus.

Diess heeft zijn directieteam gevraagd om het goede voorbeeld te geven door elektrisch te gaan rijden. Op die manier kan de consument er beter van overtuigd worden om in de toekomst te kiezen voor een emissieloos model. Dat lukt niet als het management van Volkswagen zich enkel in dikke auto’s zoals de Touareg verplaatst. “Het kan niet zo zijn dat wij onze klanten aanraden om een zo zuinig en milieuvriendelijk mogelijke auto te kopen en dan vervolgens zelf in een zware diesel stappen”, aldus Diess tijdens een grote managersconferentie.

De dienstwagen dient van het directieteam van Volkswagen dient dus een elektrische auto van het merk te worden. Op die manier dienen de topmanagers reclame te gaan maken voor de nieuwe generatie modellen. Volkswagen biedt momenteel slechts de keuze tussen een e-Up of een e-Golf, maar daar komt na 2019 verandering in. Zo is er onder andere een volledig elektrische opvolger voor de Phaeton in ontwikkeling. Dus medelijden met het directieteam van Volkswagen hoeven wij niet te hebben.

Het streven is dat al volgend jaar een tiende van de 20.000 bedrijfswagens van Volkswagen elektrisch is. Nu is dat slechts een paar promille. Diess heeft dus nog een lange weg te gaan. Om het percentage op de voeren, wil de CEO volgend jaar al de nodige regelingen opnemen in de arbeidsvoorwaarden bij de Volkswagen Groep. Volgend jaar dient er al sprake te zijn van een significant percentage. Op die manier kan Volkswagen het juiste imago naar de buitenwereld uitstralen, denkt Diess. Maar of zijn ondergeschikten zich zo makkelijk uit hun comfortabele auto laten jagen, is nog maar de vraag. Vooral niet omdat Volkswagen als secondaire arbeidsvoorwaarde meestal ook de brandstof vergoedt. Dat telt alleen leuk aan als je in een zo grote mogelijke wagen rijdt.

Om te voldoen aan toekomstige Europese eisen op het gebied van CO2 uitstoot zal het Volkswagen concern de verkoop van schone modellen flink moeten opschroeven. Van de Europese Commissie mogen in Europa geproduceerde auto’s in 2020 gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Volkswagen zit nu op een gemiddelde van 118 gram. Werk aan de winkel dus, want de Duitsers hebben minder dan 2 jaar de tijd om aan de waarden te voldoen.

Comments are closed.