Mercedes-AMG A 35 4Matic Live

0

Tot vandaag was je voor een AMG uitvoering van de Mercedes A klasse aangewezen op de ’45’. Vanuit het oogpunt van prestaties niks mis mee, maar je diende er wel stevig voor in de buidel te tasten. Met de nieuwe generatie A klasse breidt de fabrikant met de ster zijn aanbod uit met een tweede AMG model: naast een opvolger voor de 45 AMG, die hybride techniek krijgt, biedt Mercedes nu een meer “toegankelijke” versie: de ’35’.

Mercedes-AMG hoopt met de A 35 4Matic klanten mee te lokken die nu nog voor een Audi S3 of Volkswagen Golf R gaan. De fabrikant spreekt van een “volledig nieuw instapmodel in de wereld van Driving Performance”. De nieuwe variant, die je gerust als een ‘AMG light’ dan wel ‘instap AMG’ kan beschouwen, komt onder de A45 in het gamma en beschikt over heel wat decoratie elementen van het AMG Line pakket.

Ook is er een gretiger naar koellucht happende voorbumper. Verder kan de koper rekenen op geprononceerde dorpels, aërodynamische hulpmiddelen zoals snorharen op de neus en een niet te missen achterspoiler (die qua uitstraling bijna zo fout als ananas op een pizza), een speciale grille, een geperforeerde achterbumper met een diffusor met dubbele geïntegreerde uitlaat en 18 inch AMG sportvelgen. Alle cosmetische ingrepen geven de nieuwe A 35 AMG 4Matic een exclusieve uitstraling.

In de cockpit vinden we het nieuwe dashboard van de laatste A klasse, maar er zijn ook enkele wijzigingen zoals het AMG sportstuurtje (met daarachter schakel flippers) en de Performance kuipstoelen met rode veiligheidsgordels die je stevig beetnemen en waar kunstleer plus microvezel omheen is gevouwen. De binnenkant van de AMG A35 4Matic kenmerkt zich verder door specifiek (rood) stikselwerk en diverse badges.

Het interieur is verder zoals wij de nieuwe A klasse kennen: 2 schermen voor navigatie, infomedia en het digitale instrumentarium. Uiteraard kan je de cabine zo ver opwaarderen als je wilt (of beter: als je budget toelaat), eventueel met het luxueuze MBUX systeem, dat de compacte middenklasser richting S klasse territorium tilt.

De 35 AMG 4Matic heeft onder de motorkap de 4 cilinder 2,0 liter unit van de A 250, maar het vermogen is opgevoerd tot 306 pk en aan koppel is er (vanaf 3000 toeren) 400 Nm beschikbaar. De aandrijflijn omvat verder de 4Matic vierwielaandrijving en de automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. De A 35 AMG heeft 4,7 seconden nodig om de 100 km/u aan te kunnen tikken.

Ter vergelijking: de oude AMG A45 4Matic had 4,2 tellen nodig. Voor akoestisch plezier installeert Mercedes-AMG een uitlaatsysteem met vlinderkleppen. Plofjes in de uitlaat? Daar kan je vergif op innemen. Gemiddeld verbruikt de AMG A 35 4Matic 7,3 liter per 100 kilometer. De topsnelheid van de A35 AMG 4Matic bedraagt 250 km/u.

Niet verwonderlijk is dat ook het onderstel werd herzien. De A 35 AMG 4Matic beschikt over een specifieke McPherson ophanging vóór en de multi-link as achter. De remschijven zijn vóór 35 cm groot en voorzien van 4 zuigers voor een optimale bijtkracht. Achteraan zitten ook fors bemeten exemplaren (met een diameter van 33 cm). De remschijven zijn geperforeerd én geventileerd.

De carrosserie werd trouwens door Affalterbach onder de motorruimte stijver gemaakt dankzij aanpassingen aan de stabilisatorstangen, 2 extra diagonale balken aan de voorzijde van de bodemplaat en een aluminium plaat onder het motorcompartiment. Natuurlijk beschikt de AMG A35 4Matic over een verlaagd sportonderstel met aangepaste veren en -dempers.

Het AMG Dynamic Select systeem beschikt over een extra rij modus: naast Comfort, Sport, Sport Plus en Individual introduceert Mercedes de Slippery setting voor moeilijke rij omstandigheden met beperkte grip. Deze laatste modus brengt het vermogen terug en maakt dat de versnellingsbak soepeler en bij lagere toeren gaat schakelen. Zoals de naam doet vermoeden, is deze modus voor gladde omstandigheden om bijvoorbeeld aquaplaning of een glijpartij te voorkomen.

Verder krijgt de AMG A35 4Matic knoppen die de ‘ESP Sport Handling’ activeren. Er is ook een functie ‘ESP Off’. De diverse standen hebben uiteraard invloed op de afstelling van het onderstel en de gaspedaalrespons. Het 4Matic vierwielaandrijvingsysteem is in de standen Comfort en Sport te zetten waarbij die laatste geactiveerd wordt door de ‘ESP Sport Handling’ of ‘ESP Off’ knop in te drukken.

Mercedes zal als optie de ‘AMG baanrace’ aanbieden. Dat is een datalogger (acceleratie, tijden, snelheden) voor het circuit met 2 tracks die vooraf al zijn opgenomen op Spa-Francorchamps en de Nürburgring. Het is mogelijk om daar andere circuits aan toe te voegen. Het is een leuke gimmick die wordt gecombineerd met voorruitprojectie (optie). Mercedes kondigt aan dat het mogelijk zal zijn om daar, of op het multimediascherm het ideale traject van een in het geheugen opgeslagen circuit te projecteren.

De Nederlandse prijs van de AMG A35 4Matic is nog niet bekend, maar reken er niet op dat je van 60 mille veel wisselgeld terugkrijgt. Veel geld? Ach, de nieuwe AMG A 45 4Matic gaat zeker 87 mille kosten, al krijg je dan 408 pk. En diens hardcore karakter zat ook zeker tot uiting komen in minder comfort. De Europese marktintroductie van de AMG A35 4Matic staat voor januari gepland.

 

Comments are closed.