Volkswagen wedt op het elektrische paard

0

De Raad van Bestuur van Volkswagen heeft afgelopen vrijdag goed zaken kunnen doen. Tijdens de succesvolle vergadering werd een enorme investeringsplan afgetimmerd. Daardoor staat nu het licht op groen voor de verbouwing van diverse fabrieken. Zij moeten geschikt worden gemaakt voor de productie van een nieuwe generatie elektrische modellen. Ook heeft Volkswagen besloten om in de toekomst meerdere merken van de familie in één en dezelfde fabriek auto’s te laten produceren. Dat komt de efficiëntie ten goede. Zo komen de volgende generatie Volkswagen Passat en Skoda Superb vanaf 2023 uit dezelfde fabriek.

Er is door de Raad van Bestuur ook flink geschoven in het topmanagement van de Chinese joint venture om zo bij deze belangrijke afzetmarkt beter een oogje in het zeil te kunnen houden. Volkswagen bevestigt tegelijkertijd geruchten dat de samenwerking met Ford een stuk verder kan gaan dan alleen bestelwagens. Overname van de Amerikaanse collega wordt evenwel expliciet uitgesloten. Ook voor Ford is dit trouwens niet aan de orde. “Ford en Volkswagen blijven concurrenten. De voorgestelde samenwerking gaat volstrekt niet over commerciële, marketing of prijsstrategieën”, aldus een woordvoerder.

Het in de inleiding genoemde investeringsplan is liefst 150 miljard euro groot. Dit bedrag zal in de komende 5 jaar (2019 tot en met 2023) worden uitgegeven. Bijna een derde (44 miljard euro) is bestemd voor elektrische auto’s, nieuwe mobiliteitsdiensten, autonoom rijden en digitalisering. Rode draad hierbij is dat dit allemaal onderwerpen zijn die de internationale autowereld, en zeker Volkswagen, vandaag de dag in zijn greep houdt. Maar tegelijkertijd is het gissen naar de omzet die met deze nieuwe investeringen gegenereerd kan worden en dus is het winstpotentieel onzeker. Blijft de verkoop van elektrische auto’s sterk achter bij de verwachtingen, dan heeft Volkswagen een serieus probleem.

In 2020 moet 20 procent van alle verkochte Volkswagens in Nederland volledig elektrisch zijn. Daarmee blijft het merk, Tesla natuurlijk uitgezonderd, de concurrentie ver voor. Die zijn weliswaar zonder uitzondering ook allemaal druk bezig met het optuigen van een elektrisch modelgamma, maar het tempo waarin Volkswagen de transitie aanpakt, ligt aanzienlijk hoger dan bij de andere fabrikanten. Kia heeft met de e-Niro voor komend jaar een verkooptopper in huis. De importeur verwacht dat in 2020 tussen de 8 en 10 procent van alle nieuwe Kia’s elektrisch zal zijn. Ford denkt in 2020 rond de 1.000 elektrische auto’s te verkopen in Nederland. Het betreft een cross-over die qua formaat tussen de Ecosport en de Kuga invalt. Dit in Noord Amerika te produceren model zal volgend jaar door Ford worden gepresenteerd, maar wordt pas in het vierde kwartaal van 2020 in Europa verwacht. Bij de Renault importeur volgen ze de Nederlandse regering die uitgaat van 10 procent marktaandeel in 2021. De Fransen willen in over 4 jaar 8 (deels)elektrische modellen in de showroom hebben staan. Exclusief het hybride repertoire denkt Renault volgend jaar 5 procent marktaandeel te halen. Op korte termijn denkt het merk dat de Zoé nog veel groeipotentieel biedt. Dit model krijgt in 2019 een opvolger. Later zal Renault een elektrische auto voor het C segment introduceren.

In de afgelopen jaren is het marktaandeel van volledig elektrische auto’s ieder jaar verdubbeld. Dit jaar zijn het Tesla, Nissan, Jaguar en Hyundai die de grootste aantallen verkopen. Naar schatting komt het marktaandeel dit jaar uit op 4 procent en in 2019 op 6 procent. Extrapolerend zal in 2020 meer dan 1 op de 10 Nederlandse autoconsumenten voor een elektrisch model opteren. Toch denken maar weinig merken dat percentage te halen. Met als enige uitzondering dus Volkswagen. Dit merk wil over 2 jaar 10.000 elektrische auto’s verkopen. Daarmee zou het marktaandeel van Volkswagen in Nederland in het betreffende segment uitkomen op 20 procent. En in het kielzog van de moeder zullen de andere merken uit de familie volgen. Aantallen worden niet gecommuniceerd, maar zeker is dat Audi, Seat noch Skoda in de buurt van de 20 procent zal komen. Porsche kan daarentegen wel voor een verrassing zorgen, als de Taycan tenminste goed aanslaat als alternatief voor de Tesla Model S.

In 2025 moet de helft van alle verkopen van de Volkswagen Groep gegenereerd worden door (deels)elektrische modellen. Zeker voor een fabrikant die nog geen afstand wenst te doen van diesels (in tegenstelling tot onder andere Honda, Jaguar, Nissan, Subaru, Suzuki en Volvo) is dat een erg ambitieuze doelstelling. Volkswagen start volgend jaar met de productie van de I.D. Neo; een compacte elektrische middenklasser op basis van het nieuw ontwikkelde, modulaire MEB platform die op termijn het stokje van de Golf moet overnemen (en daarmee ook in één adem genoemd kan worden met de Kever). Het debuutmodel krijgt een actieradius van minimaal 330 kilometer (gemeten volgens WLTP norm).

Het Volkswagen concern gaat ook laadsystemen leveren aan klanten. Want vooral als het gaat om deze infrastructuur zijn er nog wel zorgen in Wolfsburg. Nederland heeft weliswaar zijn zaken goed voor elkaar, maar in veel andere landen is opladen een probleem. Overheden zullen hun verantwoordelijkheden moeten nemen, maar aangezien hun begroting niet van elastiek is (Italië denkt daar anders over), is het de vraag of er geld is voor de aanleg van een laadinfrastructuur. Ook zullen stimuleringsmaatregelen nodig blijven zolang de aanschafprijs van een elektrische auto nog niet gedaald is naar het niveau van een dieselmodel. Over overbelasting van energienetwerken zijn er geen zorgen bij Volkswagen: er wordt hard gewerkt aan slimme laadoplossingen waarmee dit kan worden voorkomen.

Van de Neo moeten in 2020 de eerste honderdduizend exemplaar verkocht worden. Daarmee komt de massadoorbraak van de elektrische auto dichtbij. Toch denkt Volkswagen de echte klapper pas medio 2022 of 2023 te maken, als een emissieloos B segment SUV verkoopklaar is. In de komende 3 jaar zullen er in totaal 27 modelintroducties plaatsvinden. Volkswagen wil hiermee laten zien dat elektrische mobiliteit de ruggengraat van het concern wordt. In 2025 moet de verkoop uitkomen op 1 miljoen exemplaren. Een dergelijk afzetaantal is essentieel om de kostprijs van een elektrische auto snel te kunnen laten dalen. Volkswagen denkt namelijk dat zij door schaalvergroting binnen afzienbare tijd een emissieloos model voor een vergelijkbaar tarief kan aanbieden als een diesel.

Topman Herbert Diess (foto) laat zich door deze onzekerheid niet van de wijs brengen: “Wij willen de innovatie verder versnellen”, aldus de CEO. Gelukkig heeft hij de dekking van de Raad van Bestuur. Gaat Volkswagen het schip in met haar investeringsplan, dan komt niet alleen de positie van Diess ter discussie te staan. Hoewel men in Wolfsburg flinke financiële reserves heeft, kan de genoemde 150 miljard euro niet in één keer worden opgehoest. Daarom zal er de komende jaren flink bezuinigd gaan worden op andere bedrijfsonderdelen. Ook dient de winstgevendheid bij de diverse merken opgevoerd te worden.

Op die manier zal de winstgevendheid van Volkswagen niet onder druk komen te staan. Daarmee wil Diesss beleggers geruststellen. Doel is om zowel de kapitaalinvesteringen als de uitgaven voor R&D in 2020 te verlagen naar 6 procent van de omzet. De Volkswagen Groep mikt daarbij op een kasstroom van 10 miljard per jaar, maar erkent dat de dieselcrisis ook in de komende 2 jaar nog tot grote extra uitgaven zal leiden. De vergadering van de Raad van Bestuur vond plaats één dag na de rechterlijke uitspraak die Duitse steden opdraagt om op meerdere plekken diesels (van voor 2015) te bannen. Diess laat doorschemeren dat hij niet ongelukkig is met dergelijke verboden. “Laat duidelijk zijn dat dit voor ons concern een uitdaging vormt. Daar zijn soms zorgen over, maar het is evident dat de rechterlijke uitspraak de verkoop van elektrische auto’s een impuls zal geven”.

Een deel van de geplande bezuinigingen moeten via samenwerking tot stand komen. Bijvoorbeeld met Ford. De gesprekken over vergaande krachtenbundeling verlopen voorspoedig, zo laat Diess weten. “De 2 ondernemingen vullen elkaar zeer goed aan, zowel op productniveau als voor wat betreft afzetregio’s”. En inderdaad: Ford is een topspeler op het Noord Amerikaanse markt, waar Volkswagen slechts een bijrol vervult. In China zijn de rollen omgedraaid. De gezamenlijke bouw van bedrijfswagens (bestelbusjes en pick-ups) blijft het primaire doel maar andere terreinen waarop de krachten gebundeld kunnen worden zijn inmiddels al in kaart gebracht. Het is goed denkbaar dat er vanaf medio 2022/2023 schouder aan schouder opgetrokken gaat worden in het Europese A segment. Daar wordt door beide partijen nu onvoldoende geld verdiend.

Ondertussen werkt Volkswagen in haar eentje gestaag verder aan haar elektrische modellenoffensief. In Duitsland zullen 3 fabrieken (Emden, Hannover en Zwickau) geschikt worden gemaakt voor de bouw van dit soort auto’s. In Emden loopt nu nog de Passat van de band, maar de productie van deze middenklasser (waar steeds minder vraag naar is) verhuist naar de Skoda fabriek in Kvasiny in de Tsjechische Republiek. De herschikking is overigens pas voor 2023 gepland. De fabricage van de Skoda Karoq en de vrijwel identieke Seat Ateca verhuist rond die tijd naar een nog te bouwen nieuwe fabriek in Oost Europa. Momenteel wordt daarvoor een geschikte locatie gezocht. Wereldwijd worden door het Volkswagen concern 16 fabrieken klaargemaakt voor de productie van elektrische auto’s.

Last but not least China. Voor de Volkswagen Groep is dit land de grootste afzetmarkt. In de eerste 9 maanden van dit jaar verkocht het concern uit Wolfsburg aldaar meer dan 3 miljoen voertuigen; een goede 5 procent meer dan een jaar eerder. Om die groei vast te houden, heeft Diess zichzelf eindverantwoordelijk gemaakt voor China. De huidige eerste man, Jochem Heizmann, wordt halverwege januari met pensioen gestuurd. De dagelijkse leiding van de ‘China divisie’ komt in handen van Stephan Wöllenstein die al meer dan 14 jaar in dit land werkt en daar onder meer de baas was van de joint venture met FAW.

Comments are closed.