Waarom de Volkswagen ID.3 niet de nieuwe Kever of Golf is

0

De Volkswagen Groep is begonnen met zijn elektrische modellenoffensief. De ID.3 heeft de aftrap gedaan. Daarvan zullen er in Zwickau op jaarbasis minimaal 100.000 exemplaren gebouwd gaan worden. Maar ook de dochters van Volkswagen zitten niet stil. Het gevolg is dat de totale output aan elektrische auto’s van het concern uit Wolfsburg volgend jaar boven de 500.000 exemplaren zal uitkomen; een gigantisch aantal voor een fabrikant die vorig jaar afgerond 25.000 emissieloze voertuigen produceerde (e-Up, e-Golf en e-Crafter). Ter vergelijking: Tesla bouwde vorig jaar circa 240.000 elektrische auto’s.

De 500.000 exemplaren die voor 2020 op de rol staan, dienen niet alleen met de e-Up, e-Golf, e-Crafter en ID.3 gegenereerd te worden, maar ook met hulp van Audi (e-Tron, e-Tron Sportback, Q2 L e-Tron in China), Porsche (Taycan), Seat (e-Mii, el-Born), Skoda (e-Citigo, iV cross-over). Volkswagen voegt daar dan zelf vanuit mondiaal perspectief de e-Bora, de e-Lavida, de e-Caddy, de e-Transporter, de e-TGE, de Moia Shuttle, de ID.4 (de productieversie van de ID.Crozz conceptstudie) aan toe.

Betekent dit de doorbraak van de elektrische auto? Nee, die ligt al even achter ons. Althans, in Nederland, Noorwegen en de Verenigde Staten. Maar de elektrische stormloop is echter voor volgend jaar gepland. Bij Mercedes-Benz zal de productie van de EQ C goed op stoom komen en hetzelfde geldt voor de elektrische B segment modellen van PSA (DS 3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e, Peugeot e-208). Verder zullen Hyundai en Kia het productiegaspedaal voor de Kona Electric en de e-Niro nog dieper intrappen. Bij Honda is de ‘e’ de nieuwe elektrische ster: zijn naam benne kort, maar zijn daden zouden wel eens groot kunnen worden, in die zin dat de verkopen van de ‘e’ in Europa die van alle andere modellen van het merk bij elkaar opgeteld waarschijnlijk gaan overtreffen.

Na 2020 gaat het elektrische offensief van de Volkswagen Groep door. In totaal zijn er 70 modellen op basis van het MEB platform van de ID.3 gepland. Die zullen in het tijdvak tot 2028 worden gelanceerd. Op basis van het MQB platform heeft de Volkswagen Groep inmiddels 55 miljoen benzine, diesel en (stekker)hybride auto’s gebouwd. Voor MEB is een soortgelijke verkoopcarrière gepland (de afkorting staat voor: Modulare Elektroantriebs Baukasten). Dit platform is nog variabeler dan het MQB onderstel. Het is geschikt voor B segment modellen (formaat Polo en T-Cross) tot meer dan 5 meter lange auto’s met een wielbasis van ruim 3 meter. Ook kan er gevarieerd worden met de wielgrootte, de spoorbreedte en de aandrijfvorm (achterwiel of vierwiel aandrijving). Daarnaast is het accupakket schaalbaar. Onder de streep betekent dit dat zo’n beetje elke autoconsument met MEB bediend kan worden.

Vanwege dit modellen en verkooppotentieel wordt MEB als het belangrijkste project in de geschiedenis van Volkswagen beschouwd na de overgang van de Kever naar de Golf. Opvallend is dus dat de achterwielen net als bij de Volkswagen waar het allemaal mee begon de hoofdrol krijgen: de elektromotor zit namelijk achterin. Daarvan zijn 2 vermogenversies beschikbaar: 170 en 204 pk. Wie bijbetaalt, kan ook een 102 pk sterke elektromotor voorin krijgen. Dat maakt van de MEB Volkswagen een vierwiel aangedreven auto met een gecombineerd vermogen van 306 pk. In standaardconfiguratie (dus met 170 pk) kan de ID.3 in minder dan 8 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u, maar bij de duurdere versies ligt de limiet bij 180 km/u.

Het 14 centimeter hoge batterijenpakket bevindt zich centraal tussen de assen in de wagenbodem van het MEB platform, veilig ingepakt in een aluminium crashbestendig frame. Er zijn vooralsnog 3 capaciteitversies gepland: 45, 58 en 77 kWh, maar technisch is meer dan 100 kWh mogelijk. Bij het MEB ontwerp is rekening gehouden met de volgende generatie autobatterijen. Die zijn van het zogeheten Solid State type en moeten medio 2025 productierijp zijn. Het voordeel is een lager gewicht in combinatie met een grotere capaciteit. Standaard zijn de MEB modellen met een type 2 stekker met maximaal 11 kW op te laden. Optioneel is ook een 3-fasen stekker voor snel laden met 125 kW mogelijk.

Zal de ID.3 op de automarkt hetzelfde teweegbrengen als de Kever na de oorlog en de Golf in 1974? Kijkend naar het enorme aantal modelvarianten dat gepland is plus de bijbehorende productieprognose, kan bravoure het Duitse autoconcern niet worden ontzegt. Volkswagen, dat met het elektrische offensief na het dieselschandaal haar naam probeert te zuiveren, verwacht dat in 2025 circa 20 tot 25 procent van haar wereldwijde verkopen met emissieloze modellen gerealiseerd kan worden. Tegen die tijd moeten er 22 miljoen elektrische auto’s van de band zijn gerold, waarvan de eerste 500.000 stuks dus volgend jaar al.

Aan de ambities van Volkswagen zal het niet liggen, maar kan de ID.3 in één adem met de Kever en Golf worden genoemd? De originele Volkswagen had als voordeel dat die in de jaren vijftig aan de basis stond van de markt voor importauto’s in de Verenigde Staten. Van die ‘geluksfactor’ is nu geen sprake. En is het design van de ID.3 net zo geslaagd als dat van de eerste generatie Golf uit 1974? Op basis van de eerste foto’s heeft Autointernationaal.nl grote moeite om die vraag met “ja” te beantwoorden. Daarvoor is het ‘Opel Ampera-e’ gehalte van de ID.3 net even te hoog.

De elektrische Volkswagen zal het dus van zijn innerlijke kwaliteiten moeten hebben. Het ruimteaanbod is in ieder geval bijna net zo groot als die van de Touran, ondanks dat de ID.3 afgerond 15 centimeter korter is dan de Golf. En bij een instapprijs van minder dan 33.000 in Nederland worden alternatieven als de Nissan Leaf en de kleinere Renault Zoé compleet weggespeeld. De Peugeot e-208 is kraakvers, maar krapper, langzamer en heeft een minder grote actieradius zonder goedkoper te zijn. De trendy BMW i3 heeft wellicht meer cachet, maar ook die legt het qua ruimteaanbod en rij bereik af tegen de ID.3 terwijl hij bijna anderhalf keer zo duur is.

Zit Volkswagen dus toch op rozen met haar ID.3 en de rest van de geplande MEB modellen? De eerste paar jaar misschien wel. Net zoals de Up enige tijd de referentie in het A segment was. Maar al rap kwamen de Koreaanse concurrenten Hyundai en Kia met nieuwe edities van hun i10 respectievelijk Picanto, waarna zelfs de chauvinistische Duitse pers moest erkennen dat dit betere producten waren dan de eigen Volkswagen Up. Dit voorland wacht ook de ID.3. Ten tijde van de Kever was Korea in oorlog(chaos) en toen de Golf op de markt verscheen, stond de eerste generatie Hyundai Pony nog op de tekentafel. Nu liggen de kaarten heel anders. Nee, de ID.3 kan, hoe graag Volkswagen dat ook wil, niet in één adem met de Kever en Golf genoemd worden.

Comments are closed.