In detail: de vernieuwde Audi Q7

0

Na de marktintroductie van verse edities van zowel de BMW X5 als de Mercedes-Benz GLE vindt Audi het tijd om de Q7 te vernieuwen, ook omdat de grote SUV inmiddels 4 jaar oud is. In het kader van de facelift krijgt hij het nieuwe design van de Q familie. Daarnaast wordt de Q7 ook in technisch opzicht geüpgraded. Milde hybride technologie voor alle motoren, Audi HD Matrix LED koplampen met laserlicht en het intuïtieve nieuwe digitale bedieningsconcept zijn slechts enkele voorbeelden van de opfrisbeurt. De modeljaar uitvoering van de Q7 arriveert medio september bij de Nederlandse dealers.

De vernieuwde Q7 heeft zoals gezegd de bekende SUV stylingkenmerken van de jongste Q modellen van Audi gekregen. Het meest prominente voorbeeld daarvan is de grote, 8-hoekige Singleframe grille met 6 verticale spijlen, waardoor de grote SUV nu agressiever oogt. Dat is geen overbodige luxe aangezien de Q7 vóór de facelift eigenlijk te weinig uitstraling had voor zo’n dure auto. De krachtige look wordt versterkt door een hertekende voorbumper met forse luchtinlaten opzij en de in de inleiding genoemde nieuwe (optionele) HD Matrix LED koplampen met laserlicht.

Achter verbindt een nieuwe chroomstrip de 2 lichtunits visueel met elkaar. Forse dorpels opzij zetten de grote bodemspeling en terreincapaciteiten volgens Audi extra aan. De dynamiek van de vernieuwde Q7 wordt optisch nog nadrukkelijker aangezet met het optionele S-Line exterieurpakket. Naast sportieve optische accenten voorziet dit tevens in een ietwat stijver sport onderstel met adaptieve luchtvering dat de rijhoogte met 15 mm verlaagt ten opzichte van de standaard ophanging.

Ook in dynamisch opzicht heeft Audi de Q7 vernieuwd. Naast de geoptimaliseerde vierwiel besturing, waarbij de achterwielen bij lage snelheden tot 5 graden tegengesteld meesturen en op de snelweg in gelijke richting meesturen voor extra stabiliteit, is ook elektromechanische actieve rolstabilisatie beschikbaar. Dankzij die technologieën is de Q7 wendbaar en nauwkeurig te plaatsen in zowel de stad als in scherpe bochten. Tegelijkertijd zou de Audi op de snelweg in goede SUV traditie juist zeer comfortabel en stabiel zijn, vooral in combinatie met de adaptieve luchtvering. Die garandeert tevens een grote variatie in bodemspeling, waarmee de Q7 mede dankzij standaard Quattro permanente vierwielaandrijving ook uitstekend buiten de gebaande paden zou presteren. De daarvoor bestemde Offroad stand kan via het standaard Audi Drive Select weggedrag systeem worden geselecteerd, als 1 van de 7 beschikbare rij profielen. Luchtvering is overigens standaard op alle 7-persoons uitvoeringen van de Q7.

Ongeacht de keuze voor 5 of 7 zitplaatsen troeft de Q7, die een maatvoering van 5.053 x 1.970 x 1.741 mm heeft, zijn in de inleiding genoemde directe concurrenten af; zowel wat interieurlengte als hoofd en elleboog ruimte betreft. Voorin én achterin. Afhankelijk van de stand van de rugleuning van de achterbank varieert de bagageruimte qua inhoud van 865 tot 2.050 liter. Een elektrisch bediende achterklep is standaard, voetbediening is als optie beschikbaar. Desgewenst levert Audi ook een achterbank waarvan alle 3 de stoelen individueel naar voren of achteren versteld kunnen worden, en waarvan ook de rugleuning verstelbaar is. Een derde zit rij met 2 elektrisch inklapbare zetels is eveneens te bestellen.

Het dashboard van de Audi Q7 kenmerkt zich door het nieuwe, digitale bedieningsconcept met 2 grote aanraakschermen. Er is sprake van zowel haptische als akoestische feedback. MMI Navigatie Plus garandeert volgens Audi ‘internetverbinding van de volgende generatie’. Het systeem omvat LTE Advanced, een Wi-Fi hotspot, natuurlijke stembediening en het uitgebreide Audi Connect dienstenpakket. Dat voorziet bijvoorbeeld in verkeerslicht informatie, navigatie via Google Earth en hybride radio. Nieuw is de Cloud gebaseerde Amazon stemservice Alexa, die in het MMI bedieningsconcept is geïntegreerd. Dat geldt tevens voor de nieuwste service van de autofabrikant uit Ingolstadt: Audi Traffic Light Information. Deze nieuwe service wordt stap voor stap uitgerold in een select aantal Europese steden. De adaptieve cruise assistent maakt reizen nog veiliger en meer relaxt door de functies van de adaptieve cruise controle, de fileassistent en de actieve spoorassistent met elkaar te combineren. Emergency Assist is eveneens nieuw: wanneer de bestuurder niet meer reageert, brengt het systeem de auto tot stilstand en activeert het bescherming & reddingsfuncties.

Alle motoren worden in de vernieuwde Q7 gekoppeld aan een 8-traps Tiptronic automaat. Bij de marktintroductie in september is er keuze uit 2 dieselmotoren. Kort daarna volgen een benzineversie en een stekker hybride variant. De milde hybride technologie die bij alle andere motorversies is geïntegreerd, zorgt voor een brandstofbesparing tot 0,7 liter op 100 kilometer. Het centrale onderdeel binnen dat systeem, de Belt Alternator Starter (BAS), voedt een 48 Volt elektrisch boordsysteem waarbij de teruggewonnen energie (tot 8 kW tijdens het afremmen) wordt opgeslagen in een compacte lithium/ion batterij. Meer informatie over de prijzen en exacte leverbaarheid volgt in aanloop naar de marktintroductie.

 

 

Reageren is niet mogelijk.