Prijs vergelijking Mercedes-AMG A 35 4Matic Limousine

0

Mercedes-AMG presenteert de Limousine versie van de A 35 4Matic. De ingrediënten zijn gelijk aan die van de Hatchback, maar je krijgt dus een sedanvorm als carrosserie: minder praktisch door het ontbreken van een grote achterdeur, maar wel met een royaler formaat kofferbak (50 liter extra, oftewel 420 liter).

De ’35 4Matic’ is de instap modellijn van het AMG gamma. Het getal staat voor een 306 pk / 400 Nm sterke versie van de 2,0 viercilinder turbomotor. De Hatchback beet september vorig jaar de spits af bij de 35 AMG modellen. In de toekomst volgen nog soortgelijke uitvoeringen van de CLA, de CLA Shooting Brake, de volgende generatie GLA, de GLB en wellicht de B klasse.

De A klasse Limousine kan in deze configuratie in 4,8 seconden naar 100 km/u accelereren. Daarmee is hij slechts 0,1 tel langzamer dan de Hatchback variant. Zijn topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Mercedes-AMG geeft een gemiddeld verbruik van 7,2 à 7,3 liter per 100 km op.

Vermogen en koppel kunnen over alle vier de wielen worden verdeeld. Afhankelijk van de rij omstandigheden wordt maximaal 50 procent van de motorkracht naar de exemplaren achter gestuurd. In de basis (lees: bij normale rij omstandigheden) is de A 35 AMG Limousine een voorwiel aangedreven auto. Schakelen gaat automatisch, via de 7-traps Speedshift DCT versnellingsbak met dubbele koppeling.

De ’35 4Matic’ uitvoering van de A klasse Limousine kan worden herkend aan een stijlvol trainingspak in de vorm van een specifieke voorbumper met grotere luchtinlaten, een AMG grille, zijschorten, 18 inch lichtmetalen velgen en een diffusor. Verder is de ’35 4Matic’ voorzien van een AMG uitlaatsysteem met kleppen.

Wanneer je van mening bent dat het uiterlijk nog wel wat heftiger mag, dan is er het optionele AMG Aerodynamics Package. Met dit pakket krijgt de A 35 4Matic Limousine een lip onder de voorbumper, een grotere splitter, een spoilertje op de kofferklep en een glanzend zwarte afwerking van de eerder genoemde diffusor. Wil je alles zwart hebben, dan moet je het AMG Night Package op de optielijst aanvinken.

Binnenin monteert Mercedes-AMG sportstoelen die bekleed zijn met kunstleer en microvezel. Rode stiksels en rode gordels moeten het sportieve DNA van deze A klasse benadrukken. Het AMG stuur is helemaal nieuw. De middenconsole verschilt van de doordeweekse uitvoeringen van de A klasse Limousine. Extra schakelaars laten jou het ESP preciezer bedienen, de schakelmodus op handmatig zetten en de dempers instellen. Het scherm toont AMG software waardoor je op elk moment interessante data kunt opvragen, zoals G krachten en motorgegevens.

Optioneel kun je gaan voor het AMG Performance stuur met rechts een draaiknop en een display erin en links 2 knoppen die in te stellen zijn met AMG functies. Heb je niets aan, maar je wilt het wel. De kofferklep gaat automatisch open als je met jouw voet een veegbeweging uitvoert onder de achterbumper. De Mercedes-AMG A 35 Limousine is 130 millimeter langer dan de Hatchback. De hoogte en de wielbasis (2.729 millimeter) zijn identiek.

Onderhuids heeft de sportieve uitvoering een technische upgrade ondergaan in de vorm van een AMG onderstel met adaptieve dempers, stuggere veren, krachtigere remmen en een directere besturing. Mercedes-AMG heeft de stijfheid van de carrosserie vergroot door een aluminium plaat onder de motorruimte te plaatsen. Daarnaast monteren de heren en dames uit Affalterbach extra verstevigingbeugels aan de onderzijde van de A klasse.

Het 4Matic systeem kan in de standen Comfort en Sport gezet worden waarbij die laatste setting geactiveerd wordt door de ‘ESP Sport Handling’ of ‘ESP Off’ knop in te drukken. Er is ook een rij standen knop, AMG Dynamic Select genaamd. Daarmee is de ’35 4Matic’ in de modi Slippery, Comfort, Sport, Sport+ of Individual te zetten. Deze standen hebben uiteraard invloed op de afstelling van het onderstel en op de gaspedaalrespons. Launch control, of ‘Race Start’ zoals Mercedes het noemt, zit ook op deze AMG.

De A 35 4Matic Limousine komt in de zomer naar Nederland. De prijs gaat 66.957 euro bedragen. Daarmee is de sportieve sedan opvallend genoeg iets goedkoper dan de 67.639 euro kostende Mercedes-AMG A35 4Matic in Hatchback vorm.

Mercedes-AMGAlfa RomeoAudiKiaVolvo
A-klasse LimousineGiuliaS3 LimousineStingerS60
35 4MaticVeloce AWD Packs2.0 TFSI Quattro2.0 Turbo GT-LineT8 Polestar Engin.
66.957 euro± 65.000 euro64.440 euro68.995 euro64.875 euro

Ter vergelijking: de 300 pk sterke Audi S3 Limousine kost 2,5 mille minder (64.440 euro) en is op het sprintonderdeel 0,1 tel sneller, maar moet het doen met een veel minder tot de verbeelding sprekend dashboard zonder MBUX spraakassistent.

 

Dit artikel is een prijs update van het nieuwsbericht van 20 maart 2019, 13.25 uur.

Comments are closed.