Alpine blijft raceversies van de A110 ontwikkelen. Na de Cup en GT4 uitvoeringen is het nu de beurt aan deze Rally. Die wordt gehomologeerd voor de FIA R-GT klasse.
Eerder dit jaar kondigde Alpine aan dat de A110 een Rally competitieversie zou krijgen. De betreffende bolide wordt voorgesteld tijdens de Rally van Mont-Blanc Morzine. De homologatieprocedure voor de FIA R-GT klasse loopt momenteel en de verwachting is dat de A110 Rally vanaf 2020 inzetbaar is. De grote concurrenten? De Abarth 124 R-GT en de sportwagens van Porsche (Cayman GT4 en 911). En het prijskaartje? Minimaal 150.000 euro zonder belastingen en andere bijkomende kosten. Voor een klein beetje extra krijg je ook de klassieke Alpine blauwe kleur erbij en een systeem om de data uit te meten.
Voor de set-up vertrouwt Alpine op de input van Emmanuel Guigou en Laurent Pellier: gereputeerde rallyrijders die weten wat winnen is. Ze kregen de opdracht om de A110 Rally naast snel en veelzijdig ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk te maken, zodat minder professionele piloten eveneens het potentieel kunnen aanwenden.
Het is al met al een historisch zeer verantwoorde variatie op het A110 thema omdat ook de originele Alpine veelvuldig voor competitiedoeleinden werd ingezet. Die maakte in 1973 gehakt van iedereen in de WRC. Niet gek, want de kampioenauto woog slechts 700 kilo en had een 155 pk sterke 1,6 liter motor op de achteras. Daarmee stuurde hij vele malen beter dan de concurrentie. Het was een winnend rallyrecept, dat nu vertaald is naar de 21ste eeuw. Nog steeds is er sprake van een lichtgewicht wagentje met de motor dicht bij de achteras, maar dit keer met bijna dubbel zo veel vermogen.
De in samenwerking met Signatech ontwikkelde A110 Rally gebruikt het lichtgewicht onderstel dat ook toegepast wordt voor zowel de Cup als de GT4 circuitracers, maar krijgt een specifieke afstelling. Concreet betekent dit een vering met hydraulische aanslagpunten, specifieke Brembo remmen, een heftige set veren en idem dempers. Om het geheel op de weg te houden prijkt er op de achterzijde een grote koolstofvezel vleugel.
Het zal geen verrassing zijn dat het interieur van de A110, voorzien van een rolkooi, fors is gestript. In plaats van alle ‘verdwenen’ overbodige luxe kan de koper rekenen op aangepaste Sabelt kuipstoelen met een 6-punts harnas. Onder de streep moet dit het perfecte rallykanon opleveren.
Centraal achterin ligt de bekende 1,8 liter turbomotor, gekoppeld aan een sequentiële 6 versnellingsbak. Tussen de aangedreven achterwielen zit een sper differentieel. De koppelkarakteristiek van de geblazen 4-pitter werd herzien zodat het blok meer koppel onderin ontwikkeld. Het piekvermogen bedraagt 304 pk. Ter vergelijking: in de A110 en A110 S is het blok respectievelijk 252 en 292 pk sterk.
De A110 die nu in de showrooms staat, is al beschikbaar in een aantal smaken. Naast de reguliere uitvoeringen Pure en Legende levert Alpine namelijk aan S variant, Voor wie graag op het asfalt tekeer gaat met de retro Alpine, kan in het Franse Dieppe dus aankloppen voor een exemplaar van de niet straatlegale Cup of GT4 circuitversies.