Volkswagen gaat haar klassiekers elektrificeren

0

Volkswagen zal op de IAA van Frankfurt, die van 12 tot en met 22 september plaatsvindt, niet alleen de productieversie van de ID.3 onthullen, maar toont aldaar ook de e-Beetle annex e-Käfer. Een milieuvriendelijke, elektrische Kever dus. En niet de zoveelste conceptvariatie op het studiemodel ID thema.

De auto die een dochteronderneming van Volkswagen, genaamd Volkswagen Group Components, zal tonen is een roomwitte Kever Cabrio uit begin jaren zeventig (type 1302) die in samenwerking met de elektrische klassiekerspecialist eClassics is omgebouwd tot een volledig elektrisch exemplaar. Daartoe moest ook de carrosserie worden aangepast. Met name aan de dikke dorpels kan je goed zien, dat dit geen gewone Kever Cabrio is met een kloppend hart in de vorm van een luchtgekoelde boxermotor, maar dat in de wagenbodem een accupakket zit. Die voorzien de elektrische aandrijflijn van stroom.

Het lithium/ion accupakket is net als de rest van de aandrijflijn afkomstig van de e-Up en meet derhalve 36,8 kWh. De elektromotor levert 82 pk, wat ondanks het door de ombouwoperatie fors verhoogde gewicht (tot 1.280 kilo) toch acceptabele prestaties zou moeten opleveren. De sprint naar 100 km/u neemt iets meer dan 13 seconden in beslag. De topsnelheid bedraagt 150 km/u. Hetgeen nog een knappe prestatie is voor een dergelijke windvangende auto. Bij de e-Up is de topsnelheid overigens begrensd op 130 km/u. Wie het rustiger aan doet, moet ongeveer 200 km kunnen rijden met deze elektrische Kever. Dat is 10 km meer dan de actieradius van de e-Up. Daar lijkt geen logische verklaring voor te zijn, tenzij Volkswagen Group Components en eClassics er van uit gaan dat men écht heel rustig aan doet met deze open e-Käfer.

Opladen doe je via de aansluiting die keurig en onzichtbaar in het rechter achterlicht is weggewerkt. Dankzij de moderne e-Up techniek behoort ook snel laden tot de mogelijkheden. Verder vergt de elektrische aandrijflijn natuurlijk veel minder onderhoud, hoef je geen rekening te houden met klachten over een oliewalm en is gepruts om de carburateur af te stellen overbodig.

Volkswagen en eClassics melden dat de in Frankfurt te tonen e-Käfer bijna productierijp is. Dit betekent dat de elektrische Kever binnenkort daadwerkelijk kan worden aangeschaft. In de toekomst gaan Volkswagen en eClassics ook andere klassiekers ombouwen. Gedacht wordt aan de historische T1 en T2 busjes en de Porsche 356. Doel is elektrische versies van klassieke auto’s bouwen waar iedereen van houdt, zo laat Volkswagen Group Components baas Thomas Schmall weten. Met name voor de zwaardere klassieke busjes zal de aandrijflijn van de e-Up vermoedelijk niet volstaan, maar volgens Volkswagen en eClassics kan ook de MEB techniek van de ID.3 worden gebruikt. Dat betekent een aanzienlijk hoger prestatieniveau en een grotere actieradius. En dankzij de hypermoderne aandrijving geen ellende met milieuzones.

De prijzen van de omgebouwde modellen zijn nog niet bekendgemaakt. De reden hiervoor laat zich raden: bij dergelijke specialistische ombouwklussen is er alle reden om het hart vast te houden. Ook in andere opzichten is er nog heel veel onduidelijk over het project. Zo is nog niet bekend of men zich met een eigen klassieker bij Volkswagen en eClassics kan aankloppen, of dat het bedrijven alleen door hen aangepaste modellen gaat verkopen. Ook is het onduidelijk of men de originele motor mee naar huis mag nemen en of deze wellicht terug te plaatsen is. Gelet op de aangepaste dorpels, lijkt dat niet het geval te zijn, maar je weet maar nooit. Met het oog op de mogelijk waarde van de betreffende klassieker is dat toch wel iets om rekening mee te houden.

Desalniettemin is er sprake van een lovenswaardig initiatief van Volkswagen. Want zeg nou zelf, als de Kever (Cabrio) straks de binnenstad niet meer in mag, dan is het daar toch een stuk minder gezellig? Het ombouwen van auto’s met een verbrandingsmotor naar een volledig elektrisch exemplaar gebeurt overigens bij steeds meer (kleine) bedrijven.

Reageren is niet mogelijk.