Audi: Duesmann moet schot in het verkoopherstel brengen UPDATE

0

Audi krijgt een nieuwe CEO. Dit betekent dat de huidige baas van het Duitse premium merk, de Nederlander Bram Schot (58), kan vertrekken. Hij verlaat het Volkswagen concern eind maart 2020. Schot wordt opgevolgd door Markus Duesmann (50).

Schot (links op de foto) was CEO van Audi sinds juni 2018. Amper 13 maanden na zijn aanstelling krijgt hij nu dus de wacht aangezegd. Autointernationaal.nl voorspelde eerder al dat hij slechts een tussenpaus zou zijn bij Audi. Schot laafde zich in interviews met Nederlandse media. Die vraaggesprekken kenmerkten zich door brallerige taal waarmee hij zich in Ingolstadt en Wolfsburg weinig populair maakte. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat het Volkswagen concern hem geen andere topfunctie aanbiedt.

Duesmann (rechts op de foto), die een ingenieursachtergrond heeft, was eerder actief bij rivaal BMW, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van motoren en de inkoop. Hij werd al vrij snel (nadat gebleken was dat Schot een ‘miskoop’ was) benaderd door Herbert Diess, de topman van het Volkswagen concern, maar mag pas op 1 april 2020 aan de slag vanwege een concurrentiebeding. Diess was net als Duesmann voorheen ook werkzaam voor BMW.

“Bram Schot nam de leiding over Audi in een moeilijke periode, hij deed dat met succes en bracht belangrijke veranderingen aan”, zegt Diess, die naast topman van het Volkswagen concern ook voorzitter van de Raad van Toezicht bij Audi is. Hij prijst hem regelrecht het graf in want ondanks de toegedichte kwaliteit is Diess de huidige topmanager van Audi liever kwijt dan rijk.

Schot nam vorig jaar zomer het stuur bij Audi over van Rupert Stadler, die door de sjoemel diesel affaire ernstig in opspraak was geraakt en als gevolg daarvan maandenlang in de gevangenis belandde. Maar de Nederlander is er niet in geslaagd om het premium merk door woelige wateren te gidsen. De verkoopachterstand op de rivalen BMW en Mercedes-Benz blijft groot. Mede daardoor kampt Audi nu met overcapaciteit en moeten er zowel productiediensten als arbeidsplaatsen geschrapt worden. De onderbenutting in de Duitse fabrieken en de onvermijdelijke afvloeiingsregeling voor overtollig personeel brengt de winstgevendheid in gevaar. Dat is wel het laatste wat Diess kan gebruiken omdat Audi tot voor kort veel geld in het laatje bracht. Die centen heeft de Volkswagen topman hard nodig voor de financiering van zijn elektrische offensief. Hij is dan ook niet blij met het ondermaats presteren van Schot.

Ook na zijn ontslag bij het Volkswagen concern blijft Schot in interviews brallerige taal uitslaan en zichzelf op de borst slaan. Hij meent zijn opdracht vervuld te hebben en Audi klaargestoomd te hebben voor een elektrische toekomst. Daarom zou hij nu toe zijn aan “een nieuw avontuur”. Dat avontuur wordt hem evenwel niet bij het Volkswagen concern gegund, want topman Diess is helemaal klaar met Schot en zijn mediageilheid.

Het is om deze reden niet verwonderlijk dat men in Wolfsburg meer verwachten van Duesmann. Hopelijk lukt het hem, in tegenstelling tot Schot, wél om onder meer de omzet en winst bij Audi omhoog te krikken. Duesmann krijgt daarna als taak om de befaamde slogan van het merk met de 4 ringen, Vorsprong durch Technik, opnieuw inhoud te geven. Niet alleen Diess heeft meer vertrouwen in de Duitser dan in Schot, ook de voorzitter van de ondernemingsraad van Audi, Peter Mosch, is die mening toegedaan: “Wij verwachten dat Duesmann en zijn team ervoor gaan zorgen dat Audi een stabiele tijd tegemoet gaat”. Daar ontbrak het in de tussenpausperiode van Schot dus aan. Wat de Rotterdammer vanaf 1 april gaat doen, is vooralsnog onbekend.

Dat de voorzitter van de ondernemingsraad geen traan zal laten om het vertrek van Schot, is niet verrassend. Omdat de in Duitsland geproduceerde Audi modellen kampen met teruglopende verkopen, vreest Mosch voor banenverlies. Dat droeg bij aan de weerstand die Schot opriep bij de eigen organisatie. Hierdoor rommelde het al een tijdje rond de Audi baas. De afgelopen maanden verschenen diverse berichten in Duitse media waarin zijn aanstaande vertrek werd aangekondigd. Maar Schot blijft dus krachtig ontkennen dat zijn positie op de tocht stond. Hij beaamt evenwel dat het in de directieburelen van Audi soms stevig knetterde. Schot pocht dat onder zijn bewind de glimlach terug is op de werkvloer, maar daar denkt het personeel in de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm vermoedelijk heel anders over. Daar hangt veel personeel immers ontslag boven het hoofd.

UPDATE

Schot probeert, in een reactie op dit artikel, zijn gezicht te redden door in een interview met een bruine neus halende journalist te zeggen dat het zijn eigen wens is om de Volkswagen organisatie te verlaten. Dat is om diverse redenen ongeloofwaardig. In de eerste plaats is het reorganisatieplan nog niet af. Ook het bezuinigingsprogramma is niet voltooid. Welke zichzelf respecterende manager wil nou het veld ruimen voordat dit soort klussen zijn voltooid? En denkt Schot nou echt dat hij een kans zou hebben gemaakt om op de bestuurdersstoel van Audi te blijven als het concurrentiebeding van Duesmann was afgelopen? Schot beweert dat Audi hem graag voor langere tijd als CEO had aangehouden. Echt gelul, want waarom is Duesmann dan door Diess weggekocht bij BMW? Typisch trouwens dat hem geen enkele andere functie bij Audi of Volkswagen is aangeboden. Het zou sowieso demotie hebben betekent. Het valt ook op dat Diess in zijn afscheidswoord (zie vierde alinea) met geen woord rept over ‘het verlies voor de Volkswagen organisatie’. Of het op een andere manier jammer te vinden dat Schot niet behouden kan blijven voor het bedrijf. Schot heeft trouwens nog geen ander werk. Dat maakt vertrek uit eigen beweging ook ongeloofwaardig.

 

Ook Nederlander bij BMW op de schopstoel

Schrale troost voor Schot is dat hij niet de enige Nederlandse autobaas is die bij een Duitse autofabrikant op de schopstoel zit. Media bij onze oosterburen berichten dat de dagen van Pieter Nota, verkoopdirecteur van de BMW Groep, geteld zijn. Volgens Duitse kranten moet hij ” er rekening mee houden dat zijn contract in 2020 niet verlengd wordt”. Er wordt gemeld dat de 2 maanden geleden aangetreden nieuwe topman van BMW, Oliver Zipse, tijdens een bijeenkomst van managers met zijn voorstellen voor een slagvaardiger marketingbeleid Nota (foto) de wacht heeft aangezegd.

Er zouden zelfs al kandidaten voor zijn opvolging zijn: Bernhard Kuhnt, die nu leiding geeft aan de Noord Amerikaanse divisie, en Jochen Goller die momenteel de bedrijfsactiviteiten in China aanstuurt. Nota is sinds januari 2018 verkoopdirecteur bij BMW.

 

Reageren is niet mogelijk.