Alpine ziet de vraag dalen en verlaagt de productie

0

Alpine plant voor haar fabriek in Dieppe kondigde een significante vermindering van de productie van de A110 in 2020. Het personeel is hiervan reeds op de hoogte gebracht. Ondanks de recente lancering van de A110 S heeft Alpine momenteel moeite om de orderboeken gevuld te krijgen.

Het is nu ruim 2 jaar geleden dat het Franse meisje haar comeback maakte en eenmaal voorbij de euforie van de nieuwheid, vertraagt de vraag. Daar hebben met name sportwagens last van. Gestimuleerd door een historische renaissance en grotendeels ondersteund door een lyrische pers, heeft de productie van de Alpine A110 een verpletterende start gehad, maar de huidige daling van de vraag is des te brutaler. De vertraging in de orderstroom die dit jaar is opgetreden, zal volgend jaar verder toenemen, zo is de verwachting.


Op het hoogtepunt van de media-aandacht voor de A110, nu zo’n 12 maanden geleden (toen Alpine een serieuze kanshebber was om de ‘Auto van het Jaar 2019′ titel in de wacht te slepen) bedroeg de piekproductie 23 auto’s per dag en zelfs toen waren er levertijden. Momenteel verlaten er per dag niet meer dan 15 exemplaren van de sportwagen de fabriek in Dieppe, maar ook dat blijkt te veel te zijn in verhouding tot de huidige vraag. Daarom zal de output vanaf januari verder worden verlaagd naar gemiddeld slechts 7 voertuigen per dag.

Alpine was verheugd dat zij de totale productie van de originele A110 (7.000 exemplaren) in slechts 2 jaar tijd had geëvenaard, maar dat tempo van 4.000 sportwagens op jaarbasis zal in 2020 met meer dan de helft worden teruggebracht. Dat is lager dan verwacht, maar ook een productievolume van 7 auto’s per dag blijft op zichzelf vrij hoog voor een nichemodel dat geen cabriolet afgeleide heeft, dit in tegenstelling tot de Porsche 718 en de Alfa Romeo 4C. Dat de vraag terugloopt, is ook in Nederland merkbaar. Afgelopen maand werden slechts 4 exemplaren van de A110 op kenteken gezet. Vorig jaar november waren dat er nog 5 stuks. Hoewel het verschil minimaal is, is het vermoedelijk toch een teken aan de wand.

Wat is er aan de hand? Ten eerste ontsnapt de A110 niet aan de ijzeren wetten van de levenscyclus van een (auto)product. Die is nog korter bij nichevoertuigen waarvan de vraag zich concentreert in de eerste jaren na het marktdebuut. Het management van Alpine was zich hier uiteraard van bewust. Men had de renaissance van het Franse automerk willen bestendigen door de toevoeging van de S versie van de A110 aan het gamma, afgelopen voorjaar. Dat blijkt inderdaad een essentiële follow-up te zijn. Maar het is niet genoeg, zo lijkt het. De A110 S vertegenwoordigt momenteel de helft van de bestellingen, maar dat is niet genoeg om de verkoopcurve te laten stijgen, met name door de vraagdaling van meer dan 60 procent in eigen land.

Op de aankondiging dat Alpine haar productie in januari fors gaat verlagen, is door het fabriekspersoneel met gemengde gevoelens gereageerd. Het betekent dat het schrappen van arbeidsplaatsen in de toekomst helaas onvermijdelijk zal zijn. Vooralsnog heeft de inkrimping van het personeelsbestand alleen betrekking op uitzendkrachten. Een woordvoerder van Alpine laat weten dat “de afzetmarkt voor sportcoupé modellen zich al 2 jaar in een neerwaartse spiraal bevindt”.

Maar volgens een vakbondsfunctionaris bij de fabriek in Dieppe is dat niet de enige oorzaak. Het management van Alpine zou onvoldoende haar handen uit de mouwen steken bij het creëren van een internationaal distributienetwerk. De exemplaren van de A110 die tot nu toe zijn besteld, zijn geleverd aan fans van het eerste uur (en aan speculanten). Maar dit zijn in wezen klanten die het Alpine merk al kenden, zo betoogt Dominique Seraffin, secretaris van de CSE (Social and Economic Council). Exportkansen worden volgens hem niet of nauwelijks benut en de herbouw van het merkimago laat te wensen over. Zelfs het Franse dealernetwerk zou lijden aan een gebrek aan motivatie, toewijding en passie.

Alle hoop is nu gericht op de komst van een SUV ; een autotype dat inmiddels levensreddend is gebleken voor menig ander sportwagenspecialist, maar die wordt niet vóór 2021 verwacht. Desondanks: een dergelijk model kan het verkoopvolume verzekeren dat essentieel is voor het overleven van Alpine. In afwachting van het debuut van de SUV is er bij het merk, een nieuwe algemeen manager aangesteld: Patrick Marinoff, voormalig verkoopdirecteur bij Mercedes-AMG (foto boven). Hij wil de 70 wereldwijde dealers van Alpine een boost geven en voorkomen dat de wedergeboorte van het merk op een echec uitdraait …

Reageren is niet mogelijk.