In detail: de nieuwe Mercedes GLA

0

Mercedes heeft de tweede generatie GLA voorgesteld. Met deze stoer ogende cross-over gaat het premium Duitse automerk in het C segment de concurrentiestrijd aan met de Audi Q2 en de BMW X2. Net als zijn voorganger oogt de nieuwe GLA als een hoge hatchback, maar hij heeft ook stijlelementen van de grotere, ruigere SUV creaties van Mercedes.

Schurkte de eerste generatie GLA echt te dicht tegen de gewone A klasse aan? Blijkbaar was dat model wel lang genoeg, maar mocht er carrosseriehoogte nog wel een onsje meer bij. Daarom hebben de Duitsers dan de afmetingen en proporties van de cross-over gesleuteld. De nieuwe GLA is zo maar eventjes 10 centimeter hoger. De carrosserielengte nam met 1,4 centimeter af. Wel werd de nieuwe GLA 3 centimeter breder. Ondanks de stoere pose pronkt het koetswerk van de Mercedes met een luchtweerstand coëfficiënt van 0,28.

De 10 extra centimeters in de hoogte levert een zitpositie in SUV stijl op. Bijkomend effect is dat het in/uit stappen veel makkelijker maakt. En omdat de stoelen hoger staan, kunnen achterpassagiers hun benen beter kwijt. Mercedes zegt dat er voor die inzittenden 11,6 centimeter meer beenruimte is; en verschil van dag en nacht. De nieuwe GLA is 1,61 meter hoog; bij de uitvoeringen met dak reling komt hier nog een halve centimeter bij. Voor wie het extra ruimteaanbod nog steeds niet voldoende is, heeft Mercedes sinds dit jaar de GLB in de aanbieding, maar die heeft een meer bonkige vormgeving.

In het interieur van de nieuwe 4,41 meter lange en 1,83 meter brede GLA, waarvan de wielbasis bij de tweede generatie met 3 centimeter is gegroeid, valt het standaard digitale instrumentarium op, dat optisch één geheel lijkt te vormen met de MBUX multimedia module. Verder is Mercedes niet zuinig geweest met sfeerverlichting. In het dashboard zitten standaard een tweetal 7 inch schermen, maar optioneel zijn 2 exemplaren van 10,25 inch leverbaar. De 3 ronde roosters in het midden van het dashboard, omgeven door pianolak afwerking, maken het een vertrouwd geheel.

De ‘Hey Mercedes’ assistent waarmee inmiddels veel A klasse rijders zich amuseren, vindt ook zijn weg naar de GLA, maar je moet diep in de optielijsten én buidel tasten om het volle potentieel van de infomedia installatie te kunnen benutten. Daarnaast zijn er legio hulpsystemen die, al dan niet tegen meerprijs, de bestuurder taken uit handen nemen. Voorbeelden zijn de afslagfunctie, de noodrijbaan functie en de uitstap waarschuwingsfunctie (bij naderende fietsers of andere voertuigen). Bijzonder is de voetgangerswaarschuwing bij zebrapaden. Als de bestuurder niet op de waarschuwingen reageert, kan de GLA het vertragen tot op zekere hoogte overnemen. Van de GLS neemt de nieuwe GLA de zogeheten wasstraat functie over, die de Mercedes automatisch klaarmaakt voor een duik in de carwash door alle ruiten te sluiten, de spiegels in te klappen, de ruitenwissers uit te schakelen en de airco aan te passen.

Optioneel is de achterbank maximaal 14 centimeter verschuifbaar, terwijl het hogere koetswerk ook meer hoofdruimte oplevert (ondanks dat met 14 centimeter hoger zit dan in de A klasse). De deuren reiken over de dorpels, waardoor het risico op moddersporen op kleding verminderd wordt. Het volume van de kofferbak bedraagt 435 liter; een toename van 14 liter in vergelijking met de vorige generatie GLA.


Onder de kap van de nieuwe GLA zit in het basismodel (‘200’ genaamd) een 1,3 liter 4 cilinder turbobenzine Renault motor van 163 pk / 250 Nm. Mede dankzij cilinder uitschakeling deze krachtbron de Mercedes een relatief gunstig verbruik van 5,7 liter per 100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 129 gram/km. Schakelen gebeurt door de 7-traps DCT automaat met dubbele koppeling. Op termijn zal de GLA 200 ook besteld kunnen worden met een handgeschakelde 6-bak. Ook de 1,5 liter dieselmotor van de GLA 180d komt uit de Renault schappen. Voor wie een motorinhoud van 1,3 of 1,5 liter niet voldoende is, is een benzine upgrade naar 2,0 liter en 220 pk / 350 Nm mogelijk. Die beschikt standaard over een DCT automaat met 8 versnellingen. Sterkere diesels en mogelijk ook een meer bescheiden benzinevariant worden later aan het gamma toegevoegd.

Mercedes kondigt ook een stekker hybride GLA 250e aan. Daarmee kan maximaal 70 kilometer emissievrij worden gereden. Voor wie volledig elektrisch wil rijden, kondigt Ola Källenius, CEO van het overkoepelende Daimler concern, alvast de EQ A aan. Die zal in de loop van 2020 worden gepresenteerd en krijgt hetzelfde koetswerk als de nieuwe GLA. Specifieke styling kenmerken van de EQ A zijn dichte velgen, een grille zonder luchtinlaat en blauwe carrosseriedetails.

Om de nieuwe GLA vanaf dag 1 als ‘sportief’ in de markt te kunnen zetten, stelt Mercedes ook direct een AMG variant voor. Die heet ’35 4Matic’ en heeft ook een 2,0 liter turbobenzine motor onder de kap, maar dan met 306 pk / 400 Nm. Schakelen gebeurt met de 8-traps DCT Speedshift automaat van AMG. De sprint naar 100 km/u duurt met deze GLA slechts 5,1 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Keerzijde van de sportieve medaille is een flink hoger benzineverbruik: volgens Mercedes gemiddeld 7,5 liter per 100 km.

Vind jij dat te gortig, dan heeft men in Stuttgart een ‘AMG Line’ aankleedpakket voor de doordeweekse uitvoeringen in de aanbieding. De ’35 4Matic’ AMG versie van de GLA wordt geleverd met een agressiever aangekleed koetswerk, zoals de speciale Panamericana grille, een sportievere bumper set, 2 uitlaatpijpen van de huis tuner en grotere velgen.

Ook is er een bontere afwerking van het interieur (het MBUX systeem is voorzien van specifieke sportschermen waarop bijvoorbeeld het gevraagde vermogen wordt afgebeeld).

De AMG 35 4Matic uitvoering beschikt ook over een opgewaardeerd sportonderstel dat betere remmen paart aan een snellere stuurinrichting. Ook is de huis tuner bezig geweest met de ophanging van de GLA waardoor deze beter met de 306 paarden overweg kan. Daarnaast is de demping in verschillende standen af te regelen.

De instapper doet het met voorwielaandrijving, maar 4Matic vierwielaandrijving is standaard op de 2,0 liter uitvoeringen, of tegen bijbetaling een mogelijkheid. De GLA modellen met 4Matic vierwielaandrijving worden standaard geleverd met een off-road pakket dat een extra rij programma toevoegt voor uitstapjes naast het asfalt. In die stand hanteert deze Mercedes een 50:50 verdeling van het motorkoppel over beide assen. In de Eco en Comfort modi gaat 80 procent naar de voorwielen. In Sport stand gaat tot 70 procent van het motorkoppel naar de achteras.

De tweede generatie GLA is vanaf komend voorjaar bij de Mercedes dealers vinden. Tegen die tijd worden ook de prijzen en nadere specificaties bekendgemaakt. Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief van 43.500 euro voor de GLA 200. De eerste presentatie aan het publiek vindt in januari plaats op het autosalon van Brussel. Deze autotentoonstelling heeft voortaan in de startmaand het rijk alleen voor wat betreft de presentatie van het nieuws. De North American International Auto Show in Detroit wordt namelijk niet meer in januari gehouden.

Reageren is niet mogelijk.