Een krappe week na de bekendwording van de prijzen van de doordeweekse uitvoeringen van de Mercedes-Benz GLA, presenteert de AMG divisie haar sportieve variant van de reeks: de 45 (S) 4Matic+: is die top of over the top?
De nieuwe Mercedes-GLA 45 (S) 4Matic+ krijgt dezelfde aandrijflijn als de soortgelijke uitvoeringen van de A klasse en de CLA. Dit betekent dat er een geblazen 2,0 liter motor onder de kap zit die goed is voor 387 pk / 480 Nm of 421 pk / 500 Nm. Vierwielaandrijving is bij dit geweld natuurlijk standaard, evenals een 8-traps Speedshift 8 DCT automaat met dubbele koppeling. De CO2 uitstoot ligt tussen de 209 en 212 gram/km.
Dat de Mercedes-GLA 45 (S) 4Matic+ tot flitsende prestaties in staat is, zal geen verbazing wekken: de 387 pk versie zit in 4,4 seconden op 100 km/u en de S uitvoering klaart deze sprintklus 0,1 tel sneller. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 250 km/u en 270 km/u. Met het AMG Driver’s Package (dat uiteraard niet gratis is) is ook de topsnelheid van de 387 pk versie te verhogen tot 270 km/u.
Dankzij de iets hogere bouw dan bij de A klasse of CLA kan je met deze GLA meer pret beleven op onverharde wegen. Tegelijk moet de AMG variant een strakker weggedrag hebben in bochten en tegelijkertijd comfortabeler zijn in vergelijking met zijn voorganger. Mercedes-AMG verstevigde de GLA ook door een aluminium plaat onder de motor te bevestigen. Diagonaal geplaatste stangen aan de voor en achter zijde moeten de stijfheid verder verhogen. Het AMG Performance 4Matic+ vierwielaandrijving systeem is niet alleen in staat om de kracht te verdelen tussen voor en achter as, maar met zogeheten Torque Vectoring ook tussen het linker en rechter achterwiel. De adaptieve dempers laten zich in 6 modi instellen: Race, Comfort, Sport, Sport+, Slippery en Individual. Ook het ESP en de aandrijflijn kunnen geconfigureerd worden met de AMG Dynamic Select programma’s. Over Offroad modi, toch wel vrij normaal bij cross-overs, rept Mercedes-AMG met geen woord. Ook over een driftmodus blijft het stil.
De 306 pk sterke Mercedes-AMG GLA 35 4Matic gaat nog vrij subtiel door het leven, maar deze ’45 (S)’ toont dat het menens is. De grote luchtinlaten en voor splitter vullen de Panamericana grille met 12 verticale lamellen en de Powerdomes op de motorkap aan. Daarnaast zijn er dikke zij schorten, uitgeklopte wielkasten en een agressief ogende bilpartij. Er zijn overigens op dit moment alleen foto’s van de GLA 45 S 4Matic+. Bij de 387 pk versie is het allemaal net wat subtieler.
Aan de achterzijde vind je ook een grote dakspoiler en 4 vuistdikke uitlaten die voor de nodige dramatiek zorgen als je deze GLA uit Affalterbach in een sportmodus zet. Je kan het uitlaatgeluid namelijk zelf instellen met de kleppen in het uitlaatsysteem. Ook zijn flinke remmen standaard: schijven in de maat 360 millimeter voor de S en 350 millimeter voor de 387 pk versie.
Het interieur is ook niet ongemoeid gelaten. Naast de bekende elementen, zoals het MBUX infomediasysteem, zien we onder meer een AMG Performance sportstuur en opvallende gele accenten in de S versie. Afgezien van de afbeelding op het scherm verraadt weinig dat je in een ‘GLA 45’ zit in plaats van een ‘A 45’.
Een Race Start functie, waarmee vanuit stilstand maximaal kan worden geaccelereerd, is op beide AMG versies standaard. Het optionele AMG Track Pack (standaard op de S uitvoering) toont allerlei prestatiegegevens aan de bestuurder, zoals rondetijden en kwart mijl tijden.
Het is nog even wachten op de prijs, maar die zal ongetwijfeld zeer stevig zijn. Reken op 100.150 euro voor de 387 pk versie (die 6 pk en 5 Nm sterker is dan zijn 93.195 euro kostende voorganger) en ruim 3,5 mille meer voor de S uitvoering. Daarmee is de hitsige Mercedes-AMG GLA 45 (S) 4Matic+ marginaal goedkoper dan de Audi RS Q3 (Sportback). Nieuws over de Nederlandse introductiedatum volgt in een later stadium.