Eindelijk volwassen: test nieuwe Mercedes-Benz GLA

0

Cijfers liegen niet: met meer dan 1 miljoen verkopen wereldwijd heeft de eerste generatie GLA fabrikant Mercedes geen eieren gelegd. Maar toch: het model zal nooit op de eregalerij van automobiele hoogtepunten belanden. Dat komt doordat de eerste generatie GLA in de ogen van velen een door de marketingafdeling van Mercedes bedachte, hoge versie van de vorige editie A klasse was. Van een échte cross-over annex SUV mag meer verwacht worden, zo stelden critici.

Aan die kritiek komt Mercedes nu tegemoet. In de eerste plaats door de tweede generatie een carrosseriehoogte van SUV formaat te geven. Die bedraagt nu 1.611 mm en dat is liefst 104 mm meer dan voorheen. Samen met een iets afgenomen carrosserielengte (14 mm tot 4.441 mm) en een wat bredere bouw (30 mm extra, oftewel voortaan 1.834 mm) zorgt dat voor een duidelijk stoerdere, minder feminiene uitstraling. Het in de lengte iets gekrompen koetswerk heeft niet tot minder interieurruimte geleid, integendeel. Dat komt doordat de wielbasis met 30 mm is gegroeid tot 2.729 mm.

In combinatie met de hogere bouw is er voor de passagiers achterin liefst 116 mm meer beenruimte dan in de oude GLA. Zij kunnen door de vergrootte portieren en de naar de hoeken van de carrosserie verplaatste achterste wielkasten ook makkelijker in/uitstappen. Wel moet er vanwege de schuinere achterzijde iets (6 mm) hoofdruimte ingeleverd worden, maar dat zorgt niet voor problemen. Het formaat van de kofferbak groeide met 14 liter tot 435 liter. Wie op de optielijst de verschuifbare achterbank aan vinkt, kan over een lengte van 140 mm variëren met de verhouding tussen passagier ruimte achterin en bagagecapaciteit.

Voorin profiteren de inzittenden van 22 mm extra hoofdruimte. Dat komt gevoelsmatig de bewegingsvrijheid duidelijk ten goede. Ook in vergelijking met segmentgenoten als de Audi Q2 en BMW X2 maakt de nieuwe GLA een ruimtelijke indruk (al heeft de laatste een 35 liter grotere kofferbak) en je zit op comfortabele, royaal verstelbare (desgewenst elektrisch met verwarming en ventilatie) stoelen.

Voor kenners van de jongste A klasse (en de andere compacte modellen van Mercedes) is het dashboard een feest van herkenning. De testauto was voorzien van een tweetal 10,2 inch grote displays (standaard is 7 inch) waarvan één bestemd is voor het gebruiksvriendelijke en razendsnelle MBUX systeem. Dat is met afstand de beste infomedia installatie in dit segment. De schermen geven, samen met het nieuwe multifunctionele stuurwiel en het vele geborstelde aluminium, zonder meer een premium uitstraling aan de cabine van de nieuwe GLA. Maar bedenk dat er voor veel van dit soort zaken bij moet worden betaald. De knip moet ook extra worden getrokken als jij jouw kinderen in staat wil stellen om zelf de temperatuur achterin te regelen. Ook een elektrisch bedienbare achterklep is niet standaard.

De consumentenadviesprijzen starten bij 49.267 euro voor de GLA 200. Die heeft een gemiddeld benzineverbruik van 5,7 à 6,0 liter per 100 km. Dat betekent een CO2 emissie van 130 à 137 gram/km. De GLA 200 heeft een 7-traps automaat van Getrag met dubbele koppeling. Zijn 1.332 cc motor is goed voor 163 pk en 250 Nm (beschikbaar tussen de 1.620 en 4.000 toeren). De GLA 200 accelereert in 8,7 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 210 km/u. Een trede hoger op de benzineladder staat de hier geteste GLA 250. Die wordt aangedreven door een 224 pk sterke 1.991 cc motor. Zijn maximum koppel van 350 Nm is beschikbaar tussen de 1.800 en 4.000 toeren. De GLA is voorzien van een 8-traps automaat met dubbele koppeling en zit in 6,9 seconden op 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 240 km/u. Als gemiddeld benzine verbruik geeft Mercedes-Benz 6,5 à 6,7 liter per 100 km op. Dat betekent een CO2 emissie van 148 à 153 gram. De GLA 250 kost 52.637 euro in voorwiel aangedreven vorm, of 59.055 euro als 4Matic. In dat geval bedraagt de CO2 uitstoot 159 à 165 gram/km.

Voor diesel fans is er iets meer keuze. Zij kunnen namelijk bij zowel de GLA 200d als de GLA 220d opteren voor 4Matic vierwielaandrijving. In beide gevallen zit er een 1.951 cc motor onder de kap. Als transmissie fungeert bovengenoemde 8-traps automaat met dubbele koppeling. In de 53.954 euro kostende GLA 200d is de 1.951 cc motor goed voor 150 pk en 320 Nm (beschikbaar tussen de 1.400 en 3.200 toeren). Daarmee zit de Mercedes-Benz in 8,6 seconden op 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 208 km/u. De 4Matic uitvoering is iets langzamer (8,9 seconden en 205 km/u). Het gemiddelde dieselverbruik bedraagt 4,6 à 4,8 liter per 100 km, hetgeen een CO2 emissie van 121 à 126 gram betekent. Voor de 4Matic uitvoering zijn de cijfers 4,9 à 5,2 liter en 130 à 138 gram. Op zijn prijskaartje staat 58.404 euro. De GLA 220d heeft dus dezelfde dieselmotor, maar dan in 190 pk configuratie. Zijn maximale koppel van 400 Nm is beschikbaar tussen de 1.600 en 2.600 toeren. Hij kost 60.200 euro. De GLA 220d, waarmee ook kon worden gereden, sprint in deze vorm in 7,4 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 217 km/u. De 4Matic versie is met 7,3 tellen en 219 km/u iets vlotter, maar ook onzuiniger. In deze vorm verbruikt de GLA 220d gemiddeld 5,0 à 5,3 liter per 100 km, hetgeen een CO2 uitstoot van 133 à 140 gram/km betekent. Hij is ook duurder: 64.815 euro. De uitvoering met enkel voorwielaandrijving verstookt 4,7 à 4,9 liter en houdt de milieuschade beperkt tot 123 à 129 gram.

Als ‘250’ presteert de GLA prima. Zijn 2,0 liter motor is weliswaar niet zo verfijnd als de 2.0 TFSI unit van de Audi Q2, noch zo soepel als de krachtbron van de X2 sDrive20i / xDrive20i, maar het turbo gat is amper bespeurbaar en bij lage toerentallen is er al veel trekkracht beschikbaar. Het geluid dat de 4 cilinder produceert, is sterk afhankelijk van de gekozen rij modus. In Comfort setting blijft de uitlaattoon decent op de achtergrond. Schakel je over naar de Sport modus, dan kan je bij flink gas geven rekenen op een snerpend geluid en af en toe een plofgeluid. Autorijders met bovengemiddeld veel benzine in hun bloed, zullen daar erg enthousiast van kunnen worden. De automatische transmissie, die handmatig via schakelflippers kan worden aangestuurd, heeft de neiging om snel op te schakelen. Niks mis mee. Alleen de kunst om zonder schokken terug te schakelen zodra je gaat stoppen voor een stoplicht heeft de in eigen beheer gebouwde 8G-DCT unit niet helemaal begrepen. De lange overbrengingsverhoudingen drukken het benzineverbruik, al is een gemiddelde van 6,5 à 6,7 liter per 100 km niet bijzonder.

De eveneens geteste GLA 220d 4Matic transformeert de Mercedes-Benz tot een volwaardige kleine terreinwagen, alleen eentje die daar niet veel uiterlijk vertoon voor nodig heeft. Dat komt doordat er een speciaal rij programma is indien de gebaande paden worden verlaten. Die modus kan via een knop op de middenconsole worden geactiveerd. Onder normale rij omstandigheden en bij inschakeling van de Eco of Comfort stand, gaat 80 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen. In Sport modus is dat een amper merkbaar andere 70 procent, maar in de Off-Road modus is er sprake van een vaste verbinding tussen de wielen voor en achter, waardoor de verdeling 50:50 is. Het maakt van de GLA geen Defender, maar je kan wel exercities ondernemen die met de vorige generatie absoluut uit den boze waren. De dieselmotor is niet fluisterstil, met name niet bij een koude start en blijft ondanks de aanwezigheid van veel isolatiemateriaal duidelijk hoorbaar, maar daar staan wel goede prestaties tegenover. Bij 1.600 toeren is al 400 Nm aan trekkracht beschikbaar. Het viel op dat de 8-traps automaat in de GLA 220d 4Matic zijn werk soepeler doet dan in de ‘250’.

Het weggedrag van de nieuwe GLA, die gebaseerd is op een verbeterde (lees: veel stijvere) versie van het zogeheten MFA platform, kan worden omschreven als ‘strak’ en ‘goed onder controle te houden’. Dat zorgt er voor dat hij veel aangenamer in de omgang is dan de vorige editie. Anders dan bij de A klasse is achter volwaardige onafhankelijke wielophanging altijd standaard (in plaats van een torsie as). Naast een grotere wielbasis beschikt de nieuwe GLA ook over extra spoorbreedte (vóór +36 mm en achter + 46 mm). De Duitser staat daardoor steviger in zijn schoenen, zeg maar. Ondanks dat hij duidelijk hoger op zijn poten staat dan de A klasse. De besturing is licht, maar zeer nauwkeurig. Helaas houdt de communicatie van wat er onder de voorwielen gebeurt niet over.

De verstelbare dempers zorgen voor extra plezier omdat er een groot merkbaar verschil is qua werking wijze tussen de standen Comfort en Sport. De nieuwe GLA zal daardoor een breder spectrum aan autorijders kunnen aanspreken. Het weggedrag is best lichtvoetig, maar wie op zoek is naar maximale rij dynamiek in een compacte SUV zal door de BMW X2 beter bediend worden. Qua formaat van de velgen heeft de klant de keuze uit 17 t/m 20 inch. Zelfs met de grootste 225/45 R 20 bandenoptie van de testauto (Bridgestone Atenza) worden oneffenheden in het wegdek goed geabsorbeerd. Rol geluiden worden effectief buiten de cabine gehouden. Al met al is het verfijning niveau van de GLA door de generatiewisseling duidelijk naar een hoger plan getild, waardoor deze Mercedes-Benz een aangename metgezel is voor lange ritten.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Mercedes-Benz verdient een compliment. De nieuwe GLA is een veel betere allrounder dan zijn voorganger. De rijeigenschappen zijn er op vooruit gegaan, evenals het comfortniveau. Het interieur is niet alleen ruimer, maar ook hoogwaardiger en praktischer geworden. Met het prestatieniveau van beide geteste uitvoeringen is niks mis, maar het is jammer dat er niet gereden kon worden met bijvoorbeeld de GLA 200 waarvoor in Nederland vermoedelijk de grootste belangstelling zal zijn. Is zijn 1.332 cc motor mans genoeg om ook op aandrijfgebied voor een premium gebied te zorgen?

Daarnaast is er het eeuwenoude probleem bij Mercedes-Benz van de vele, veelal dure opties. Leuk aangekleed kan de GLA daardoor best een dure auto worden. Om het uiterlijk van de nieuwe editie geslaagd is, is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik de nieuwe GLA nogal saai om te zien, dit in tegenstelling tot de karakteristiek vormgegeven GLB, en dat is een gemiste kans. Maar een felle kleur zou dit 'probleem' kunnen verhelpen. Dit neemt niet weg dat iets meer lef van de designafdeling van Mercedes welkom zou zijn geweest.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.