Het nieuwe gezicht van Opel

0

Ach ja, Opel. Ooit de lieveling van Nederland. Meer dan 30 jaar marktleider, maar daarna sloeg het verval toe en stapelden de verliezen zich op. Het Amerikaanse moederconcern General Motors was er op een gegeven moment helemaal klaar mee. Zij verkocht haar dochter 3 jaar geleden aan het Franse PSA concern. Voor die transactie kreeg General Motors maar weinig applaus, maar met de kennis van nu moeten we misschien wel concluderen dat de Amerikanen een vooruitziende blik hadden. Anno 2020 zijn er meer autofabrikanten die hun Europese activiteiten terugschroeven: Honda, Nissan en (hoewel dat niet met zoveel woorden gezegd wordt) Mitsubishi. Producenten die te zwaar op onze marktregio leunen, dreigen te vermarginaliseren (Fiat) of zelfs helemaal op de fles te gaan (Renault).

Is Opel, nu het geadopteerd is door de PSA familie, uit de gevarenzone? Niet bepaald. Het marktaandeel blijft gestaag dalen, ondanks de toevoeging van nieuwe modellen. Dat komt vooral doordat het merk niet meer als Duits wordt ervaren. Met als gevolg dat onze oosterburen liever in een Skoda rijden. In de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen Opel schitterde met modellen als de Kadett GSi, Calibra en Omega 3000, zou dat nog ondenkbaar zijn geweest. De nieuwe Corsa had het tij moeten keren, maar dat is niet gebeurd. Dit model wordt compleet overschaduwd door de Auto van het Jaar 2020 verkiezing winnende Peugeot 208. En weet qua ruimteaanbod geen nieuwe maatstaven te zetten. Het model dat Opel in de periode 1965-1973 groot heeft gemaakt, de Kadett B, wist dat wél. Want de consument vond het toen belangrijker dat er in de kofferbak nog ruimte over was voor de bagage van tante Jo dan hoe een auto de Tarzanbocht uit kwam.

Maar elke nieuwe ronde biedt nieuwe kansen. En in het geval van Opel heet die nieuwe ronde Mokka (zonder X). Die zal later dit jaar officieel worden voorgesteld en draagt het nieuwe gezicht van Opel: strak, ingetogen, maar toch modern en hoogwaardig. Achter die hightech neuspartij zit indien gewenst een elektromotor. Weliswaar hetzelfde 136 pk sterke exemplaar als in de Corsa-e te vinden is, maar in plaats van een inwisselbaar hatchback carrosseriedesign krijg je bij de Mokka een trendy cross-over koetswerk. Niet meer zo hoog als de editie met de extra letter ‘X’ in zijn naam, maar sportief en dynamisch ogend. De daklijn zou bij een coupé model niet misstaan.

Voor wie nog niet toe is aan elektrisch rijden, gaat Opel benzine en diesel uitvoeringen van de Mokka bouwen. Die zijn dankzij het moderne, efficiënte CMP platform liefst 120 kilo lichter dan de qua motorisering vergelijkbare uitvoeringen van het model dat zojuist met pensioen is gegaan. Dit betekent betere rijeigenschappen, een hoger prestatieniveau en een lager verbruik plus uitstoot. Wat wil een mens nog meer.

Vergeet de Corsa: de Mokka is de auto die Opel moet gaan redden. Lukt het deze cross-over niet om de neerwaartse verkooplijn om te buigen, dan moet het merk als reddeloos verloren worden beschouwd. Want een grotere 7-persoons SUV is geannuleerd (daar zou volgens Opel bij nader inzien te weinig vraag naar zijn) en de nieuwe Astra wordt (afgezien van een PSA onderstel en optionele stekker hybride techniek) meer van hetzelfde. Het licht voor een opvolger van de moeizaam verkopende Insignia is nog steeds niet op groen gezet en dat is een vaag teken. Van de Crossland X en Grandland X zullen medio 2023 / 2024 ongetwijfeld nieuwe edities komen, maar ook daarvoor geldt: het is meer van hetzelfde (zij maken reeds gebruik van PSA techniek).

PSA staat op het punt om te trouwen met Fiat Chrysler Automobiles. Vanuit Europees perspectief wordt dat een Frans / Italiaans huwelijksfeest waar Opel vanaf de zijlijn mag toekijken. Indien het de nieuwe combinatie niet lukt om de potentiële synergievoordelen van de krachtenbundeling om te zetten in meer slagkracht op de automarkt oftewel een hoger marktaandeel, dan gaan de klappen bij de Duitse dochter vallen. Dat is immers de weg van de minste weerstand als er gereorganiseerd moet worden. Zowel in Frankrijk als in Italië zal men moord en brand schreeuwen als er fabriekssluitingen op de agenda staan. De productie faciliteiten van Vauxhall zijn van strategisch belang als het Verenigd Koninkrijk import heffingen van 10 procent gaat hanteren voor op het vaste land van Europa geproduceerde auto’s. Blijft over: de fabrieken van Opel. Dit merk heeft ook productie faciliteiten in Polen en Spanje, maar als daar goedkoper margearme modellen gebouwd kunnen worden dan in het dure Duitsland, dan zijn het onze oosterburen die de rekening gepresenteerd krijgen. Vanuit Berlijn zal er wel geblaft worden, maar niet gebeten. De opvolger van Angela Merkel heeft wel wat beters te doen dan zich druk maken over een autofabrikant met slechts 4,3 procent marktaandeel.

Reageren is niet mogelijk.