Opel geeft de nieuwe Mokka een pittig karakter

0

Opel is bezig met de laatste tests van haar nieuwe Mokka. Dat is voor de Duitse autofabrikant reden genoeg om enkele plaagfoto’s de wereld in te sturen. Opel is evenwel nog schaars met informatie over de nieuwe Mokka.

De laatste tests die Opel nu met de nieuwe Mokka uitvoert, spitsen zich vooral toe op de rij dynamiek en zogeheten NVH tests (geluid, vibraties en ruwe kantjes). Die moeten de SUV (of is het een cross-over?) klaarstomen voor de productiestart eind dit jaar. Begin 2021 arriveert de nieuwe Mokka in de Opel showrooms. De letter ‘X’ is uit de modelnaam verdwenen.

Veel informatie over de nieuwe Mokka geeft Opel nog niet vrij, behalve dat hij dankzij het CMP (Common Modular Platform) onderstel van de PSA Groep tot circa 120 kilogram lichter zal zijn dan zijn voorganger. En dat ondanks het feit dat het model ongeveer dezelfde wielbasis behoudt als zijn voorganger. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de nieuwe Mokka een typische B segment SUV is. Zijn voorganger was een halve klasse hoger gepositioneerd.

Eerder maakte Opel al bekend dat de nieuwe Mokka ook leverbaar wordt in een elektrische uitvoering. Die wordt 136 pk sterk en zal met zijn 50 kWh lithium/ion accupakket ruim 300 kilometer ver kunnen komen op een volle batterijlading. Naast deze zogeheten Mokka-e zijn er ook conventioneel aangedreven versies met een benzine of diesel motor gepland. Het gaat daarbij om de bekende 1.2 PureTech (100, 130 en 155 pk) en 1.5 BlueHDi (100 en 130 pk) blokken uit de PSA stal. Binnen het moederconcern staan er meer auto’s op het CMP onderstel: de eigen Corsa, de Peugeot modellen 208 plus 2008, de DS 3 Crossback en de volgende maand te introduceren nieuwe Citroën C4. Die zijn allemaal min of meer in dezelfde aandrijfsmaken leverbaar.

Opel zegt dat de Mokka stevig is afgevallen dankzij de toepassing van zeer sterke staalsoorten. Tegelijkertijd is de carrosseriestijfheid met 30 procent toegenomen. Het batterijpakket van de Mokka-e is laag in de bodemsectie verwerkt zodat een zeer laag zwaartepunt ontstaat. De Opel heeft standaard McPherson -veerpoten met dubbele spoorstangen aan de voorzijde voor meer stijfheid. Onder de streep levert dit een model op die qua rij dynamiek veel hoger scoort dan zijn voorganger, zo meldt Opel. Nu is dat niet zo moeilijk, want de oude Mokka was nogal een log en zwaarlijvig beest.

De laatste puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ bij de nieuwe Mokka worden door Opel in het testcentrum Rodgau-Dudenhofen in Duitsland gezet. Aandachtspunten daarbij zijn het akoestische comfort in het interieur, de voertuigveiligheid op hoge snelheden en het stuur en pedaal gevoel (dat merkkarakteristiek dient te zijn). Sinds februari gebruiken experts van Opel op het gebied van chassis, aandrijflijn, elektronica en verlichting de arctische winter voor het optimaliseren van de wielophanging en rij hulpsystemen op bevroren meren en besneeuwde wegen in het Zweedse Lapland, zo laat een woordvoerder weten.

Reageren is niet mogelijk.