Opel Mokka laat zijn (nieuwe) gezicht zien

0

Autointernationaal.nl heeft er al eerder aandacht aan besteed, maar nu is het officieel: Opel heeft een nieuw familiegezicht, Vizor genaamd. Voor het design is inspiratie opgedaan bij de eerste generatie Manta.

Opel is al enige tijd bezig met een plaagcampagne voor de nieuwe Mokka (voortaan zonder de letter ‘X’ in de modelnaam). In dit kader heeft het Duitse automerk beelden van een gecamoufleerd ontwikkeling prototype verspreid, evenals het nieuwe lettertype dat voor het model zal worden gebruikt en een schets van het dashboard. Daarop is een lange band van schermen te zien, het zogeheten Pure Panel.

Nu kunnen wij kennismaken met een ander aspect van de toekomstige Mokka: zijn front. Dat is overgenomen van de door ontwerper Mark Adams getekende conceptstudie GT X Experimental uit 2018 en heet Vizor. Het moet de visuele handtekening worden van alle Opel modellen voor de komende jaren. Nou ja, ook de nieuwe Astra krijgt een frontpartij in deze stijl. Daarna ziet de designafdeling van Opel vermoedelijk weer verder. Maar dit ‘gezicht’ kunnen wij dus bij de nieuwe Mokka (en Astra) verwachten. “De grille, de koplampen en het merklogo zijn op organische wijze in één enkele module geïntegreerd”, zo laat een woordvoerder van het merk met het bliksemlogo weten. “De eerste generatie Manta vormde de basis voor dit bijzonder zuivere styling element”. De woordvoerder laat ook weten dat dit specifieke front het mogelijk maakt om standaard LED koplampen te monteren in de nieuwe Mokka, maar dat is natuurlijk lulkoek. Er zijn zat auto’s die ook dergelijke lichtunits hebben maar een heel ander vooraan gezicht.

Dit neemt niet weg dat de komst van de tweede generatie Mokka groot nieuws voor Opel is. Het is immers het eerste model van het merk die volgens de Vizor ontwerp taal getekend is. Dat is de Engelse benaming voor het woord vizier. Opel heeft deze term gekozen omdat de grille en de koplampen in de neus verzonken liggen, net zoals het vizier in een integraalhelm. De volgende generatie Astra (die eind 2021 / begin 2022 het levenslicht ziet) zal op een vergelijkbare wijze de wereld in gaan turen. De moderne interpretatie van de Manta grille bestaat uit een donkere balk, met aan weerszijden een tweetal LED koplampen en dag verlichting in winkelhaak vorm. Kenmerkend is ook de lijn die over de motorkap door het Opel logo naar een klein opstaand lipje onder de grille loopt.

De Mokka is gebaseerd op hetzelfde CMP platform als de Corsa, de DS 3 Crossback en de Peugeot modellen 208 plus 2008. Dit betekent dat de aandrijflijnen waarmee de cross-over leverbaar wordt feitelijk al bekend zijn. De 1.2 Turbo met 100 of 130 pk (en eventueel 155 pk), de 100 pk sterke 1.5 CDTi en een 136 pk / 260 Nm sterke elektromotor. De laatst uitvoering kan op een volle accu (de capaciteit is 50 kWh) iets meer dan 300 km ver komen. Als alles volgens plan verloopt, zal de productie in het vierde kwartaal van start gaan. Vervolgens kunnen we begin 2021 de marktintroductie van de nieuwe Mokka verwachten. Hij gaat trouwens niet in eigen beheer worden gebouwd, maar door Peugeot in Frankrijk, op dezelfde productielijn als de 2008.

De eerste generatie Opel Manta werd in 1970 gelanceerd. Hij was bedoeld als antwoord op de razend populaire Ford Capri. Aanvankelijk zou de Manta dezelfde neuspartij als de Ascona krijgen, maar dat vonden de Opel bij nader inzien toch niet zo’n goed idee omdat daarmee de sierlijk gelijnde achterzijde niet tot zijn recht kwam. Op de valreep werd er daarom voor een tweede keer achter de tekentafel plaatsgenomen.

Het resultaat was een eenvoudige, langgerekte grille, met daarin 2 setjes dubbele koplampen en eromheen een chromen strip. Sportievere versies van de Manta kregen een matzwarte motorkap; een designelement uit de rallysport. Daarmee worden coureurs beschermt tegen hinderlijke reflecties. Opel levert de zwarte motorkap reeds op diverse andere modellen, namelijk de Corsa en de Grandland X. Op de aankomende Mokka wordt hij ook leverbaar.

Opel gaat haar modelnamen voortaan voluit geschreven centraal op de achterkant van de auto plakken, direct onder het Blitz merkembleem. Aanduidingen over de aandrijflijn (en het uitrusting niveau) vervallen. Alleen de elektrische versie van de Mokka krijgt een kleine ‘e’ toegevoegd. Opel omarmt hiermee de ‘less is more’ filosofie met meer strakke lijnen. Skoda hanteert sinds kort een soortgelijke stijl. Bij het nieuwe lettertype van Opel zien we dat de eerste en laatste lijn van de buitenste letters schuin aflopen, wat voor een soort trapeze idee zorgt. Of dit toeval is door de beginnende ‘M’ de en afsluitende ‘A’, is gissen. Opel kiest naar eigen zeggen voor de nieuwe letters omdat deze digitaal beter zijn weer te geven.

De eerste generatie Mokka (X) dateert nog van voor de overname van Opel door PSA en maakt gebruik van General Motors techniek. Hij werd in de Verenigde Staten geleverd als Buick Encore en Chevrolet Traxx. Inmiddels hebben de Amerikanen daarvan een tweede editie voorgesteld. Die is een stuk hoger en tegelijkertijd meer gedrongen dan de nieuwe Mokka dus niet echt een ontwerp om jaloers op te zijn.

Reageren is niet mogelijk.