Alpine in zee met BMW

0

Ondanks de ingestorte verkopen lijkt Renault haar hand over haar sporthart te strijken: er komt een opvolger voor de Alpine A110. Daarmee lijkt de toekomst voor het submerk uit Dieppe verzekerd te zijn.

Renault redt Alpine echter niet geheel op eigen kracht van de ondergang: de Fransen gaan hiervoor een beroep doen op BMW. Die zal de motor gaan leveren voor de opvolger van de A110. De krachtbron die Alpine nu gebruikt, de 1.8 TCe unit van Renault, kan namelijk niet geschikt worden gemaakt voor de toekomstige Euro7 emissienorm. Deze 1,8 liter motor is ooit ontworpen met de Euro6c uitstoot regels in het achterhoofd. Om aan de Euro7 emissienorm te kunnen voldoen, dient hij zeer serieus herwerkt te worden. Zonder enorme investeringen zal de 1.8 TCe unit de volgende uitstoot hobbel niet weten te nemen. Renault zit zoals bekend krap bij kas en besteed haar schaarse financiële middelen liever aan andere zaken dan een nicheproduct.

Daarom heeft Renault voor haar dochter Alpine een overeenkomst gesloten met BMW. Dit betekent dat de opvolger van de A110 dwars achterin de 2,0 liter B48 motor van de Duitsers krijgt. Die is momenteel goed voor maximaal 306 pk, dus fans van de Alpine A110 hoeven voor wat betreft motorvermogen dus geen water bij de Franse wijn te doen. De overeenkomst met BMW is verrassend omdat Renault een zogeheten strategische samenwerking met het Daimler concern heeft. In dit kader hebben beide autofabrikanten ook een klein belang in elkaar. Verder maken zowel Renault als Mercedes-Benz gebruik van dezelfde 1,3 liter 4 cilinder benzinemotor.

In Franse media wordt de hoop uitgesproken dat de samenwerking tussen Renault en BMW naar meer smaakt. En dat het licht voor een nieuwe Clio RS alsnog op groen gezet kan worden indien die voorzien kan worden van de 1,5 liter 3 cilinder motor van de Duitsers. Van de Ford Fiesta ST weten wij inmiddels dat meer pitten niet noodzakelijk zijn om een smakelijke hete hatchback voor het B segment te creëren. In de modellen van Mini is de 1,5 liter 3 cilinder motor goed voor maximaal 140 pk, maar van de BMW i8 is bekend dat het blokje moeiteloos kan worden opgevoerd tot 231 pk. Daar heeft de Ford Fiesta ST met zijn 200 pk niet van terug ….

Reageren is niet mogelijk.